Opel Ampera - test

Drugi rok z rzędu tytuł Samochodu Roku otrzymał samochód elektryczny. Ale czy rzeczywiście Opel Ampera nadaje się do codziennej jazdy?

Nowoczesność kosztuje. Opel Ampera to wydatek 195 700 zł.
Nowoczesność kosztuje. Opel Ampera to wydatek 195 700 zł. Opel

Postęp w rozwoju samochodów elektrycznych jest znacznie wolniejszy niż oczekują ich zwolennicy. Zwłaszcza zimą, podczas temperatur znacznie poniżej zera, zasięg takich aut pozostawia sporo do życzenia. Bardzo często jest niższy od 100 km (pomimo znacznie bardziej optymistycznych zapewnień producenta). Sam proces ładowania akumulatorów też jest daleki od ideału - by naładować je w pełni, trzeba kilku godzin.

Dwa źródła napęduPrzede wszystkim przez ograniczony zasięg i konieczność ładowania trudno samochodom "na prąd" rywalizować na równych zasadach z autami o tradycyjnym napędzie. Nie wspominając o niezbyt wysokiej prędkości maksymalnej i wysokiej cenie. Dwie pierwsze wady w dużej mierze udało się wyeliminować w Oplu Amperze. Ten pięciodrzwiowy samochód jest napędzany 150-konnym silnikiem elektrycznym.

Akumulatory mają pojemność 16 kWh, jednak ze względu na fakt, że zarówno całkowite ich rozładowanie, jak i przeładowanie bardzo niekorzystnie wpływają na ich trwałość, do dyspozycji kierowcy zostaje mniej więcej 8 kWh (akumulatory naładowane od 30 do 80%).Podczas testu (jazda w mieście, poza miastem i autostradą) wystarczyło to na pokonanie zaledwie 48 km. Nie za wiele. Ale - w odróżnieniu od innych samochodów elektrycznych - jadąc Amperą nie trzeba się nerwowo rozglądać za stacją ładowania.

Gdy baterie są puste do akcji wkracza czterocylindrowy silnik... benzynowy. Właśnie on jest drugim źródłem napędu Ampery. A ściśle rzecz biorąc pełni on rolę generatora, który dostarcza prąd do silnika elektrycznego (część mocy może napędzać auto).

Zasięg dzięki benzynieDo dyspozycji jest zbiornik paliwa o pojemności 35 litrów. W czasie testu zużycie benzyny wahało się od 6,3 l/100 km (jazda pozamiejska) do nieco ponad 8 l/100 km w czasie szybkiej jazdy autostradą. Biorąc pod uwagę zasięg na akumulatorach, średnie zużycie paliwa na testowym, 110-kilometrowym odcinku wyniosło 3,4 l/100 km. Oznacza to niestety tylko jedno - po rozładowaniu baterii powinno się możliwie szybko je doładować. W tradycyjny dla samochodów elektrycznych sposób - z gniazdka 230 V w garażu. Do pełnego naładowania trzeba od sześciu do jedenastu godzin, zależnie od natężenia prądu.

Oczywiście, zasięg nowego Samochodu Roku na samych bateriach zależy w dużym stopniu od sposobu jazdy. Jeśli ktoś jeździ tylko po mieście i naciska pedał gazu z umiarem, może bez większego trudu pokonać w trybie elektrycznym ponad 70 km. Korzystanie z pełnej mocy silnika elektrycznego gwałtownie obniża zasięg. Gdy już wciśniemy pedał gazu do oporu, osiągi mile zaskakują - ważące blisko 1700 kg auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,4 s, a prędkość maksymalna to 161 km/h. W trybie elektrycznym samochód jest bardzo cichy. Gdy włączy się silnik spalinowy, poziom hałasu jest zależny - jak w aucie o napędzie tradycyjnym - od obrotów silnika.

Nie uniknie porównańMimo nietypowego napędu, Ampera będzie musiała się zmierzyć z "normalnymi" autami kompaktowymi. Ilość miejsca z przodu jest wystarczająca, ale z tyłu, gdzie przewidziano tylko dwa fotele, jest już zwyczajnie ciasno. Ładowność Ampery to zaledwie 343 kg, kiepsko na tle tradycyjnych konkurentów wypada także bagażnik. Mieści on zaledwie 310 l.

Opel Ampera

Opel Ampera - test (czytaj artykuł)

Pod klapką ukryto gniazdko ładowania. Ten proces trwa od 6 do 11 godzin, zależnie od stopnia rozładowania baterii.Opel
Opel AmperaOpel
Opel AmperaOpel
Z tyłu tylko dwa miejsca. Przestrzeni wyraźnie mniej niż z przodu, mniej także niż w tradycyjnych samochodach kompaktowych. Widoczność przez dzieloną tylną szybę jest tylko przeciętna. Opel
Z przodu miejsca jest całkiem sporo, zarówno na szerokość, jak i nad głową oraz na nogi. Jakość wykończenia wnętrza jest na bardzo wysokim poziomie. Skórzana tapicerka należy do standardu.Opel
Kierownica identyczna jak w Insigni, ale już zestaw wskaźników i konsola środkowa - zupełnie inne. Na ekranie za kierownicą są podstawowe informacje, dodatkowe - na ekranie nad odtwarzaczem.Opel
Opel AmperaOpel
Pojemność bagażnika jest ograniczona przez zespół akumulatorów i wynosi zaledwie 310 litrów.Opel
Opel AmperaOpel
Opel AmperaOpel
Pod maską widać przede wszystkim dodatkowe źródło napędu Opla - czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,4 l i mocy 86 KM.Opel
Opel AmperaOpel
Opel AmperaOpel
Opel AmperaOpel

PodsumowanieOpel reklamuje Amperę jako pierwsze elektryczne auto, które nadaje się do codziennej jazdy. I rzeczywiście, dzięki dodatkowemu silnikowi elektrycznemu można pokonać dystans nieosiągalny dla aut "na prąd". Do pełni szczęścia brakuje większego zasięgu na akumulatorach. I niższej ceny.

Silnik
benzynowy + elektryczny
Pojemność skokowa (silnik benz.)
1398 cm3
Układ cylindrów/zawory (silnik benz.)
R4/16
Moc maksymalna (silnik benz.)
86 KM/3000
Maks. moment obrotowy (silnik benz.)
100 Nm/3000
Moc (silnik elektryczny)
150 KM
Moment obrotowy (silnik elektryczny)
370 Nm
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
aut.
Pojemność bagażnika (min./maks.)
310/1005 l
Wymiar (dł./szer./wys.)
450/178,8/144 cm
Rozstaw osi
268,5 cm
Osiągi
Prędkość maksymalna
161 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,0 s
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
0,9/1,3/1,2
Średni zasięg w trybie elektrycznym
40-80 km
Cena
208 450 zł

Witold Blady, źródło: AZ

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas