Czy można mieszać płyny do chłodnic? Eksperyment jak na chemii
Płyn chłodniczy jest jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada za temperaturę silnika, pozwalającą na osiągnięcie właściwych parametrów w pracy jednostki napędowej. Płyn chłodniczy należy regularnie sprawdzać i w razie konieczności dolewać, aby nie doprowadzić do zatarcia silnika. Jak to robić oraz czy można mieszać ze sobą płyny chłodnicze? Odpowiadamy.
Płyn chłodniczy odprowadza ciepło z silnika, krąży wokół jednostki, ulega nagrzaniu, a po przedostaniu się do chłodnicy pęd powietrza obniża jego temperaturę. Tak schłodzony płyn zostaje przemieszczony do rozgrzanego silnika i odbiera kolejną dawkę ciepła z napędu. Płyn chłodniczy pełni również funkcję ochronną przed odkładaniem kamienia i rdzy.
Ilość płynu chłodniczego jest zależna od pojemności silnika, choć nie zawsze. Zazwyczaj wynosi od 5 do 9 l płynu. W zbiorniczku płyn chłodniczy powinien znajdować się między oznaczeniem MIN, a MAX.
Jeśli ilość płynu chłodniczego jest poniżej poziomu MIN, to musimy go dolać. W przeciwnym wypadku silnik może ulec przegrzaniu.
Na desce rozdzielczej w samochodzie powinna wyświetlić się kontrolka o zbyt małej ilości płynu chłodniczego. Pamiętajmy jednak, że czasem kontroli zawodzą, dlatego najlepiej sprawdzić samodzielnie ilość płynu chłodniczego. Jak to zrobić?
Należy otworzyć maskę i zwrócić uwagę na zbiorniczek wyrównawczy, a dokładniej na przezroczyste okienko z podziałką. To właśnie tam sprawdzamy, czy płyn chłodniczy nie znajduje się czasem poniżej oznaczenia MIN.
Na początek należy odkręcić korek zbiorniczka i wlać płyn chłodniczy do poziomu między oznaczeniem MIN, a MAX. Na koniec zakręcamy korek. W przypadku poważnych braków musimy wlać płyn do chłodnicy. W tym celu odkręcamy korek chłodnicy, wlewamy płyn do zapełnienia układu i dopiero później uzupełniamy zbiorniczek.
Kolor płynu chłodniczego stanowi funkcję pomocniczą. Jedynie zielony płyn zawiera w swoim składzie glikol propylenowy. Pozostałe płyny możemy ze sobą mieszać pod warunkiem, że mają takie same parametry techniczne. Co to znaczy?
Mieszane płyny chłodnicze muszą zawierać ten sam rodzaj glikolu i pasować do danego układu np. dwa płyny do chłodnic są uniwersalne lub przeznaczone do układu aluminiowego. Poza tym powinny zapewniać ten sam rodzaj ochrony np. chronić do - 30 stopni Celsjusza.
CZYTAJ TAKŻE:
Jak parkować auto w upały? Wielu polskich kierowców robi to źle
Bez tego elementu samochód nie przejdzie przeglądu i nie wyjedzie na drogi