Polska B zaczyna się w Łodzi? Cała prawda o autach na LPG

W Polsce zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów z instalacją gazową. Średni wiek tych pojazdów to 19 lat. W porównaniu kosztów jazdy LPG bije na głowę zarówno benzynę, jak i olej napędowy. Drożej jeździ się nawet samochodami elektrycznymi. Sprawdziliśmy, czy poziom zarobków w poszczególnych regionach Polski przekłada się na popularność autogazu wśród kierowców.

Jak dowiedzieliśmy się w Ministerstwie Cyfryzacji, sprawującym nadzór nad Centralną Ewidencją Pojazdów, na koniec lipca w Polsce zarejestrowanych było dokładnie 2 559 226 samochodów z instalacją gazową. To blisko 12,5 proc. ogółu zarejestrowanych w kraju aut osobowych. Ich obraz nie wygląda, niestety, imponująco. Ze statystyk wynika, że średni wiek samochodu z adnotacją o zasilaniu LPG wynosi równe 19 lat. Dla porównania, w przypadku aut benzynowych to 15,5 roku, a dla samochodów z silnikami Diesla - równe 16 lat.

LPG bezkonkurencyjne. Diesel i elektryki mogą się schować

Nie jest tajemnicą, że inwestycja w instalację gazową pozwala ograniczyć koszty związane z tankowaniem samochodu nawet o połowę. Prognozy branżowego serwisu e-petrol.pl dotyczące cen na stacjach paliw w drugiej połowie września mówią, że za litr zapłacimy, w zależności od regionu kraju, odpowiednio:

Reklama
  • benzyna bezołowiowa 95-oktanowa - 5,98/6,15 zł 
  • olej napędowy - 6,12/6,24 zł 
  • LPG - 2,75/2,82 zł

W przypadku samochodu, który zużywa średnio 8 l LPG na 100 km pokonanie takiego dystansu kosztuje nas maksymalnie 22,5 zł. Przy średnim spalaniu w okolicach 7 l ten sam dystans przejechany na benzynie kosztować będzie ponad 43 zł. W aucie z silnikiem Diesla, przy spalaniu rzędu 5,5 l/100 km, wydamy około 34 zł. 

Wniosek? Biorąc nawet pod uwagę dodatkowe koszty w postaci wymiany filtra gazu, częstszej wymiany świec czy droższych badań technicznych, LPG jest absolutnym królem kosztów. I wszystko wskazuje na to, że pozostanie nim również po wprowadzeniu embarga na import LPG z Rosji.

W takim porównaniu startu do aut wyposażonych w instalacje gazową nie mają nawet samochody elektryczne. Wprawdzie ładując je w domu i korzystając z taryfy nocnej można przejechać 100 km nawet za około 15 zł, ale już korzystając publicznych ładowarek koszty pomnożyć trzeba nawet razy trzy.

Śmiało można też powiedzieć, że w Polsce LPG pomaga walczyć z wykluczeniem transportowym. Dowód? Z danych serwisu Otomoto wynika, że przeciętne używane auto - bez względu na rodzaj zasilania - kosztuje dziś około 44 tys. zł. W przypadku samochodów z instalacją gazową średnia cena oferowanego na sprzedaż w sierpniu auta oscylowała w okolicach 22 tys. zł.

Czy Polska B jeździ na LPG? Dane z CEPiK-u nie kłamią

Oczywistym jest, że kierowcy, którzy decydują się na zakup lub montaż w swoim pojeździe instalacji gazowej, czynią to głównie z myślą o optymalizacji wydatków na paliwo, czyli - po prostu - chęci zaoszczędzenia. Czy na takie decyzje wpływa np. miejsce zamieszkania? Jak kształtuje się obecnie popularność instalacji gazowych w poszczególnych regionach kraju?

Teoretycznie najwięcej aut z instalacją gazową - blisko 425 tys. sztuk - zarejestrowanych jest obecnie w województwie mazowieckim. Dalej są: łódzkie (blisko 232 tys. sztuk) i lubelskie (ponad 197 tys. sztuk). Takie zestawienie daje jednak błędny obraz rzeczywistości, bo nie uwzględnia ani wielkości, ani ogólnej liczby zarejestrowanych w danym regionie pojazdów. By zbliżyć się do rzeczywistości sprawdziliśmy, jaki procent aut z instalacją gazową przypada na ogół samochodów osobowych zarejestrowanych w danym województwie. Wnioski?

Statystyczny udział samochodów z LPG w ogóle rejestracji w Polsce to 12,42 proc. W taki obraz niemal idealnie wpasowują się województwa: 

  • mazowieckie (12,49 proc.), 
  • śląskie (12,25 proc.), 
  • warmińsko-mazurskie (12,7 proc.). 

Im bliżej Niemiec tym mniej samochodów na gazie

Na gazie najrzadziej spotkamy samochody zarejestrowane w województwach na ścianie zachodniej. Im bliżej niemieckiej granicy, tym mniejszy udział takich samochodów w ogóle rejestracji aut z instalacją gazową. Województwa, w których jeździ ich zdecydowanie mniej niż krajowa średnia to: 

  • zachodniopomorskie (8,9 proc. ogółu zarejestrowanych), 
  • wielkopolskie (9,19 proc. ogółu zarejestrowanych),
  • dolnośląskie (9,21 proc. ogółu), 
  • pomorskie (9,3 proc. ogółu), 
  • opolskie (9,47 proc. ogółu), 
  • lubuskie (9,52 proc.).

Polska B zaczyna się w Łodzi? Im dalej na wschód, tym więcej aut na LPG

W ujęciu geograficznym polskim zagłębiem LPG jest obecnie ściana wschodnia. Najwięcej aut zasilanych gazem przypada na województwo lubelskie. Adnotację o zasilaniu autogazem znajdziemy tam w dowodach rejestracyjnych aż 17,71 proc. samochodów.

Co ciekawe, lokalnym potentatem na polskiej mapie LPG jest też województwo łódzkie. Samochody zasilane LPG stanowią tu aż 17,66 proc. ogółu zarejestrowanych aut. Dalej w kolejności są: Podkarpacie (16,3 proc. ogółu) i województwo kujawsko-pomorskie (15 proc. ogółu zarejestrowanych aut). Piątkę polskich regionów z największym udziałem samochodów wyposażonych w instalacje gazowe zamyka Podlasie (14,36 proc.). Zaraz za nim plasuje się świętokrzyskie (14,34 proc. ogółu).  

Na koniec warto jeszcze dodać, że aż w trzech z pięciu regionów, gdzie LPG cieszy się w Polsce największym powodzeniem, średnie wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw nie przekracza 7 tys. zł miesięcznie.

Poniżej tabela przedstawiająca procentowy udział samochodów z instalacjami gazowymi w ogóle aut w danym województwie, uwzględniająca też średnie zarobki w regionie.

Samochody na LPG w Polsce - lipiec 2024

Średnie wynagrodzenie brutto (sektor przedsiębiorstw) procentowy udział aut na LPG w ogóle pojazdówogólna liczba samochodów z instalacją gazową
Polska
8 145 zł12,422 562 298
dolnośląskie9 050 zł9,21144 242
kujawsko-pomorskie7 195 zł15,03153 407
lubelskie6 869 zł17,78197 107
lubuskie7 206 zł9,5253 226
łódzkie7 632 zł17,67231 366
małopolskie8 437 zł11,96216 591
mazowieckie9 297 zł12,49424 829
opolskie7 357 zł9,4748 518
podkarpackie6 826 zł16,35181 649
podlaskie6 926 zł14,3682 480
pomorskie8 226 zł9,3112 808
śląskie8 221 zł12,25281 888
świętokrzyskie6 838 zł14,3487 814
warmińsko-mazurskie6 707 zł12,785 080
wielkopolskie7 302 zł9,19189 323
zachodniopomorskie7 582 zł8,9371 968
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: samochód z LPG | LPG
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy