Rajd Szwecji: Triumf Gronholma, sukces Kuliga
Marcus Gronholm jadący Peugeotem 206 WRC wygrał Rajd Szwecji - drugą eliminację Rajdowych Mistrzostw Świata 2003.
Fin wyprzedził o 50,8 s Tommi Makinena (Subaru Impreza WRC) oraz o 1.17,9 Richarda Burnsa (Peugeot 206 WRC).
Czwartą lokatę zajął Markko Martin (Ford Focus WRC), a piątą Colin McRae (Citroen Xsara WRC), który wraz z Sebastienem Loebem (Citroen Xsara WRC) z 12 punktami na koncie prowadzi w MŚ kierowców.
Do ostatnich kilometrów rajdu toczyła się rywalizacja o miejsca 4. i 7. Zajmujący 5. miejsce po dwóch etapach Colin McRae (Citroen) zapowiadał atak na czwartego Markko Martina (Ford). Co więcej, za plecami Szkota czaił się Petter Solberg (Subaru). Estończyk okazał się poza zasięgiem obu rywali. Po tym jak McRae wygrał OS15, Martin był najszybszy na OS16. Ostatecznie Szkot nie zdołał zmniejszyć straty do Estończyka, meldując się na mecie 30 sekund później. Szóstemu Solbergowi zabrakło natomiast do McRae tylko 3,3 s.
Równie zacięta walka, tym razem pomiędzy Toni Gardemeisterem (Skoda), Carlosem Sainzem (Citroen), Freddy Loixem (Hyundai) i Sebastienem Loebem (Citroen), toczyła się o siódmą lokatę. Dość szybko okazało się, że Loix nie jest w stanie dogodnić Szweda i Hiszpana, a także odeprzeć ataków piekielnie szybkiego Francuza. Loeb po OS13 (był 2.) i OS14 (9. pozycja) zbliżył się do Belga na 1,2 s, do Carlosa Sainza tracił 17,8 s, a do Gardemeistera - 26,5 s. Po OS15 Francuz był już o 0,3 s przed Loixem, doskonale pojechał OS16 (był 3.) i przed ostatnią próbą tracił 3,7 s do Sainza i 11,3 do Gardemeistera. Niespełna 40 km wystarczyło z nawiązką na odrobienie strat. Na mecie Loeb zameldował się o 4,5 przed Szwedem i o 9,5 przed Hiszpanem!
Najlepszy z Polaków Tomasz Kuchar (Ford Focus WRC) zakończył rywalizację na 16. miejscu. Kuchar stracił do zwycięzcy 10.34,2.
Duży sukces odniósł Janusz Kulig. Krakowianin jadący Mitsubishi Lancer Evo VI wygrał w kategorii "Production Car". Na "dojazdówce" miedzy 15. a 16. OS-em na skutek awarii wycofał się dotychczasowy lider tej klasyfikacji Japończyk Arai (Subaru Impreza WRX). W tym momencie Kulig awansował z 3. na 2. pozycję, ale na 16. próbie odrobił do nowego lidera tej kategorii Szewda Blomqvista 7,9 s i przed ostatnim OS-em tracił tylko 2,5 s.
Na prawie 40-kilometrowej trasie ostatniego OS-u (Hagfors) Polak okazał się lepszy do rywala o 5,8 s i ostatecznie po pokonaniu 387 km odcinków specjalnych wyprzedził Szweda o 3,3 s!
Oprócz Janusza Kuliga w klasyfikacji "Production Car" punkty zdobyły jeszcze dwie polskie załogi. Na szóstym miejscu ukończył rajd Krzysztof Hołowczyc, a ostatni punkt na ósme miejsce zapisze na swoje konto Łukasz Sztuka. Młody kierowca z Wisły mógł być nawet przed "Hołkiem", gdyby nie wizyta w zaspie na ostatniej próbie i spora strata czasowa. Ostatni z polskich kierowców - Michał Sołowow ukończył rywalizację w Szwecji na 44 miejscu w klasyfikacji generalnej i dwudziestym w grupie N.
Zobacz galerię z Rajdu Szwecji.
Końcowa klasyfikacja generalna 1. Marcus Gronholm (Peugeot 206 WRC) 3:03.28,1 2. Tommi Makinen (Subaru Impreza WRC) str. 50,8 3. Richard Burns (Peugeot 206 WRC) 1.17,9 4. Markko Martin (Ford Focus WRC) 1.45,8 5. Colin McRae (Citroen Xsara WRC) 2.15,8 6. Petter Solberg (Subaru Impreza WRC) 2.19,1 7. Sebastien Loeb (Citroen Xsara WRC) 3.14,7 8. Toni Gardemeister (Skoda Octavia WRC) 3.19,2 9. Carlos Sainz (Citroen Xsara WRC) 3.24,2 10. Freddy Loix (Hyundai Accent WRC) 3.36,4 11. Mikko Hirvonen (Ford Focus WRC) 6.05,7 12. Kristian Sohlberg (Mitsubishi WRC) 6.17,4 13. Armin Schwarz (Hyundai Accent WRC) 7.21,2 14. Roman Kresta (Peugeot 206 WRC) 7.50,1 15. Kristian Kolberg (Hyundai Accent WRC) 8.20,2 16. Tomasz Kuchar (Ford Focus WRC) 10.34,2 ... 26. Janusz Kulig (Mitsubishi Lancer, N) 18.56,8 34. Krzysztof Hołowczyc (Mitsubishi L.) 25.09,9 39. Łukasz Sztuka (Mitsubishi Lancer) 30.38,8 44. Michał Sołowow (Mitsubishi Lancer) 34.01,9 Czołówka klasyfikacji MŚ kierowców 1. Sebasien Loeb (Francja) 12 pkt 2. Colin McRae (W. Brytania) 12 3. Marcus Groenholm (Finlandia) 10 4. Richard Burns (W. Brytania) 10 5. Markko Martin (Estonia) 10 6. Tommi Makinen (Finlandia) 8 Klasyfikacja MŚ konstruktorów 1. Citroen 24 pkt 2. Peugeot 22 3. Ford 15 4. Subaru 11 5. Skoda 4 6. Hyundai 3