Ile musi kosztować naprawa samochodu?

Zastanawiasz się czy warsztat nie zawyża rachunków za naprawy? Podpowiadamy, ile powinny kosztować popularne czynności serwisowe - podajemy rzeczywiste ceny robocizny typowych napraw w warsztatach niezależnych w dużych miastach.

Bieżące naprawy samochodu mogą stanowić nawet jedną trzecią ogólnych wydatków na eksploatację. Statystycznie największy udział mają koszty paliwa, ale serwis to zwykle drugi co do wielkości składnik kosztów utrzymania. Z poziomem cen części zazwyczaj godzimy się już na etapie wyboru auta. Jest to bowiem kwestia wynikająca bezpośrednio z klasy oraz stopnia zaawansowania technicznego samochodu. Jednak już ceny, jakie warsztat życzy sobie za robociznę, są dla wielu kierowców jedną wielką niewiadomą. Czy 400 zł za wymianę sprzęgła to dużo? A może to śmiesznie mała kwota jak za pół dnia pracy?

Reklama

Ustalona cena naprawy

Oba sposoby rozliczania w zasadzie sprowadzają się do tego samego, jednak z punktu widzenia klienta jest między nimi zasadnicza różnica. Typowy, nieduży lub średniej wielkości warsztat, jakich w naszym kraju jest kilkanaście tysięcy, określa zwykle koszt wykonania naprawy jako całość. Kwota ta uwzględnia oczywiście pracochłonność w danym modelu, ale odnosi się do całej operacji, np. 350 zł plus części za wymianę rozrządu. To, jak długo potrwa naprawa, w zasadzie nie musi nas obchodzić. Mechanik jest od tego, żeby wiedzieć ile czasu zajmie mu naprawa i dlatego koszt jest podawany z góry.

Roboczogodziny

Drugi system to rozliczanie pracy według roboczogodzin, praktykowane raczej w większych warsztatach i autoryzowanych stacjach obsługi. Teoretycznie na każdą czynność serwisową przewidziana jest określona ilość czasu, jednak jeżeli z jakichś powodów praca się przedłuży, odbije się to na wycenie naprawy. Ten drugi system jest mniej korzystny dla klienta, gdyż przy kilku czynnościach serwisowych czasy są zaokrąglane w górę. Ponadto, warsztaty potrafią sumować katalogowe czasy nawet wtedy, gdy czynności serwisowe się pokrywają (np. liczenie pełnych czasów wymiany sprzęgła i uszczelniacza wału, podczas gdy przy demontażu sprzęgła wymiana uszczelniacza to zaledwie chwila).

Na tym zarabia mechanik

Z powodu dużej konkurencji mniejsze warsztaty zwykle nie przesadzają z cenami napraw. Aby zrekompensować sobie umiarkowane koszty robocizny, część zysku przerzucają na części zamienne. Jeżeli policzą klientowi cenę detaliczną z hurtowni, to z racji posiadanego rabatu zostanie im w kieszeni około 20-30% ceny części. Typowy nieduży warsztat ma w hurtowaniach zniżki na poziomie 20-35%, w zależności od asortymentu i obrotów. Jeżeli więc rozrząd kosztuje detalicznie 600 zł, robocizna wynosi 300 zł, to w efekcie w warsztacie zostaje kwota rzędu 480 zł, a nie tylko 300 zł. Oczywiście klient może zażyczyć sobie montażu dostarczonych przez niego części, ale wtedy pojawia się problem z tzw. gwarancją na usługę, a poza tym mechanik może po prostu zaproponować wyższą cenę za naprawę, aby uzyskać zakładany zarobek. W skrajnych przypadkach niektóre warsztaty w ogóle odmawiają naprawy na dostarczonych przez klienta częściach. Wiele z nich podchodzi jednak do tego elastycznie i chcąc zaoszczędzić, można szukać warsztatu montującego części dostarczone przez klienta.

Koszty dodatkowe

Powszechną w niektórych warsztatach i naszym zdaniem złą praktyką jest doliczanie kosztów chemii warsztatowej oraz tzw. normaliów. Lubują się w tym szczególnie autoryzowane stacje obsługi. Typowym przykładem jest wymiana tarcz hamulcowych. Procedura przewiduje umycie tarcz tzw. zmywaczem. Jego koszt powinien być ujęty w cenie robocizny, tymczasem niektórzy mechanicy potrafią doliczyć preparat do rachunku. Szczególnie naganne są sytuacje, gdy warsztat liczy sobie za całe opakowanie preparatu, a zużywa jedyne jego część.

Kolejnym przykładem naciągactwa jest doliczanie kosztów tzw. diagnostyki w przypadku wykonywania naprawy. Gdy klient przyjeżdża usunąć źródło stuków w zawieszeniu czy przyczynę szarpania silnika, to zadaniem warsztatu jest zlokalizowanie źródła problemu. Do naprawy mechanik nie powinien doliczać kosztów diagnostyki, gdyż ta jest integralną częścią całej naprawy. Za diagnostykę warsztat może życzyć sobie należność wtedy, gdy klient przyjeżdża z prośbą o weryfikację usterki, ale bez decyzji o naprawie.

Kolejne przykłady naciągania klienta na dodatkowe koszty pochodzą z warsztatów wulkanizacyjnych. Doliczanie kwoty za czyszczenie kół przed wyważeniem czy pobieranie opłaty za utylizację opon to praktyki, które naszym zdaniem nie powinny mieć miejsca. Usunięcie szczotką błota z felgi przed wyważaniem jest obowiązkiem wulkanizatora i nie powinno być traktowane jako czynność ekstra. Z kolei za zużyte opony oddane do recyklingu warsztat nic nie płaci (hurtownie odbierają je bezpłatnie).

Komora silnika

Wymiana paska rozrządu
Wymiana paska rozrządu i jego rolek to operacja typowa, mało pracochłonna, a w autach z utrudnionym dostępem dość skomplikowana. W większości nowych modeli konieczne jest odkręcenie poduszki mocowania silnika. Gdy dostęp do paska jest łatwy, nie ma znaczenia, ile silnik ma zaworów. Część modeli wymaga jednak specjalistycznych blokad rozrządu, które warsztat powinien mieć. Jeżeli model wymaga nietypowych blokad, to zwykle warsztat zażyczy sobie ceny za wymianę z górnego przedziału (raczej 500 zł).

Typowy koszt: 350-500 zł

Łatwy przypadek: Fiat Panda 1.2 ma łatwy dostęp i prosty rozrząd. Operacja wymiany powinna tu kosztować ok. 200 zł.

Trudny przypadek: Audi A6 2.5 TDI V6 wymaga demontażu pasa przedniego. Łączny koszt: 900 zł.

Wymiana paska klinowego
Wymiana paska napędu osprzętu wydaje się trywialną operacją, ale w niektórych autach z gęsto upakowaną komorą silnika może wymagać sporo pracy w celu udrożnienia dostępu. Ponadto, wiele nowych aut ma paski samonapinające, które wymagają zastosowania specjalnego przyrządu do montażu (tu koszt operacji może wynieść nawet 100 zł, jeżeli jest to pojedyncza usługa).

Typowy koszt: 40-100 zł

Wymiana sprzęgła
Do wymiany sprzęgła niezbędne jest wyjęcia skrzyni biegów. To zwykle prostsza operacja w autach tylnonapędowych i nieco dłuższa czynność w przypadku modeli z przednim napędem. W niektórych takich autach może wymagać odkręcenia tzw. półramy mocującej zespół napędowy od spodu. To może wydłużyć czynność o godzinę, a koszt zwiększyć nawet o 100 zł.

Typowy koszt: 400 zł

Łatwy przypadek: Prosty, tylnonapędowy Opel Omega to auto, w którym sprzęgło wymienia się szybko. Tu cena usługi wyniesie około 250 zł.

Trudny przypadek: Volkswagen Sharan czy Seat Alhambra VR6 to modele, w których praktycznie trzeba wymontować cały zespół napędowy, aby wyjąć sprzęgło. Cena usługi ponad 600 zł.

Wymiana koła dwumasowego
Operacja wymaga praktycznie tych samych czynności, co wymiana sprzęgła, gdyż dostęp do DKZ (dwumasowego koła zamachowego) jest możliwy po wyjęciu skrzyni biegów i odkręceniu sprzęgła. Zwykle warsztat ma taką samą stawkę za wymianę "dwumasu", jak i sprzęgła. Najczęściej oba elementy są wymieniane razem.

Typowy koszt: 400-500 zł

Regulacja zaworów
Jest czynnością niezwykle prostą w modelach ze śrubową regulacją, nieznacznie bardziej pracochłonną w autach z płytkową regulacją i wymagającą sporo pracy w modelach z wymiennymi szklankami, gdzie konieczny jest demontaż wałków rozrządu. W skrajnych przypadkach dostęp do regulacji rozrządu może być niemożliwy bez demontażu całego silnika, co zdarza się np. w niektórych jednostkach typu boxer.

Typowy koszt: 120 zł

Łatwy przypadek: regulacja śrubami w Renault Clio 1.2 8V jest łatwa i może kosztować na przykład 50-80 zł.

Trudny przypadek: Subaru Impreza 2.5 STi wymaga wyjęcia silnika z uwagi na brak dostępu. Koszt nawet 2000 zł.

Demontaż wtrysków common rail
Konstrukcja silnika i jego zabudowa w komorze mają bardzo duży wpływ na łatwość demontażu wtryskiwaczy. Poza kłopotami z dostępem, największą przeszkodą jest zwykle korozja, czyli tzw. zapieczenie wtryskiwacza w gnieździe. Dotyczy to w szczególności Mercedesów, Peugeotów 2.0 HDi oraz większości minivanów i aut dostawczych, gdzie woda z podszybia cieknie na głowicę silnika. Czasami konieczne jest wręcz użycie prasy i dochodzi
nawet do niszczenia wtryskiwacza. Wtedy koszt sięga nawet 300 zł za każdy wyjęty wtryskiwacz (są firmy specjalizujące się w wyjmowaniu zapieczonych wtryskiwaczy).

Typowy koszt: 200-300 zł

Wymiana uszczelki pod głowicą
Demontaż głowicy w typowym modelu jest operacją na około dwie lub trzy godziny pracy. Przy wymianie uszczelki głowica wymaga przeszlifowania, aby utrzymać szczelność. Tę operację wykonują specjalistyczne warsztaty obróbkowe, stąd cała praca związana z wymianą uszczelki pod głowicą zwykle przeciąga się na przynajmniej dwa lub nawet trzy dni. Warsztat z pewnością zażąda większej kwoty, jeżeli demontaż głowicy wymaga wyjęcia całego zespołu napędowego (częste np. w minivanach, gdzie silnik jest wciśnięty głęboko pod podszybie). Ponadto, w takich przypadkach mogą się zdarzać problemy z korozją, podnoszące koszt naprawy.

Typowy koszt: 800 zł

Łatwy przypadek: Opel Astra 1.6 8V to auto o prostej konstrukcji, z doskonałym dostępem do silnika. Koszt operacji 600 zł.

Trudny przypadek: Citroen C8 2.2 HDi wymaga demontażu całego silnika, a to zwykle utrudnia korozja podłużnic. Koszt operacji 1800 zł.

Podwozie

Wymiana tarcz hamulcowych
To zwykle operacja wykonywana wraz z wymianą klocków hamulcowych (inaczej się nie praktykuje). Koszt dotyczy kompletu obu tarcz i klocków na jednej osi.

Typowy koszt: 100-120 zł

Wymiana łączników stabilizatora
Jest to jedna z prostszych operacji, o ile nie wda się zaawansowana korozja i nie będzie konieczne cięcie śrub. Przy braku komplikacji koszt wymiany pary łączników stabilizatora jednej osi zamyka się w 60 zł, gdyż cała wymiana zajmuje kilkanaście minut (tak jest w przypadku większość popularnych modeli). W niektórych modelach właściwie jest to technicznie wykonalne nawet bez demontażu kół.

Typowy koszt: 60 zł

Wymiana osłony przegubu
Wymiana osłony przegubu wymaga rozłączenia piasty i wysunięcia z niej półosi. Podany koszt robocizny dotyczy jednej strony auta. Czasami konieczna jest korekta zbieżności.

Typowy koszt: 100 zł

Wymiana amortyzatorów (jedna oś)
Typowy samochód z przednim napędem ma z przodu kolumny McPhersona, a z tyłu belkę. Wymiana przednich amortyzatorów wymaga demontażu kolumn, ściśnięcia sprężyn specjalnych przyrządem i dopiero wtedy można wymienić amortyzator. Z kolei z tyłu najczęściej amortyzator jest mocowany obok sprężyny i łatwo się go odkręca. Niektóre auta mogą mieć jednak z tyłu całe kolumny.

Typowy koszt: 200 zł (przód), 80 zł (tył)

Łatwy przypadek: W Mercedesach 190 zarówno przednie, jak i tylne amortyzatory są przykręcane obok sprężyn i ich wymiana jest prosta. Koszt: 100 zł za przednie i 100 zł za tylne.

Trudny przypadek: Wymiana amortyzatorów w Peugeocie 407 jest bardzo skomplikowana. Trzeba nawet demontować podszybie. Koszt 400 zł za przednią oś i ok. 100 zł za tylną.

Wymiana opon
Jeżeli opona ma profil nie niższy niż 50 i nie jest run-flatem, to koszt wymiany kompletu z wyważaniem powinien być niższy niż 100 zł. Doliczanie opłat za felgi aluminiowe to naciąganie klienta. Wymiana opon run-flat może kosztować najwyżej o 50 zł drożej, choć przy odpowiedniej maszynie z tzw. trzecim ramieniem pracy nie jest dużo więcej.

Typowy koszt: 80 zł

Wymiana łożyska koła
W typowych przypadkach wymaga wymontowania piasty i wyciśnięcia łożyska na prasie. To czasami nawet godzina pracy w przypadku jednej sztuki.

Typowy koszt: 150 zł

Łatwy przypadek: w przedniej osi Skody Octavii II piasta z łożyskiem jest odkręcana. Koszt ok. 50 zł.

Trudny przypadek: w przypadku tylnej osi VW Sharana 4x4 wymiana łożyska kosztuje nawet 250 zł.

Wymiana sworznia wahacza
Sworznie występują głownie w wahaczach przedniej osi. Najczęściej są one przykręcane do wahacza. W takich przypadkach wymiana powinna kosztować około 50 zł od sztuki. Gdy trzeba rozwiercać nity (np.Ford Focus), koszt operacji może wzrosnąć do około 70 zł od sztuki, z racji na pracochłonność. Operacja zajmuje do 30 min.

Typowy koszt: 50-70 zł

Wymiana belki tylnego zawieszenia
Belka podatna tylnego zawieszenia teoretycznie mocowana jest jedynie dwiema poduszkami. Do jej wymontowania konieczny jest jednak demontaż sprężyn, amortyzatorów i rozłączenie przewodów hamulcowych oraz połączeń czujników ABS-u.

Typowy koszt: 350 zł

Wymiana wahacza zawieszenia
Operacja wymiany wahacza jest prosta w autach o typowej budowie i może być znacznie bardziej skomplikowana w układach wielodrążkowych, z gorszym dostępem. Typowa wymiana wahacza przedniego wymaga odłączenia sworznia zwrotnicy, łącznika stabilizatora i odkręcenia zwykle dwóch śrub poduszek wahacza. To nie jest trudna operacja.

Typowy koszt: 100 zł

Łatwy przypadek: Fiat Seicento - operacja kosztuje 60 zł.

Trudny przypadek: w Audi A4 z wielowahaczowym układem koszt 250 zł.

Wymiana klocków hamulcowych
Tu występuje często odwrotny problem niż w wielu innych naprawach: mechaników gubi rutyna i robią to za szybko i zbyt tanio. Jeżeli zacisk nie jest zapieczony to wymiana kompletu przedniej osi powinna kosztować 60 zł. Gdy jednak konieczne jest rozruszanie i oczyszczenie prowadników, czyszczenie jarzma i zacisku, stosowanie specjalnych past - operacja trwa dłużej i będzie kosztować przynajmniej 80 zł. Nigdy nie wymienia się klocków jedynie po jednej stronie, zawsze na całą oś.

Zakres cenowy: 60-80 zł

Wydech

Wymiana tłumika wydechu
Wymiana tłumika w większości przypadków sprowadza się do jego odkręcenia lub obcięcia np. szlifierką kątową i montażu nowego. Czasami pojawiają się problemy z korozją, ale dla "tłumikarza" to chleb powszedni. Sam koszt robocizny w typowych przypadkach nie powinien przekraczać kwoty 100 zł. Jeżeli wykonywana jest przeróbka układu, to cena usługi może przekroczyć 100 zł.

Typowy koszt: 70 zł

Wymiana katalizatora spalin
W zależności od tego, czy stosuje się katalizator-zamiennik, czy też uniwersalny przykręca się go lub wycinana i spawa.

Typowy koszt: 150 zł

Łatwy przypadek: Peugeot 306 to model, w którym katalizator jest w łatwo dostępnym miejscu, pod autem. Koszt 100 zł.

Trudny przypadek: w Suzuki Swift katalizator jest schowany w kolektorze. Trzeba wymontować kolektor i rozcinać obudowę. Koszt 250 zł.

Czynności obsługowe

Regulacja geometrii zawieszenia
Wielu kierowców, a nawet i mechaników utożsamia geometrię z samą zbieżnością kół. Jednak pełna geometria to także kąty pochylenia kół, a czasami także kąty wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. W wielu prostszych autach jednak inne parametry, poza zbieżnością, praktycznie nie podlegają regulacji. Największe możliwości daje zawieszenie wielowahaczowe, gdzie możliwości regulacji jest dużo, a cena wysoka.

Typowy koszt: 100 zł

Łatwy przypadek: Opel Astra II to typowy przykład auta z prostą regulacją geometrii przedniej osi (praktycznie tylko zbieżność) oraz braku regulacji z tyłu. Koszt usługi ok. 70 zł.

Trudny przypadek: BMW serii 5 to typowy przykład auta z rozbudowanym układem zawieszenia wielowahaczowego, gdzie reguluje się dużo parametrów. Koszt pełnej regulacji ok. 250 zł.

Wymiana płynu chłodniczego
Płyn zlewa się przez korek lub zdejmując dolny wąż chłodnicy. Konieczne jest także otwarcie obiegu ogrzewania. Po zlaniu płynu i zamknięciu obiegu nalewa się nowy, zwykle poprzez zbiorniczek wyrównawczy. Wiele nowych modeli praktycznie nie wymaga odpowietrzania po operacji zalaniu płynem. Po prostu po zagrzaniu się silnika i jego schłodzeniu uzupełnia się płyn. Praktycznie nie występują tu modele "trudne".

Typowy koszt: 50 zł

Wymiana oleju silnikowego
Przy zakupie oleju w warsztacie często stosowaną zasadą jest bezpłatna usługa wymiany oleju oraz filtra. Gdy jednak klient przyjeżdża z własnym olejem, warsztat zwykle pobiera za usługę niewielką kwotę, zależną od tego, jak pracochłonna jest operacja (np. czy konieczny jest demontaż osłon). Czasami zdarza się urwanie gwintu korka spustowego (korozja), wtedy trzeba wymieniać miskę.

Typowy koszt: 0-50 zł

Diagnostyka silnika
Podstawowy test diagnoskopem, bez jazd próbnych, ewentualnie ze skasowaniem błędów nie powinien kosztować więcej niż kilkadziesiąt złotych.

Typowy koszt: 50 zł

Wymiana oleju skrzyni automatycznej
Zazwyczaj klient płaci za usługę wraz z kosztem filtrów w skrzyni oraz użytego oleju ATF, który bywa dość drogi. Sama robocizna, obejmująca spuszczenie oleju, zwykle też odkręcenie miski olejowej skrzyni, wymianę filtra i jego inspekcję wzrokową starego pod kątem obecności opiłków będzie kosztować ok. 150 zł. Z olejem może być to suma rzędu 400-600 zł.

Typowy koszt: 150 zł

Łatwy przypadek: w Mercedesie W124 wymiana oleju ATF jest prosta. Robocizna ok. 100 zł.

Trudny przypadek: VW Touareg ma trudny dostęp i ciężko zlać olej. Robocizna: nawet 500 zł.

Nabicie klimatyzacji
W przypadku tej operacji część ceny stanowi koszt użytego gazu. Jednak rozpiętość cen operacji uzupełnienia czynnika bywa ogromna i naszym zdaniem nieraz mechanicy życzą sobie zbyt wygórowanych sum. Są warsztaty, które wykonają tę operację już za 100 zł. Niska cena jest tym bardziej uzasadniona, że zwykle trzeba dodać jedynie niewielką porcję gazu. Żądanie kwot 200 zł lub nawet powyżej należy uznać za wysoką cenę usługi. Warto wtedy poszukać tańszego warsztatu. Niestety, szczególne ASO potrafią sobie życzyć sporo za obsługę klimatyzacji.

Typowy koszt: 150 zł

Hamownia - pomiar mocy silnika
Koszt zależy przede wszystkim od tego, czy samochód ma napęd na jedną oś, czy też wymaga hamowni 4x4. Ze względu na fakt coraz większej dostępności hamowni, ceny znacząco spadły i dziś można zbadać moc już za mniej niż 150 zł. Czasami, gdy zbierze się więcej chętnych, ceny spadają nawet do 50 zł za pojedynczy pomiar. Przy autach 4x4 może cena może jednak przekroczyć nawet 200 zł.

Typowy koszt: 100 zł

Regulacja świateł
Operację wykonuje się zwykle na stacjach kontrolki pojazdów. Powszechnie przyjęta cena 20 zł dotyczy oczywiście obu reflektorów.

Typowy koszt: 20 zł

Inne

Wymiana szyby przedniej
Większość szyb przednich jest wklejanych. Operacja wymiany polega na wycięciu starej szyby z nadwozia za pomocą specjalnego drutu, oczyszczeniu i wklejeniu nowej.

Typowy koszt: 150 zł

Pranie tapicerki
Tu cena nie może być zbyt niska, gdyż czynność jest bardzo pracochłonna. Samo odkurzanie wnętrza samochodu, żeby było skuteczne, musi trwać około 2 godzin. Cała praca nad jednym samochodem to pół dnia. Jeżeli
ktoś oferuje tę usługę za 100 zł, to można podejrzewać, że nie będzie wykonana rzetelnie. Po praniu tapicerki przynajmniej pół dnia samochód musi schnąć, aż do pozbycia się wilgoci.

Typowy koszt: 200 zł

Lakierowanie elementu
Tu od kosztu usługi w zasadzie nie da się oddzielić materiałów. Cena dotyczy lakierowania jednego elementu, wraz z jego przygotowaniem (bez prac blacharskich).

Typowy koszt: 350 zł

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: archiwum

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy