Częstotliwość wymiany oleju a jazda po mieście

Jak zachowuje się olej w warunkach jazdy typowo miejskiej i o ile powinno się skrócić okresy pomiędzy jego wymianami?

Kluczowe są w tym przypadku zmienne warunki eksploatacji w mieście. Wielokrotne uruchamianie silnika i krótkie odcinki jazdy powodują, że praca odbywa się przy niskiej temperaturze silnika oraz oleju. Powoduje to przedostawanie się paliwa z bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej do oleju, co zmienia charakterystykę lepkościową i osłabia działanie dodatków uszlachetniających. Częsta praca silnika w niskiej temperaturze może powodować także problem z odparowaniem wody objawiający się "masłowatą" substancją np. na korku wlewu oleju.

Reklama

Z drugiej strony częste przyspieszanie i jazda "od świateł do świateł" mocno obciążają termicznie elementy silnika w takich miejscach jak denko tłoka i turbosprężarka. Z tego powodu należy unikać wyłączania silnika bezpośrednio po zakończeniu jazdy. Jeśli auto eksploatuje się wyłącznie w warunkach miejskich, należy stosować oleje wysokiej jakości (najlepiej syntetyczne) i skracać wymiany o ok. 25 proc. w stosunku do zaleceń producenta. Uwaga! Olej podlega także starzeniu, stąd winno się go wymieniać co roku, niezależnie od przebiegu.

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy