Rozliczenie naprawy auta
W przypadku naprawy rozbitego samochodu można rozliczyć się z ubezpieczycielem w sposób bezgotówkowy lub gotówkowy. Jakie są wady i zalety tych rozwiązań?
W razie kolizji czy wypadku właściciel pojazdu może otrzymać odszkodowanie gotówkowe, w kwocie wyliczonej przez firmę ubezpieczeniową na podstawie oględzin samochodu lub dopiero po naprawie auta, na bazie rachunków wystawionych przez warsztat. W tym drugim przypadku serwis jest przedstawicielem kierowcy i to on rozlicza się z ubezpieczycielem. Dla właściciela pojazdu naprawa ma wówczas formę bezgotówkową.
W przypadku rozliczeń z OC sprawcy kolizji czy wypadku, decyzję o sposobie likwidacji szkody podejmuje się zwykle w momencie jej zgłaszania ubezpieczycielowi. We wniosku zaznacza się np. wypłatę na podstawie wyceny lub po naprawie na podstawie faktur. W przypadku polisy autocasco może się zdarzyć, że sposób likwidacji szkody jest z góry ustalony w umowie ubezpieczenia i kierowca nie ma możliwości jego zmiany. Warto to sprawdzić przez rozpoczęciem naprawy samochodu, by uniknąć ewentualnych niespodzianek.
Podczas rozliczenia gotówkowego warto skonsultować kwotę zaproponowaną przez ubezpieczyciela np. z zaprzyjaźnionym serwisem. Dość często zdarza się, że firmy ubezpieczeniowe stosują różnego rodzaju triki mające na celu zmniejszenie wypłacanej kwoty, np. proponują zastosowanie tzw. zamienników, które w rzeczywistości nie są dostępne. Z drugiej strony istnieje prawdopodobieństwo, że zaproponowana wypłata z nadwyżką pokryje wydatki na remont auta, o ile przeprowadzony zostanie on w niedrogim serwisie z użyciem używanych części, a pozostałe pieniądze zostaną w kieszeni właściciela pojazdu.
Rozliczenie bezgotówkowe jest wygodne o tyle, że właściciel samochodu w zasadzie nie musi martwić się ani naprawą, ani jej kosztami. Jego zaangażowanie w sprawę ogranicza się do zgłoszenia szkody, dostarczenia auta do warsztatu i podpisania upoważnienia (cesji odszkodowania w zakresie kosztów naprawy pojazdu) na serwis. Po naprawie pracownicy warsztatu powiadamiają właściciela pojazdu o możliwości odbioru samochodu. I na tym koniec, bo formalności związane z rozliczeniem z firmą ubezpieczeniową przejmuje na siebie warsztat dokonujący remontu.
Plusy:
- możesz zaoszczędzić część pieniędzy z polisy decydując się na użycie tanich części i wybierając niedrogi serwis
- przyjęcie pieniędzy od ubezpieczyciela nie zamyka drogi do dochodzenia swoich praw
- sam wybierasz termin naprawy samochodu
Minusy:
- poświęcisz czas na załatwienie formalności z ubezpieczycielem i serwisem
- odszkodowanie może początkowo nie wystarczyć na naprawę
Plusy:
- formalności z ubezpieczycielem i serwisem są ograniczone do minimum: wystarczy zgłosić szkodę i oddać auto do warsztatu
- jest szansa na szybką naprawę auta, bo serwis jest zainteresowany rozliczeniem się z ubezpieczycielem, od którego pieniądze są dla niego pewne
Minusy:
- możliwe, że nie będziesz mógł wybrać serwisu, bo ubezpieczyciel wskaże konkretny warsztat