Czy lepiej parkować auto na kołach skręconych czy prostych?
Skręcanie kół podczas parkowania to praktyka rzadko spotykana w Polsce, ale popularna w południowej Europie, szczególnie w górskich miejscowościach, o stromych ulicach. Jakie korzyści przynosi ta metoda i czy warto ją stosować również na płaskim terenie? Okazuje się, że skręcanie kół to nie tylko sposób na to, by uniemożliwić stoczenie się auta, ale też dobra metoda przeciwko złodziejom.
Skręcanie kół na postoju - w Polsce niewielu jest kierowców, którzy parkują w ten sposób pozostawiając auto równolegle do krawężnika. Jednak widok aut ze skręconymi kołami nie jest rzadkością w górzystych krajach, gdzie ulice są strome.
Jedną z głównych zalet skręcania kół jest zabezpieczenie pojazdu przed stoczeniem. Jest to szczególnie istotne w przypadku awarii hamulca postojowego, zwłaszcza przy parkowaniu równoległym. Gdy hamulec zawiedzie, krawężnik skutecznie zatrzyma pojazd, minimalizując ryzyko poważniejszych uszkodzeń. Metoda ta sprawdza się również jako dodatkowe zabezpieczenie, gdy kierowca przypadkowo zapomniał zaciągnąć hamulca ręcznego.
Skręcone koła okazują się skutecznym zabezpieczeniem przed złodziejami specjalizującymi się w kradzieży aluminiowych obręczy. Problem ten dotyka szczególnie właścicieli nowszych modeli samochodów, wyposażonych w kosztowne aluminiowe obręcze. Pozostawienie pojazdu ze skręconymi kołami znacząco komplikuje lub wręcz uniemożliwia ich kradzież. Złodzieje, którzy zazwyczaj działają szybko i preferują łatwe cele, napotykają dodatkową przeszkodę - wydłużony czas demontażu lub całkowitą niemożność zdjęcia koła w takiej pozycji. Ta prosta metoda może więc skutecznie zniechęcić przestępców, chroniąc właściciela przed nieprzyjemną niespodzianką w postaci samochodu pozostawionego "na cegłach".
Mechanicy kochają te nawyki kierowców. Zarabiają na nich krocie
Wielu kierowców obawia się wpływu skręconych kół na układ kierowniczy i zawieszenie. W nowszych autach obawy te są nieuzasadnione - technika ta nie powoduje żadnych negatywnych skutków. W przypadku starszych pojazdów mogą wystąpić niewielkie naprężenia układu, jednak nie są one znaczące. Warto jedynie pamiętać, aby kierownicę skręcać podczas ruchu pojazdu, a nie na postoju.
Zły nawyk, kiedy czekasz na zmianę świateł. Można mieć kosztowne kłopoty
Pompa wspomagania kierownicy wyłącza się po zgaszeniu silnika, więc pozostawienie auta ze skręconymi kołami nie wpływa na jej żywotność. Podobnie pozycja wahacza i drążka pozostaje w normalnym zakresie pracy (pozycja robocza), nawet gdy koła są skręcone. W przypadku starszych pojazdów zaleca się jednak rozważne korzystanie z tej metody, biorąc pod uwagę ogólny stan techniczny auta.