Co trzeba zaliczyć na egzaminie praktycznym na prawo jazdy?
Egzamin na prawo jazdy składa się z dwóch części. Na etapie teoretycznym trzeba odpowiedzieć na najważniejsze pytania dotyczące zasad ruchu drogowego. Z kolei zajęcia praktyczne sprawdzają już umiejętności za kierownicą auta, także w ruchu miejskim. Sprawdź, o czym koniecznie musisz wiedzieć, zanim udasz się do WORD-u.
Przede wszystkim, kursanci powinni pamiętać o tym, że część praktyczną egzaminu mogą rozpocząć jedynie wtedy, gdy zdają test teoretyczny.
Pierwsze dwa etapy egzaminu (teoria oraz plac manewrowy) odbywają się w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego. Każdy ze zdających ma swoje, wyposażone w komputer, stanowisko, przy którym będzie odpowiadać na kolejne pytania, jakie wylosuje aplikacja.
Program jest bardzo intuicyjny w obsłudze. Przy każdym z pytań należy zaznaczyć odpowiednią odpowiedź. Przyszli kierowcy muszą m.in. prawidłowo rozwiązać zadania dotyczące konkretnych sytuacji na drodze, np. pierwszeństwa na skrzyżowaniu.
Egzamin ma formę testu i składa się łącznie z 32 pytań. 20 dotyczy wiedzy podstawowej, a 12 zagadnień specjalistycznych, które są przypisane do kategorii, jaką chcemy uzyskać.
Pytania z zakresu wiedzy podstawowej są podzielone na trzy kategorie ze względu na ich znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Każda z nich jest inaczej punktowana:
- 10 pytań za 3 punkty o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- 6 pytań za 2 punkty o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- 4 pytania za 1 punkt o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Pytania z wiedzy podstawowej to pytania jednokrotnego wyboru — możemy wybrać między "tak" lub "nie". Zagadnień specjalistycznych jest 12 i są one podzielone w następujący sposób:
- 6 pytań za 3 punkty o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- 4 pytania za 2 punkty o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- 2 pytania za 1 punkt o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Na pytania z wiedzy specjalistycznej zdający musi odpowiedzieć, wybierając jedną z trzech opcji: A, B lub C.
Aby uzyskać wynik pozytywny podczas egzaminu teoretycznego na prawo jazdy, należy zdobyć co najmniej 68 punktów na 74 możliwe. Nasz rezultat poznamy tego samego dnia, gdy tylko egzaminator wprowadzi dane do systemu teleinformatycznego. Zazwyczaj trwa to nie więcej, niż kilkadziesiąt minut.
Przy pomocy tego samego systemu zaktualizowany zostanie profil kandydata na kierowcę (PKK), dzięki czemu będziemy mogli od razu przejść do części praktycznej, czyli popularnego placu manewrowego.
Część praktyczną zaczynamy na placu manewrowym. Jeszcze przed uruchomieniem silnika, kursant może spodziewać się pytań o przygotowanie do jazdy, czy takich, które dotyczą stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego.
Bardzo ważną częścią egzaminu jest też ruszanie ze wzniesienia. Pojazd nie powinien cofnąć się o więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć — osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu auta na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.
Jeśli poradzimy sobie z tą częścią egzaminu, przechodzimy do ostatniego etapu, czyli do jazdy po mieście w ruchu drogowym. Egzamin ma na celu sprawdzenie tego, jak radzimy sobie z najpopularniejszymi manewrami na drodze — począwszy od jazdy ulicami jednokierunkowymi, znajomością zasad pierwszeństwa, skończywszy na wyprzedaniu.
Egzamin praktyczny na prawo jazdy zazwyczaj trwa około 40 minut. Warto jednak wiedzieć o tym, że egzaminator może zakończyć go już po upływie 25 minut, jeżeli zostały wykonane wszystkie wymagane zadania egzaminacyjne, a wynik egzaminu jest pozytywny. Reguluje to rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 24 lutego 2016 roku w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (§ 23 ust. 1 pkt 3).
Warto jednak wziąć pod uwagę sytuacje, gdy egzamin będzie odbywał się w ruchu drogowym o dużym natężeniu. Może on potrwać nawet i do 2 godzin. Długość 40 minut jest rekomendowana, jednak zdarzają się od niej odstępstwa. Tak naprawdę wszystko zależy od miejsca i warunków, jakie w danym dniu panują na drogach.
Kursanci zazwyczaj zapominają o prawidłowym stosowaniu się do znaków na drodze lub gaśnie im samochód. Warto jednak pamiętać, że przepisy mówią dość jasno, że kandydat na kierowcę ma prawo popełnić jeden błąd podczas każdego zadania egzaminacyjnego.
Można tu odwołać się do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami. Tym samym, zdający ma możliwość popełnienia dokładnie tylu błędów, ile zadań egzaminacyjnych musi wykonać.
Zdarzają się sytuacje, gdy egzamin zostaje zakończony już na placu manewrowym. Wystarczy, że osoba zdająca najedzie na linie i np. potrąci pachołki lub nie zdoła ruszyć ze wzniesienia. Warto zachować spokój i poprosić o chwilę na zastanowienie się i zebranie myśli — na pewno pomoże nam to zdać egzamin i cieszyć się z wymarzonego "prawka".
***