Alfa Romeo Spider

Wtorek, 5 września 2023 (10:37) Aktualizacja Piątek, 12 stycznia 2024 (15:01)
We włoskiej marce Alfa Romeo liczy się przede wszystkim radość z jazdy, a nadwozie cabrio pozwala się nią cieszyć w maksymalnym stopniu. Nie inaczej jest w przypadku modelu Spider, produkowanym od 1966 do 2010 roku w trzech zupełnie różnych od siebie generacjach. Wbrew pozorom trudno je ustawić w jednym rzędzie obok siebie.
Alfa Romeo Spider - najważniejsze informacje
Trzecia generacja Alfy Romeo Spider stanowiła wersję cabrio modelu Brera. /materiały prasowe

Alfa Romeo Spider - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1966

  • Zakończenie produkcji:

    2010

Alfa Romeo Spider. Historia modelu

Historia Alfy Romeo Spider rozpoczyna się w 1966 roku, kiedy to na genewskich targach motoryzacyjnych zostało pokazane nowe nadwozie. Kabriolet o nietuzinkowej, kontrowersyjnej linii karoserii. W kolejnych latach pojawiły się także dwie generacje, które tym razem nie spowodowały wśród nabywców uczuć negatywnych, a wyłącznie pozytywne.

Nadwozie cabrio różni się od auta typu coupé składanym dachem, który można (zależnie od rocznika) złożyć ręcznie lub automatycznie. Starsze auta, w przypadku których elektryka była w zasadzie ograniczona do minimum, wymagały otwierania i zamykania dachu ręcznie. Dopiero w nowszych modelach można było to zrobić automatycznie po naciśnięciu jednego przycisku.

Alfa Romeo Spider – generacje

Pierwsza generacja Alfy Romeo Spider pojawiła się w 1966 roku na genewskich targach motoryzacyjnych. Model stanowił bezpośredniego następcę Alfy Romeo Giulietta Spider, której produkcja zakończyła się rok wcześniej (w 1965 roku). Samochodu nie dało się uznać za zlewający się z tłumem. Zupełnie nietuzinkowa stylistyka, określana przez wielu jako przypominającą kałamarnicę, miała tyle samo zwolenników, co przeciwników. 

Charakterystyczna długa maska oraz równie wydatny tył sprawiały, że kierowca wraz z pasażerem siedzieli praktycznie w samym centrum długiego na około 425 cm nadwozia. Samochód był szeroko reklamowany i sprzedał się w zaskakującej liczbie egzemplarzy jak na tak niepraktyczne nadwozie. Co ciekawe, auto było produkowane prawie przez trzy dekady, przez co na ich przestrzeni doczekało się wielu zupełnie różnych zmian określanych jako kolejne serie. 
  • Pierwsza seria Alfy Romeo Spider (1966-1969) była zgodna z nadwoziem, które Alfa Romeo zaprezentowała na genewskich targach. Miała smukłą, niską sylwetkę oraz okrągłe, niewielkie światła głęboko zatopione w karoserii.

  • Druga seria Alfy Romeo Spider (1969-1983) była produkowana przez 14 lat i przyniosła sporo zmian. Auto zostało gruntownie przebudowane, a obłe linie ustąpiły ostrym, dynamicznym kształtom. Zupełnie inaczej wyglądały także lampy – stały się prostokątne. 

  • Trzecia seria Alfa Romeo Spider (1983-1990) przyniosła kolejne zmiany, choć stosunkowo niewielkie. Zmodernizowano zderzaki, do sprzedaży wprowadzono zupełnie nowe jednostki napędowe.

  • Czwarta seria Alfa Romeo Spider (1990-1994) stała się zupełnie inna od poprzedników, a auto zyskało nowy, świeży charakter na ostatnie cztery lata trwania jego produkcji. Pojazd zupełnie się zmienił. Zaczynając od nieco ostrzejszych linii, aż na kolorystyce zderzaków kończąc, które po raz pierwszy przybrały kolor nadwozia.
Druga generacja Alfy Romeo Spider (1994-2004) – ta generacja, produkowana jedynie przez cztery lata, w zasadzie nie miała nic wspólnego z poprzednikiem. Z przodu pojawiły się cztery oddzielne klosze reflektorów (po dwa na każdą stronę) o takiej samej wielkości, a z tyłu długi na cały zderzak lightbar. Światło to zresztą wyróżniało ten model spośród innych aut jeżdżących wówczas po publicznych drogach. Auto miało swoją premierę na paryskiej wystawie samochodowej i zostało zaprojektowane w całości przez studio projektowe Pininfarina. W międzyczasie powstał także model GTV – wersja coupé modelu cabrio.

Trzecia generacja Alfy Romeo Spider (2006-2010) – ta generacja również była produkowana cztery lata i stanowiła wersję cabrio modelu coupé – Alfy Romeo Brera – pokazanej chwilę wcześniej. Za projekt nadwozia odpowiadało studio Pininfarina. Ten okazał się jednym z najważniejszych w portfolio tego włoskiego designera. Samochód był bowiem przez wielu uznawany za najpiękniejsze auto całej dekady. Uzyskał mnóstwo nagród i stanowił obiekt pożądania wśród młodszych i starszych osób. Muskularna, niska sylwetka oraz niezwykła prezencja na drodze to tylko dwie zalety wśród setek innych podkreślanych przez wielbicieli motoryzacji. W tej generacji po raz pierwszy pojawił się tylny rząd siedzeń dla dwójki osób, co czyniło trzecią generację czteroosobową (2+2).

Alfa Romeo Spider – dane techniczne

  • Pierwsza generacja Alfy Romeo Spider (1966-1994) – pojemność silników: 1,3-2,0 l; moc silników: 87-137 KM; napęd na tylne koła; skrzynie biegów: manualne 5b

  • Druga generacja Alfy Romeo Spider (1994-2004) – pojemność silników: 1,8-3,2 l; moc silników: 144-240 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b

  • Trzecia generacja Alfy Romeo Spider (2006-2010) – pojemność silników: 1,75-3,2 l; moc silników: 170-260 KM; napęd na przednie lub wszystkie koła; skrzynie biegów: manualne 6b, automatyczne 6b

Alfa Romeo Spider – ciekawostki

Alfa Romeo Spider od początku aż do samego końca produkcji każdego modelu była autem niszowym i bezkompromisowym. Niewielka ilość miejsca w kabinie, zawieszenie o niskim prześwicie i stosunkowo wysoka cena sprawiała, że na wybrany pojazd nie mogło sobie pozwolić zbyt wielu klientów. Dla przykładu Alfę Romeo Spider w trzeciej generacji (nadwozie cabrio Alfy Romeo Brera), kupiło jedynie niespełna 12 500 osób. Właśnie z tego powodu ze współczesnej oferty włoskiego koncernu zniknęła pozycja „cabrio”.

Każda generacja Spidera powstała wyłącznie we włoskich fabrykach – w Grugliasco, San Giorgio Canavese, Arese i w Turynie. Wszystkie miały na celu auta innych producentów o tym samym nadwoziu, w tym Audi TT.

Alfa Romeo Spider – opinie kierowców

Nabywcy Alfy Romeo Spider doceniają ją przede wszystkim za nietuzinkowość. Każda generacja była bowiem niszowa, przez co spotkanie na ulicy drugiego egzemplarza jest praktycznie niemożliwe. A już tym bardziej takiej samej wersji czy rocznika. Ta niszowość to także powód, dla którego coraz więcej osób decyduje się na zainwestowanie w Spidera jako w zabytek, który w dłuższej perspektywie czasowej powinien przynieść zadowalające zyski.

Z uwagi na wiek pierwsze generacje mogą wymagać pewnych działań ze strony właściciela, lecz ze względu na ich niewielkie skomplikowanie, wiele prac można przeprowadzić samodzielnie. Problemem może okazać się jednak nikła dostępność części zamiennych. W przypadku ostatniej generacji – trzeciej – jest nieco inaczej. Na rynku co prawda łatwo znaleźć podzespoły służące do naprawy, lecz także rosną koszty związane z jej utrzymaniem. Wśród jednostek napędowych wartych uwagi należy wymienić wszystkie diesle, które dobrze znoszą wieloletnią eksploatację. W wariantach JTS jest inaczej, gdyż w założeniu niewymienialny łańcuch rozrządu może nieco się rozciągnąć.

Alfa Romeo Spider - Wiadomości

  • Test: Alfa romeo spider

    Test: Alfa romeo spider

    Piątek, 12 grudnia 2008 (12:40)
    Alfa romeo spider to seks na kołach. Jest wulgarna jak Doda i szybsza od panienek z Big Brothera.
  • Alfa, nissan czy opel?

    Alfa, nissan czy opel?

    Niedziela, 9 września 2007 (11:16)
    Alfa Romeo Spider, nissan 350Z Roadster i opel GT to specyficzne samochody.
  • Homo, fobie i samochody

    Homo, fobie i samochody

    Środa, 9 maja 2007 (11:11)
    Wczorajszy tekst serwisu poboczem.pl, w którym przytaczano wyniki plebiscytu na gejowski samochód roku 2007 wywołał spore zamieszanie.
  • Reklama
  • Jeździmy nowym Spiderem

    Jeździmy nowym Spiderem

    Środa, 21 czerwca 2006 (15:11)
    Reporter INTERIA.PL przebywa obecnie w okolicach Palermo na Sycylii, gdzie uczestniczy w pierwszych jazdach najnowszym kabrioletem Alfy Romeo - Spiderem.