Ile trzeba zapłacić u mechanika za naprawę auta? Stawki w roku 2024
Ile kosztują popularne czynności serwisowe? Sprawdzamy, jakie są aktualne ceny u mechaników, zarówno w warsztatach niezależnych, jak i autoryzowanych.
Naprawy samochodu zazwyczaj są niespodziewanym i nieprzyjemnym wydatkiem. Koszty mogą pojawić się nagle i mocno nadszarpnąć domowy budżet. Właściciel pojazdu często nie ma czasu na szukanie tańszych części - zależy mu, by sprawę załatwić szybko i by auto znowu mogło jeździć. Czasami wystarczy dokonać drobnych napraw, kiedy indziej wymagane są duże inwestycje.
Konkretne kwoty zależą od rodzaju awarii, a także od samochodu. Istnieją modele droższe w utrzymaniu, o bardziej skomplikowanej konstrukcji lub mniejszej dostępności części. Są też samochody, do których dostępność zamienników jest wielka, a z ich naprawami poradzi sobie każdy mechanik. Przed zakupem danego modelu warto zapoznać się z opiniami na temat możliwych usterek i tego, na ile drogie może być ich usunięcie. Nawet w obrębie modeli tej samej klasy z tych samych lat, różnice mogą być bardzo znaczące.
Ile kosztują "typowe" czynności serwisowe, czyli wymiany elementów eksploatacyjnych? W przeciwieństwie do usterek, które często nadchodzą niespodziewanie (lub dają wcześniej objawy, które nie każdy umie odczytać), takie wydatki da się zwykle zaplanować. Co jakiś czas w aucie trzeba wymieniać olej, filtry, czy elementy układu hamulcowego czy zawieszenia. Inaczej grożą nam jeszcze większe rachunki w serwisie.
Dokładne ceny czynności ponownie zależą od wielu czynników. To m.in. marka i model auta, jego rocznik, marka stosowanych części, a przede wszystkim: warsztat i jego stawki. To zależy od standardu i renomy serwisu, stosowanych urządzeń, a także od regionu kraju i miasta. W Warszawie ceny roboczogodziny są znacznie wyższe niż na podlaskiej prowincji.
Mimo wszystko, spróbujmy obliczyć, ile w 2024 roku trzeba zapłacić u mechanika za czynności eksploatacyjne i za usunięcie popularnych usterek. Dzięki temu kierowcy będą mogli obliczyć, jakie kwoty należy przygotować.
Weźmy pod uwagę wymianę przednich tarcz i klocków hamulcowych. Ceny takiej usługi w nieautoryzowanych warsztatach to od ok. 190 zł brutto do 280 zł brutto. Podobnie kosztuje praca przy wymianie klocków i tarcz z tyłu. Do tego należy oczywiście dodać jeszcze ceny samych części (i nie warto kupować najtańszych elementów, bo mogą się szybko zużyć). Ile może kosztować podobna usługa w ASO, czyli w serwisie autoryzowanym? Ceny mogą być dwu-, trzy- lub nawet czterokrotnie wyższe. To zależy od marki (firmy premium "liczą sobie" odpowiednio więcej), a także od konkretnego zakładu. Warto pamiętać, że nawet w obrębie ASO jednej marki, ceny za czynności serwisowe czy za przegląd mogą być różne. Dzwoniąc do różnych serwisów możemy zaoszczędzić nawet kilkaset złotych.
Ile trzeba zapłacić za usunięcie popularnej usterki, jaką jest awaria alternatora? To zwykle od ok. 215 do 300 zł brutto w warsztacie nieautoryzowanym. Regeneracja rozrusznika kosztuje ok. 160-280 zł, za to wymiana sprzęgła wymaga już więcej pracy - a więc i ceny za robociznę są droższe. Ceny to od ok. 750 do 1000 złotych (poza ASO). W ASO - 2-3 razy więcej.
Z kolei wymiana oleju i filtrów to koszt roboczogodziny w granicy 50-100 złotych poza ASO. Autoryzowany serwis policzy zapewne ok. 200-300 złotych. Wymiana świec żarowych oznacza wydatek na poziomie 100-150 złotych.
Wymiana tłumika środkowego to koszt od ok. 200 do 350 zł (poza ASO), a wymiana tłumika końcowego jest zwykle nieco tańsza. Z kolei usługi lakiernicze kosztują ok. 900-1300 zł za malowanie drzwi. Wymiana amortyzatorów oznacza koszt "roboty" na poziomie 300-400 złotych, a ustawienie zbieżności kosztuje zwykle 250-300 zł. Wymiana łożyska oznacza koszt ok. 200-300 zł.
W tym wypadku pracy jest dużo - zależnie od tego, o jakim aucie mówimy, koszty poza ASO mogą zamknąć się między 550 a 1500 złotych za robociznę. Czasami koszty mogą być jeszcze wyższe - zwłaszcza gdy do wymiany rozrządu trzeba wyjmować z auta silnik.
Obliczając, ile wyniesie cała ważna i niezbędna operacja wymiany rozrządu, warto dodać jeszcze ceny części. Trzeba kupić pasek rozrządu, rolki napinające i pompę wody. Kosztują ponownie ok. 500-1500 zł. Wszystko może więc kosztować od ok. 1000 do nawet 3000 zł i więcej. W ASO ceny ponownie będą znacznie wyższe.
Opisując ceny robocizny u mechanika w 2024 roku warto raz jeszcze przypomnieć o różnicach pomiędzy warsztatami - kwoty za tę samą pracę mogą się znacznie różnić, czasami warto jednak zapłacić więcej za usługę lepszej jakości. Inaczej może czekać nas ponowna wizyta w serwisie i kolejne wydatki.