Toyota Aygo X - co warto wiedzieć o najmniejszej Toyocie na rynku?

Toyota Aygo X to zupełnie nowe podejście japońskiego koncernu do segmentu A. Aygo X jest prawdziwym crossoverem, ale choć auto urosło względem poprzednika, to nadal jest królem miejskiej dżungli. Do tego, bezpieczniejszym i o wiele lepiej wyposażonym.

Na polskim rynku Toyota w segmencie najmniejszych, miejskich samochodów od lat była hegemonem. Toyota Aygo przewodziła rankingom sprzedaży, a jej kolejni konkurenci wykruszali się z rynku. W 2021 roku Toyota zaprezentowała następcę tak rozchwytywanego modelu, który ma idealnie wpasować się w oczekiwania klientów poszukujących auta do miasta. I patrząc na Aygo X, które jest dostępne w przedsprzedaży i zadebiutuje na polskim rynku na początku 2022 roku, auto ma wszelkie atrybuty ku temu, by, tak jak poprzednik, absolutnie zdominować swój segment.

Reklama

Aygo X ma cechy prawdziwego crossovera

Toyota Aygo X niejako na nowo definiuje to, z czym kojarzy nam się mały, miejski samochód. Mimo nadal niewielkich rozmiarów zewnętrznych, samochód ma charakter prawdziwego, rasowego crossovera. Kabina jest większa, kierowca ma zdecydowanie lepszą widoczność, a bagażnik urósł do aż 231 l. Choć auto urosło wszerz i wzdłuż, to jest zwrotniejsze od poprzednika - średnica zawracania wynosi teraz 9,4 m, czyli aż 0,2 m mniej niż w Aygo. A w ciasnych uliczkach czy też na gęsto zastawionych parkingach każdy centymetr się liczy. Kolejny aspekt, który ułatwia manewrowanie to bardzo krótkie zwisy z przodu i z tyłu.

Większe wnętrze przy zachowaniu najważniejszych cech miejskiego auta było możliwe dzięki zastosowaniu znanej z Yarisa platformy GA-B, która została dostosowana do wymogów mniejszego auta. Dzięki temu Aygo X ma większą sztywność nadwozia, co przekłada się na bezpieczeństwo pasażerów. Auto prowadzi się zdecydowanie lepiej, a nieco większe wymiary wpłynęły też na komfort podróżowania.

Aygo X - sprawdzone i oszczędne technologie

Pod maską Aygo X pracuje sprawdzona jednostka napędowa. 3-cylindrowy silnik o pojemności 1,0 litra został udoskonalony, żeby spełniać wyśrubowane normy emisji spalin, pozwalać na ekonomiczne poruszanie się, a także na wieloletnie, bezproblemowe użytkowanie. Znany także z Yarisa silnik dostał nową jednostkę sterującą, by obniżyć spalanie przy zachowaniu wcześniejszych osiągów. Zastosowano też nową miskę olejową, co przełożyło się na redukcję drgań.

Silnik można sparować z pięciobiegową skrzynią manualną lub zupełnie nową przekładnią automatyczną Multidrive S. W wersji ze skrzynią manualną w porównaniu z poprzednikiem zmieniono przełożenie 2. biegu, a sprzęgło ma bardziej komfortowe przełożenie. Z kolei skrzynia Multidrive S to dopracowana przez Toyotę przekładnia CVT, charakteryzująca się wysoką trwałością i niskim spalaniem.

Toyota Aygo X - nikt nie przejdzie obojętny

Koniec nudnych samochodów - od kilku lat Toyota zaskakuje ekstrawagancką stylistyką kolejnych modeli. Aygo X idealnie wpisuje się w ten trend - choć w aucie dostrzeżemy nawiązania do poprzednika, zwłaszcza w tylnej części nadwozia w okolicy szklanej klapy bagażnika, to Aygo X o całkiem unikalnym charakterze. Wystarczy na to auto popatrzeć.

Opisywanie Aygo X jako crossovera jest jak najbardziej uzasadnione. Auto ma muskularne kształty, a wrażenie poprawiają stosowane w tym aucie felgi o dużej średnicy (17 i 18 cali). Do tego dochodzi efektowny dach w stylistyce japońskiej pagody albo opcjonalny elektrycznie odsuwany miękki dach, a tym zbyt wielu rywali nie może się pochwalić. Do tego duża liczba możliwości, by auto dostosować do swojego charakteru - od dwukolorowego malowania nadwozia przez akcesoria i dodatki, które jeszcze bardziej wyróżnią Aygo X na drodze.

Aygo X z wyposażeniem z segmentu premium

Toyota Aygo X swoim wyposażeniem wnosi sznyt klasy premium do segmentu najmniejszych aut. Zwłaszcza pod kątem bezpieczeństwa. W tej kwestii japoński producent od lat nie idzie na kompromisy. Co to oznacza w przypadku Aygo X? Komplet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense jest dostępnych od najniższej wersji wyposażenia. Aygo X ma nową wersję układu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych w dzień i w nocy oraz rowerzystów w dzień, systemem wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia, a także inteligentnym tempomatem adaptacyjnym (IACC), asystentem utrzymania pasa ruchu (LTA) oraz systemem Collision Mitigation Support.



W Toyocie Aygo X dostępne są też multimedia najnowszej generacji. Za sprawą Toyota Smart Connect auto ma przewodową i bezprzewodową łączność ze smartfonem za pośrednictwem Android Auto i Apple CarPlay, jest też możliwość bezprzewodowego ładowania telefon, a nawet nawigacji opartej na chmurze, która na bieżąco dostarcza informacji o sytuacji na trasie. Technologia ta umożliwia także aktualizacje oprogramowania online. W trend nowoczesnych technologii i dbałości o bezpieczeństwo użytkowników wpisują się światła Full LED.

Aygo X w rodzinie SUV-ów Toyoty

Aygo X dołączyło do rodziny SUV-ów i crossoverów Toyoty. Japońska marka ma prawdopodobnie najbardziej kompletną ofertę, w której znajdziemy dzielne, miejskie auta, a także potężne siedmioosobowe, rodzinne SUV-y. Aygo X otwiera gamę takich aut. A są w niej też Yaris Cross, który udanie zadebiutował w 2021 roku, sprawdzona na rynku Toyota C-HR, od której niejako zaczęła się zmiana oblicza marki, a także wyznaczający wzorce model RAV4. Z kolei Highlander na pokład w komfortowych warunkach zabierze aż siedem osób. Tyle samo osób może zmieścić się także w Toyocie Land Cruiser, która jest jedną z ostatnich na rynku klasycznych terenówek opartych na ramie.

Ale to nie koniec ofensywy Toyoty w kategorii SUV-ów. Jeszcze w tym roku w Polsce zadebiutują dwa kolejne auta - Corolla Cross, czyli czwarta odmiana nadwoziowa najlepiej sprzedającego się auta w historii oraz elektryczny bZ4X, od którego Toyota rozpocznie swoją elektryczną ekspansję w Europie.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy