Jest umowa na dokończenie feralnego mostu na A1

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała w piątek umowę na dokończenie przygranicznego odcinka autostrady A1 Świerklany-Gorzyczki wraz ze znajdującym się na nim mostem w Mszanie. Planowany termin zakończenia prac to początek maja przyszłego roku.

Niedokończony most na A1 / Fot: Dominik Gajda
Niedokończony most na A1 / Fot: Dominik GajdaReporter

Wartą 49,8 mln zł umowę na prace wykończeniowe zawarto z Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor z Zawiercia. Obejmują one wykończenie całego niespełna 18-kilometrowego odcinka, wraz z problematycznym mostem w Mszanie. Firma Intercor wykonuje już prace związane z programem naprawczym dotyczącym tego obiektu.

Według obecnych szacunków GDDKiA przewidywany termin dopuszczenia do ruchu odcinka A1 ze Świerklan do granicy państwa w Gorzyczkach to "pierwsza połowa 2014 r."

Powodem problemów jest tam most MA532 - ostatni budowany obiekt na tym odcinku. Praktycznie wszystkie pozostałe obiekty i sama konstrukcja autostrady są gotowe bądź na ukończeniu. Przy budowie mostu doszło do dwóch awarii - 22 grudnia 2011 r. i 13 marca 2012 r. Między GDDKiA a byłym wykonawcą tego odcinka, firmą Alpine Bau, trwają spory, kto zawinił.

W kwietniu ub. roku Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Katowicach wstrzymał prace na moście, a w czerwcu ub. roku zdecydował, że konstrukcja mostu musi być wzmocniona, a to wymaga korekt w projektach i dodatkowych robót. Po tym, jak w połowie maja Alpine Bau zrezygnowała z prowadzenia robót, GDDKiA ogłosiła, że dokończy realizację programu naprawczego dla tego obiektu.

Pod koniec czerwca wybrano do tego zadania firmę Intercor. Koszt tej naprawy w całości ma zostać pokryty z gwarancji bankowych Alpine Bau, zabezpieczonych na rzecz Skarbu Państwa.

W sierpniu GDDKiA przekazała, że wobec skali problemów pozostawionych przez poprzedniego wykonawcę nadzór budowlany zgodził się na wydłużenie terminu programu naprawczego - z końca sierpnia 2013 r. na koniec marca 2014 r.

Równolegle Dyrekcja prowadziła przetarg na pozostałe prace związane z dokończeniem budowy całego odcinka. Obejmą one m.in. naprawę stwierdzonych na budowie usterek, dokończenie nawierzchni, naprawę okolicznych dróg zniszczonych przez poprzedniego wykonawcę oraz wykorzystywanych jako objazdy, roboty wykończeniowe obejmujące mosty i np. bariery energochłonne, a także dokończenie oświetlenia, ogrodzenia, oznakowania i zagospodarowania zieleni.

Jakość robót ma zapewnić realizacja przetargu o tzw. warunki kontraktowe FIDIC. Zawierają one opisy standardów przygotowania oraz prowadzenia inwestycji i są jednymi z najczęściej stosowanych na świecie standardów w umowach w branżach technologicznych.

Intercor będzie miał na realizację całości zamówienia maksymalnie siedem miesięcy. "GDDKiA wyraża nadzieję, iż zaangażowanie wykonawcy oraz ścisła współpraca ze strony Dyrekcji umożliwią zakończenie zadania przed wyznaczonym terminem umownym" - zaznaczyli w piątek drogowcy.

Pierwotnie odcinek A1 Świerklany-Gorzyczki miał być gotowy w sierpniu 2010 r. W grudniu ub.r. przygraniczny odcinek A1 Mszana-Gorzyczki został otwarty do użytku dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. Przejazd od aglomeracji katowickiej do czeskiej granicy jest tam możliwy z ok. 10-kilometrowym objazdem budowanego mostu (odcinkami dróg 932, 930 i 933). Od sierpnia, gdy zamknięto jedną zniszczonych dróg wcześniejszego objazdu, tymi samymi drogami wojewódzkimi, a później drogą 78, prowadzony jest też ciężki ruch w kierunku granicy.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas