Myjnia bezdotykowa czy automatyczna. Jak myć auto, by nie zniszczyć lakieru?
Oprac.: Tomasz Wróblewski
Myjnia bezdotykowa ma wielu zwolenników, ale i wielu przeciwników. Wielu kierowców korzysta z niej, bo jest tania i szybko umyjemy tam auto. Alternatywą jest myjnia automatyczna, którą często możemy spotkać tuż obok stacji benzynowych. Jak korzystać z myjni, by nie zaszkodziła lakierowi i jakich programów używać, by efekty były zadowalające.
Trzy zalety korzystania z myjni bezdotykowej
Myjnia bezdotykowa ma swoje zalety i wady. Na początku skupmy się jednak na dobrych stronach tego rozwiązania. To, co przekonuje kierowców do korzystania z myjni bezdotykowej, to fakt, że:
- jest całodobowa i możemy z niej korzystać zasadniczo o każdej porze dnia i nocy,
- dobrze wyprofilowana lanca skutecznie umyje trudno dostępne miejsca i zakamarki z piasku, soli czy błota,
- można oczyścić brudny samochód szybko i tanio, bez stania w długich kolejkach.
Uszkodzenie lakieru na myjni bezdotykowej jest możliwe, jeśli nie będziemy używać lancy z wodą, szamponem czy woskiem w odpowiedni sposób.
To bardzo ważne, abyśmy starannie umyli karoserię i trudno dostępne miejsca, zachowując należyty odstęp między źródłem wody/płynu, a lakierem.
Pamiętajmy, że ciśnienie wody na myjni bezdotykowej wynosi blisko 100 barów i taki strumień może bardzo szybko uszkodzić lakier, a nawet zrobić delikatne wgniecenia, na przykład na skorodowanych elementach.
Starajmy się również dokładnie spłukiwać mikroproszek. Nierozpuszczone drobinki mogą ocierać lakier i niszczyć karoserię.
Kilka programów na myjni bezdotykowej sprawi, że auto będzie jak nowe
Kiedy wjedziecie samochodem na stanowisko na myjni bezdotykowej, szybko zauważycie instrukcję obsługi lancy oraz szczotki. Warto zapoznać się z tymi informacjami, by nieświadomie nie uszkodzić karoserii.
Na myjni bezdotykowej najczęściej dostępne są takie programy, jak:
- Mycie oraz mycie zasadnicze. Pielęgnacja auta rozpoczyna się od użycia podgrzanej wody z mikroproszkiem. Na wielu myjniach znajdziecie także szczotkę z aktywną pianą. Warto używać jej rozsądnie, ponieważ znacznie bardziej niszczy lakier niż standardowa gąbka.
- Płukanie. To drugi program, który musi być bardzo dokładnie zastosowany na całą powierzchnię auta. Jeśli usuniemy proszek lub szampon powoli i precyzyjnie, wówczas unikniemy brzydkich zacieków.
- Woskowanie. To program, który nie jest obowiązkowy, ale warto go zastosować. Zaleca się regularnie woskować karoserię, by ułatwić spływanie wody i ochronę lakieru.
- Nabłyszczanie. To proces, w którym karoseria jest płukana wodą demineralizowaną z nabłyszczaczem.
- Przycisk STOP. Powoduje zatrzymanie wody. Należy go używać w sytuacjach awaryjnych.
Myjnia bezdotykowa. Atrakcyjna cena kusi kierowców
Myjnia bezdotykowa ma wiele plusów, ale jednym z największych jest oczywiście cena. Możemy umyć samochód naprawdę tanio i porządnie. Cena za 10 minut waha się najczęściej od 10 do 20 zł.
Zazwyczaj więcej zapłacimy na myjniach, które oferują na przykład środki chemiczne do mycia felg.
Myjnia automatyczna dla leniwych?
Kierowcy, którzy nie chcą samodzielnie myć auta, zawsze mogą skorzystać z myjni automatycznej. To specjalny tunel, w którym samochód zostanie dokładnie umyty, a my możemy obserwować cały proces.
Myjnie automatyczne często znajdują się przy stacjach benzynowych. Koszt mycia auta zaczyna się od 15 do 20 zł, więc nie jest to wygórowana kwota.
Wielu kierowców wybiera jednak droższe pakiety, na przykład za 30-35 zł, które gwarantują zastosowanie środków oczyszczających z półki premium oraz wielokrotne mycia, jak i osuszanie. Samochód po wizycie na takiej myjni lśni jak nowy.
Jak przygotować samochód do czyszczenia?
Myjnie automatyczne mogą się od siebie różnić, ale procedura związana z przygotowaniem auta do oczyszczenia jest bardzo podobna. Na początku opłacamy specjalny bilet z kodem na mycie pojazdu w kasie stacji benzynowej.
Potem składamy lusterka i usuwamy wszystkie elementy, które mogłyby się zniszczyć w trakcie mycia (jak antenka).
Wjeżdżamy powoli do tunelu. Zazwyczaj specjalne światełko poinformuje nas czy wjechaliśmy na dobrą głębokość. Wyłączamy silnik i zaciągamy hamulec ręczny.
To bardzo ważne, aby auto nie ruszało się w trakcie mycia. Opuszczamy samochód, aby włączyć przycisk START i czekamy około 10-15 minut. Po tym czasie otwierają się drzwi myjni automatycznej, a my możemy wyruszyć czystym samochodem w dalszą drogę. Niektóre myjnie dopuszczają pozostanie kierowcy w aucie podczas mycia, ale upewnijmy się wcześniej, czy wybrana przez nas, dopuszcza taką możliwość.
Ta technologia jest ciągle rozwijana i dopracowywana, ale może się zdarzyć, że automatyczne szczotki uszkodzą lakier, porysują go lub zniekształcą. To małe ryzyko, jednak powinniśmy być tego świadomi.
Po każdym wyjeździe z myjni automatycznej warto dokładnie sprawdzić karoserię i ewentualne wątpliwości zgłosić pracownikowi stacji.
***