Już 7 lipca czarne skrzynki będą obowiązkowe we wszystkich samochodach
7 lipca wszystkie wyprodukowane w Unii Europejskiej auta będą musiały być wyposażone w urządzenie zwane Event Data Recorder – czyli czegoś na wzór czarnej skrzynki w samolotach. To nie jest nowość, bowiem wiele sprzedawanych w UE aut od dawna rejestruje wiele parametrów jazdy. Wyjaśniamy, jak będą działać i czy prywatność kierowców jest zagrożona.

Tak zwany Event Data Recorder to urządzenie, które od 2022 roku jest już obowiązkowym wyposażeniem samochodów, które muszą być homologowane na terenie UE. Podobnie urządzenia mają zresztą dłuższą historię, w Stanach Zjednoczonych czarne skrzynki są instalowane w pojazdach od 2004 roku.
Jak działa czarna skrzynka w samochodzie?
System EDR zapisuje dane w przypadku aktywacji poduszki powietrznej, uruchomienia napinacza pasów lub zmiany prędkości o ponad 8 km/h w czasie krótszym niż 150 milisekund. W samochodach te urządzenia będą rejestrować i zapisywać dane tylko w przypadku zderzenia - przedtem dane są na bieżąco nadpisywane. Event Data Recorder zapisuje informacje od 5 sekund przed do 300 milisekund po zdarzeniu. Zbieranie tych danych ma na celu poprawę bezpieczeństwa i ulepszanie projektów pojazdów oraz systemów.
Czy dane trafią do ubezpieczycieli? Na razie nie ma informacji na ten temat - dane mają być udostępniane jedynie odpowiednim organom (policja, prokuratura) na ich żądanie, co w teorii nie ma na celu śledzenia kierowców, zwłaszcza że dane będą anonimowe. System nie będzie rejestrował wizerunku kierowcy ani tras, którymi się porusza. Jednakże w przyszłości, dane o stylu jazdy mogą być wykorzystywane przez ubezpieczycieli do oferowania niższych stawek kierowcom przestrzegającym przepisów lub wyższych stawków tym, którzy jeżdżą niebezpiecznie.
Co rejestruje system EDR w samochodzie?
System EDR rejestruje dane związane z jazdą i parametrami pojazdu przed, w trakcie oraz po zdarzeniu drogowym, takim jak kolizja. Zakres tych danych może się różnić w zależności od producenta i modelu samochodu, ale zazwyczaj obejmuje:
- Informacje o pojeździe: Numer identyfikacyjny pojazdu (VIN), marka, model, rok produkcji, waga pojazdu, typ nadwozia.
- Dane dotyczące jazdy: Prędkość pojazdu, położenie pedału gazu i hamulca, włączony bieg, kąt skrętu kierownicy, działanie systemów bezpieczeństwa (ABS, ESP), włączenie świateł, użycie kierunkowskazów, działanie tempomatu, kąt przechyłu, stan kontroli systemu ciśnienia opon.
- Dane o zdarzeniu: Czas i data zdarzenia, siła uderzenia, kierunek uderzenia, aktywacja poduszek powietrznych, zapięcie pasów bezpieczeństwa, położenie foteli.
- Dodatkowe dane: Informacje o systemie bezpieczeństwa (np. wersja oprogramowania), dane o środowisku (np. temperatura, wilgotność).
EDR a prywatność kierowców
Kwestia prywatności jest jednym z głównych tematów dyskusji wokół urządzeń EDR. Dane zebrane przez EDR mają być udostępniane jedynie odpowiednim organom (policja, prokuratura) na ich żądanie i mają być anonimowe, co oznacza, że nie będą one służyć do śledzenia kierowców. System nie rejestruje wizerunku kierowcy ani tras, którymi się porusza. Jednakże w przyszłości, informacje o stylu jazdy mogą być wykorzystywane przez ubezpieczycieli do oferowania niższych stawek dla kierowców przestrzegających przepisów lub wyższych dla tych, którzy jeżdżą niebezpiecznie.