Regeneracja lakieru

Zbliża się okres, gdy kierowcy zabiorą się za odświeżanie swoich aut po zimie. W wyborze produktów do renowacji lakieru pomóc może test GTÜ i ACE.

Politura nie tylko przywraca lakierowi połysk, ale też odświeża kolor nadwozia.
Politura nie tylko przywraca lakierowi połysk, ale też odświeża kolor nadwozia.Motor

Czyszczenie i jednoczesne zabezpieczenie lakieru samochodowego przed wpływem czynników atmosferycznych - takie zadanie do spełnienia mają politury. Specjaliści z niemieckiego Stowarzyszenia Dozoru Technicznego GTÜ i Auto Club Europa ACE postanowili sprawdzić, które produkty spisują się pod tym kątem najlepiej.

Produkty, samochód

Testom poddano osiem preparatów - my publikujemy wyniki pięciu, które dostępne są na polskim rynku (pod uwagę nie wzięliśmy środków Armor All Politura Ultra Połysk, W5 carcare Auto-politura i Nigrin Performance Brillant-Politura Turbo).

Próby przeprowadzono na Volkswagenie Golfie drugiej generacji, którego stan powłoki lakierniczej można określić jako "wymagający uwagi". Wszystkie politury nakładane były i polerowane ręcznie, aby jak najbardziej oddać rzeczywiste warunki, w jakich korzystają z nich właściciele samochodów (specjalne polerki do lakieru są przez nich używane stosunkowo rzadko).

Drobiazgowa ocena

Jakość i działanie produktów oceniano w dwóch kategoriach generalnych: rozprowadzanie po powierzchni lakieru i osiągnięty efekt. W tej pierwszej znaczenie miały łatwość użycia i polerowania, ze szczególnym uwzględnieniem bezproblemowego doprowadzenia do wysokiego połysku. W drugiej kategorii testujący zwracali uwagę m.in. na to, jak efektywnie politury woskowe odświeżają barwę lakieru auta i odtwarzają wrażenie głębi połysku - co można ocenić, patrząc na własne odbicie w lakierze. Im większe wrażenie patrzenia w lustro, tym lepiej.

Aby określić skuteczność usuwania zaburzeń połysku (charakterystycznej "mgiełki" oraz mikrozarysowań powstających w trakcie normalnej eksploatacji samochodu), technicy GTÜ i ACE wykorzystali specjalne optyczne urządzenie pomiarowe. Stosując je, zdefiniowali zaburzenia połysku jako "światło rozproszone", pojawiające się z różną intensywnością podczas odbijania światła emitowanego przez reflektor. Im mniej światła rozproszonego zmierzono podczas odbijania go od lakieru, tym skuteczniejsze było działanie zastosowanej politury. Zmierzono również stopień połysku - to wartość siły odbijania promieni światła przez lakier pojazdu po nałożeniu politury.

Sprawdzono także trwałość konserwującego działania politur. Test polegający na wielokrotnym powtarzaniu mycia karoserii udowodnił, że odpychający wodę efekt ich zastosowania (hydrofobowy) może się utrzymać przez dłuższy czas. Dzięki temu karoseria samochodu jest zabezpieczona przed wpływem czynników atmosferycznych, zwłaszcza wilgoci.

Wyniki testu politur do lakieruMotor

Opracowanie: Maciej Pobocha

ZOBACZ TAKŻE:

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas