Droga S17 - nie widać końca budowy odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy
Na tę drogę kierowcy czekają od lat. Wschodnia Obwodnica Warszawy docelowo połączy trasę S17 na Lublin, z A2 i S8 na Białystok. Ale na razie musi powstać pierwszy odcinek, a z tym jest problem.
Obecnie realizowany jest odcinek drogi S17 od węzła Warszawa Wschód (Zakręt) do węzła Lubelska. To raptem 2,5 km, wraz z wielopoziomowym skrzyżowaniem. A wykonawca złożył wniosek o przedłużenie terminu oddania inwestycji.
Dokładnie w listopadzie 2017 roku rozstrzygnięto przetarg i podpisano umowę na zaprojektowanie i wybudowanie wspomnianego odcinka o długości 2,5 km. Trasa pierwotnie miała być ukończona w 2021 roku. Do tej pory udało się wykonać 90 procent założonego zakresu prac. Według ostatnich ustaleń między wykonawcą, firmą WARBUD, a zleceniodawcą czy GDDKiA, droga powinna być ukończona jesienią tego roku. Najpewniej tak się jednak nie stanie, gdyż wykonawca złożył kolejny już wniosek o przedłużenie terminu realizacji, który jest teraz rozpatrywany.
Aby wniosek został przyjęty, wykonawca musi wykazać, że przedłużanie się prac nie wynika z jego winy. W tym przypadku wykonawca wskazuje, że procedura uzyskania ZRID trwała dłużej niż zwykle oraz przedłużało się przekładanie istniejącej infrastruktury. Wykonawca dopuszcza także uruchomienie dodatkowych środków na realizację projektu, które pozwolą mu zaangażować większe siły i ukończyć prace jesienią.
Całą Wschodnią Obwodnicę Warszawy podzielono na trzy odcinki. Problematyczne są dwa kolejne - z Zakrętu, przez Ząbki do Drewnicy, na skrzyżowaniu z S8. W ich przypadku nadal trwa spór o ostateczny przebieg trasy i uzyskanie decyzji środowiskowej. Docelowo cała trasa ma mieć 16,3 km i dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Na tym odcinku powstanie łącznie pięć węzłów.
GDDKiA zapłaci za wykonanie 2,5 km trasy S17 ponad 240 mln zł. Trudno jednak określić w tym momencie kiedy pierwszy odcinek zostanie oddany do użytku kierowcom. Domknięcie całej trasy zajmie na pewno jeszcze kilka lat.
***