Te nawyki to gwarancja zatarcia silnika. Mechanicy bardzo je lubią
Zatarcie silnika to jedna z najpoważniejszych awarii, do jakiej można doprowadzić w samochodzie. Sprawdzamy, czym jest zatarcie silnika, jakie są jego objawy i przyczyny oraz jak unikać takiej awarii.
Zatarcie silnika to diagnoza, której nie chciałby usłyszeć żaden właściciel samochodu, ponieważ w takim przypadku czeka go poważny remont, a nawet konieczność wymiany całego serca napędzającego samochodu. W obu przypadkach jest to bardzo drogie przedsięwzięcie.
Silnik samochodowy powinien działać niczym dobrze naoliwiona maszyna. To skomplikowana konstrukcja, która pracuje cały czas pod dużym obciążeniem, wykonując wiele ruchów w ciągu sekundy. Wszystko musi się odbywać w odpowiednim tempie i odpowiedniej synchronizacji, przy odpowiednim smarowaniu.
Podczas pracy silnika jego poszczególne elementy nie mogą wytwarzać nadmiernego tarcia, ponieważ wywołuje ono temperaturę. Do tego jest potrzebny sprawnie działający układ smarowania. Jeśli wystąpi problem z tą kwestią, może bardzo szybko dojść do zatarcia silnika.
Czasami wystarczy dobrze posłuchać, żeby zorientować się, że z silnikiem jest coś nie tak. Nie należy ignorować żadnych sygnałów, ponieważ każda zwłoka może doprowadzić do powstania jeszcze większych szkód, co szybko przełoży się na jeszcze wyższy wydatek za naprawę.
Najbardziej powinien nas zaniepokoić turkot, stukot lub nierówna praca silnika. Jeśli zamiast regularnego dźwięku pojawią się jakieś niespotykane dźwięki lub anomalie to najlepiej wyłączyć silnik, zaparkować w bezpiecznym miejscu i zawołać pomoc drogową. Dalsza jazda może uczynić tylko więcej zła. To jeden z pierwszych objawów zatarcia silnika.
Drugi objaw to spadek mocy. Po wciśnięciu pedału gazu silnik zaczyna się "dławić" zamiast przyspieszać. To także może być oznaka problemów ze smarowaniem. Jeśli po chwili pojawią się czarne obłoki dymu spod maski, a wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej wystrzeli w czerwone pole - mamy poważne kłopoty. Dalsza jazda na przegrzewającym się silniku doprowadzi do jego zniszczenia.
W każdym z powyższych przypadków trzeba jak najszybciej dostać się do warsztatu. W innym wypadku może nas czekać skomplikowana i kosztowna naprawa samochodu.
Trudno postawić szybką diagnozę na temat przyczyny zatarcia silnika. Zwykle powodów jest kilka, a najpopularniejszą z nich jest nieodpowiedni styl jazdy. Wkręcanie zimnego silnika na wysokie obroty lub przetrzymywanie obrotomierza w czerwonym polu może bardzo szybko obnażyć problemy z układem smarowania silnika.
Jeśli dołożymy do tego nieodpowiednie parametry oleju, jego niewystarczającą ilość lub zbyt rzadkie wymiany - to w zasadzie mamy gotowy przepis na problemy. Nie warto zwlekać z regularną wymianą oleju w silniku. Wraz z upływem czasu zmienia swoje właściwości i nie jest już tak skuteczny, jak powinien.
Czasami zatarcie silnika jest spowodowane awarią któregoś z kluczowych podzespołów. Może to być awaria pompy oleju czy zatkanie filtra. Dlatego warto regularnie zlecać dokładniejszą kontrolę i przegląd silnika. Kluczowe jest również obserwowanie lampki z temperaturą silnika.
Złotą zasadą jest regularna wymiana oleju i filtra oleju. Niektórzy producenci zalecają wymianę po 10-15 tys. km, ale coraz częściej można spotkać rekomendację z wyższymi interwałami. Warto jednak mieć swoje nawyki i robić serwis co roku, np. wraz z obowiązkowymi badaniami technicznymi. Zabezpieczymy się w ten sposób przed naprawdę drogim remontem silnika, a silnik w naszym samochodzie odwdzięczy się bezawaryjną pracą.