Przygotowanie auta do off-roadu

Zabawa w tak zwany off-road, czyli jazdę terenową, to doskonała rozrywka. Podpowiadamy, w co poza odpowiednim autem warto się wyposażyć w tym celu.

Toyota Land Cruiser 120
Toyota Land Cruiser 120Motor

Pytanie o najdzielniejsze auto terenowe pojawia się równie często, jak pytanie o najskuteczniejszą ze sztuk walki. Tymczasem odpowiedź może być nieco zaskakująca: praktycznie każdy samochód 4x4 po odpowiednim przygotowaniu może być niezwykle skuteczny w terenie. Wybitnie szosowy VW Touareg po zastosowaniu opon typu Mud Terrain może łatwiej pokonać błoto niż Mercedes G z oponami szosowymi.

Spośród elementów wyposażenia mających bezpośredni wpływ na zdolności terenowe liczą się gównie opony o jak największej średnicy, zawieszenie i blokady mostów napędowych.

Podnoszenie auta (tzw. liftowanie) nie tylko poprawia prześwit, czy tzw. wykrzyże osi, ale bywa jedynym sposobem na pomieszczenie większych kół.

Blokady mostów, zwane żargonowo szperami, zapewniają skuteczność przekazania napędu nawet gdy jedno z kół się podniesie lub buksuje w błocie. W SUV-ach coraz częściej ich rolę spełnia odpowiednia funkcja układu hamulcowego, ale w samochodach terenowych blokady mostów są powszechnie stosowane przez wytwórnie lub montowane przez ich właścicieli.

Koszt przygotowania auta do jazdy w terenie zaczyna się od kilku tys. zł i nie ma górnej granicy. Pocieszające jest jednak to, że nawet z samochodu kupionego za kilkanaście tys. zł można niedużym kosztem zrobić bardzo dzielny sprzęt do off-roadu. Wiek i techniczne zaawansowanie auta mają w terenie drugorzędne znaczenie.

Zestaw „startowy” do off-roadu

Standardowy samochód 4x4 kupiony w salonie, bądź jako auto używane zwykle nie nadaje się do wjeżdżania w bardziej wymagający teren. Konieczne jest doposażenie go w kilka dodatków, które pozwolą wykorzystać potencjał tkwiący w terenówce. Poniżej przedstawiamy elementy, w które warto wyposażyć samochód przed pierwszym wjazdem w teren. Oznacza to wprawdzie wydatek kilku tys. zł, ale pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek. Pierwszym zakupem powinny być zdecydowanie terenowe opony.

Podnośnik hi-lift - ceny od 450 zł

Wysokie auto terenowe, szczególnie stojące poza drogą, można podnieść tylko specjalnym podnośnikiem typu hi-lift. Bez niego trudno sobie wyobrazić chociażby wymianę koła.Motor

Snorkel - ceny od 1200 zł

To wyprowadzenie wlotu powietrza do silnika wysoko na przedni słupek. Zabezpiecza przed niebezpiecznym dla silnika zassaniem wody przy pokonywaniu brodów, błota itp.Motor

Płyta ochronna podwozia - ceny od 800 zł

Takie elementy, jak silnik, skrzynia biegów, reduktor czy główki mostów są podatne na uszkodzenia przy pokonywaniu kamieni, zwalonych drzew itp. Dlatego powszechnie stosuje się płyty ochronne, wykonane ze stali lub duraluminium.Motor

Opony terenowe - ceny od ok. 500 zł

Powszechnie stosowane są opony All Terrain (bieżnik 50% trasa/50% teren) oraz opony Mud Terrain (bieżnik 25% trasa/ 75% teren). To najważniejszy element wyposażenia auta terenowego.Motor

Blokada dyferencjału - ceny od 3000 zł

Jeżeli nie ma jej seryjne auto, to warto ją dokupić. Tzw. szpera pozwala pokonać przeszkody, na których jakieś koło traci przyczepność. Są blokady uruchamiane samoczynnie i ręcznie (najczęściej pneumatycznie).Motor

Akcesoria, bez których nie należy zapuszczać się w prawdziwy teren

Podstawa to solidna lina lub taśma holownicza. Obecnie liny stalowe są wypierane przez produkty syntetyczne, które są nie tylko lżejsze, ale i poręczniejsze. Najważniejsze jest jednak to, że w razie zerwania liny syntetyczne nie stanowią śmiertelnego zagrożenia i nikogo nie poranią.

Szekle umożliwiają szybkie mocowanie lin do auta. Ceny od 15 zł.Motor
Liny, taśmy holownicze i pasy muszą wytrzymać obciążenia wielu ton. Ceny od 250 zł.Motor
Trapy pozwalają trawersować rowy czy np. pokonywać grząski piach. Ceny od 800 zł.Motor

Dodatki, które warto mieć w prawdziwej terenówce

To elementy wyposażenia, które przydają się w jeździe terenowej, choć nie są niezbędne.

Zawieszenie

Terenowe zawieszenie podnosi samochód przynajmniej o 5 cm, umożliwiając m.in. montaż większych kół. Najważniejsza jednak cecha takiego zawieszenia to zwiększony skok, zapewniający duży wykrzyż osi. Ceny od 2000 zł.Motor

Amortyzator skrętu

Zabezpiecza m.in. przed przetrąceniem kciuka przez koło kierownicy przy gwałtownym najechaniu kołem na przeszkodę. Ceny od 300 zł.Motor

Dodatkowe reflektory

Przydają się nie tylko te oświetlające teren przed autem. Z tyłu warto zamontować dodatkowy szperacz, pomocny np. przy wyciąganiu innego auta. Ceny od 300 zł.Motor

Bagażnik dachowy

Wbrew pozorom we wnętrzu terenówki zbyt wiele miejsca nie ma. Koła zapasowe czy kanistry najłatwiej pomieścić na dachu. Ceny od 3000 zł.Motor

Metalowy zderzak z płytą do wyciągarki

Wykonany ze stalowej blachy zderzak pozwala opierać się o przeszkody, ale też jest solidną podstawą do mocowania wyciągarki. Rurowy doskonale chroni np. dodatkowe reflektory. Ceny od 2500 zł.Motor

Wyciągarka

Zwana w żargonie rajdowym „windą” musi mieć uciąg równy podwójnej masie auta. Zwykle napędzana jest elektrycznie. Ceny od 2200 zł.Motor

Akumulator spiralny

Hermetyczny akumulator spiralny może pracować nawet do góry nogami i ma ogromny prąd rozruchowy. Ceny od 650 zł.Motor

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Paweł Tyszko, archiwum

Podziękowania dla sklepu rajdy4x4.pl za pomoc w realizacji materiału

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas