Autostradą A4 do Dębicy za 1,5 roku. Taki jest plan...

Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał we wtorek umowę na kontynuację budowy autostrady A4 od węzła Krzyż k. Tarnowa (Małopolska) do węzła Dębica Pustynia (Podkarpackie). Prawie 35-km odcinek ma być gotowy za 1,5 roku.

A4 do Rzeszowa? Nie tak szybko.... / Fot: Jan Garczyński
A4 do Rzeszowa? Nie tak szybko.... / Fot: Jan GarczyńskiEast News

Jak poinformowała rzecznik krakowskiej GDDKiA Iwona Mikrut, w przetargu na wykonawcę inwestycji zostało wybrane konsorcjum firm Heilit - Woerner Budowlana i Budimex, które złożyło najkorzystniejszą ofertę na kontynuację budowy o wartości 981,5 mln zł brutto.

Wykonawca na dokończenie odcinka autostrady będzie miał 18 miesięcy (wliczając również okres zimowy). W pierwszej kolejności zobowiązany będzie do wykonania najważniejszego fragmentu, tzw. kamienia milowego, czyli budowy Węzła Dębica Pustynia. Powstanie on w ciągu sześciu miesięcy od daty rozpoczęcia robót.

"Prace rozpoczną się niezwłocznie po podpisaniu umowy tak, aby jak najszybciej udostępnić do ruchu sąsiedni odcinek, od węzła Dębica Pustynia do węzła Rzeszów Zachód" - zaznaczyła rzecznik.

Kontrakt obejmuje dokończenie budowy autostrady A4 na prawie 35-kilometrowym odcinku od węzła Krzyż k. Tarnowa w Małopolsce do węzła Dębica Pustynia na Podkarpaciu wraz z drogami dojazdowymi, a także odbudowę dróg lokalnych.

Na trasie tej zlokalizowano dwa węzły autostradowe: Dębica - Żyraków i Dębica - Pustynia, a także pięć mostów, dziewięć wiaduktów w ciągu autostrady, 11 wiaduktów nad autostradą oraz trzy przejścia dla zwierząt, jedną estakadę i jedno przejście dla pieszych. Przy autostradzie powstaną dwa miejsca obsługi podróżnych - MOP Jastrząbka i MOP Jawornik.

Mikrut wyjaśniła, że kontrakt, wcześniej prowadzony przez rzeszowski oddział GDDKiA, przejęła krakowska dyrekcja GDDKiA z powodu dużej ilości inwestycji prowadzonych przez GDDKiA w Rzeszowie.

Budowa autostrady A4 współfinansowana jest ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

GDDKiA w lipcu ub.r. zerwała kontrakt na budowę odcinka autostrady A4 od Tarnowa do Dębicy po tym, jak konsorcjum firm, które go budowało (firmy SIAC Construction, PBG, Aprivia i Hydrobudowa Polska) mimo deklaracji nie wywiązywało się z zapisów kontraktowych.

Budowany odcinek jest częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość autostrady wyniesie ok. 670 km.

Do tej pory wybudowano autostradę A4 na terenie Polski od polsko-niemieckiej granicy przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków do Tarnowa. Powstał też niespełna 7-kilometrowy odcinek, który jest częścią obwodnicy Rzeszowa.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas