Typowe usterki najpopularniejszych silników benzynowych
Bardzo często jedynym sposobem na naprawę usterki przy zachowaniu akceptowalnych kosztów jest zakup silnika z drugiej ręki. Jakie są najczęstsze poważne awarie popularnych, najbardziej poszukiwanych jednostek benzynowych?
Nasze zestawienie obala mit o tym, że silniki produkowane w jednym kraju są lepsze lub gorsze od tych produkowanych w innym. Zarówno tutaj, jak i w materiale, w którym pisaliśmy o jednostkach wysokoprężnych, mamy pełen zestaw konstrukcji z całego świata. Widać wyraźnie, że każda firma ma swoje lepsze i gorsze silniki, a "wpadki" zdarzają się mniej więcej proporcjonalnie do udziału w rynku.
TYPOWE USTERKI
Niska żywotność mechaniczna
Niespotykane odchudzenie całej jednostki, (a w szczególności korbowodów) sprawia, że mechanicy nazywają ten silnik "jednorazówką".
Naciąga się rozrząd
Łańcuch ma niską wytrzymałość. Lekceważenie głośnej pracy prowadzi do zniszczenia silnika.
PROFILAKTYKA
Zalecamy profilaktyczna wymianę łańcuchowego rozrządu po 100 tys. km. Wskazana jest także częsta kontrola poziomu oleju.
JEST POSZUKIWANY, PONIEWAŻ...
Po zerwaniu lub przeskoczeniu rozrządu w zasadzie nie nadaje się do naprawy. Często krzywią się delikatne korbowody.
Cena silnika używanego: 2,5-4 tys. zł
POPULARNE MODELE Z SILNIKIEM 1.4 16V (XEP)
W grupie ryzyka są wszystkie starsze Ople z silnikiem 1.4 z łańcuchem rozrządu, a także z należącymi do tej samej rodziny (XEP) silnikami 1.2 oraz 1.0.
Uwaga: w roku 2005 na rynku pojawiła się krótka partia silników z wadliwymi wałkami rozrządu.
TYPOWE USTERKI
Silniki zużywają olej
Wiele egzemplarzy było z tego powodu naprawianych na gwarancji. Akcja serwisowa dotyczyła wymiany kompletnego bloku silnika.
PROFILAKTYKA
Kierowca, który nie decyduje się na remont lub na wymianę silnika musi systematycznie otwierać maskę i kontrolować poziom oleju. Niestety nie można ochronić katalizatora.
JEST POSZUKIWANY, PONIEWAŻ...
Wymiana silnika biorącego olej na taki sam używany mija się z celem. Kierowcy szukają tych jednostek dopiero wtedy, kiedy dojdzie do zatarcia panewek.
Cena silnika używanego: 2,5-4 tys. zł
POPULARNE MODELE Z SILNIKAMI 1.6 ORAZ 1.8 Z RODZINY ZZ
Problem dotyczy egzemplarzy wyprodukowanych w latach 2000-2005.
Toyota Corolla IX
Toyota MR2
TYPOWE USTERKI
- Awarie łańcuchowego rozrządu
Silnik pracuje jak diesel. Lekceważenie prowadzi do przeskoczenia łańcucha.
- Zacierają się wałki rozrządu
Naprawa głowicy nie zawsze przynosi oczekiwany skutek.
- Spore zużycie oleju
Lekceważenie kontroli poziomu oleju prowadzi do zatarcia silnika.
PROFILAKTYKA
Zalecamy stosowanie wymaganego przez producenta oleju i jego częstą wymianę (np. co 10 tys. km). Nie należy zwlekać z wymianą całego rozrządu lub samego napinacza.
JEST POSZUKIWANY, BO...
Silnik znalazł zastosowanie w sporej liczbie modeli, stąd duży popyt na używane jednostki.
Cena silnika używanego: 4-5 tys. zł
POPULARNE MODELE Z SILNIKIEM 1.6 THP
Największe problemy sprawiają auta wyprodukowane przed 2010 rokiem.
Citroen C4, C5, DS3, DS4
Peugeot 207, 208, 308, 508, 3008, 5008, RCZ
BMW serii 1
Mini Cooper S, John Cooper Works
TYPOWE USTERKI
- Awarie odmy
W tych jednostkach zimą dochodzi do zamarzania odmy. W efekcie silnik traci smarowanie. Już po kilku sekundach od zapalenia się kontrolki oleju silnik może nadawać się do wyrzucenia.
PROFILAKTYKA
Zalecana jest profilaktyczna wymiana całego zespołu odmy (koszt ok. 400-500 zł) na nową, poprawioną. Czyszczenie starej pomaga tylko na krótki czas. Radzimy także zwrócić uwagę na hałas silnika. Jeśli pracuje głośno, warto wymienić kompensatory luzu zaworowego i rozrząd.
JEST POSZUKIWANY, PONIEWAŻ...
Problemy z odmą prowadzą do zatarcia się silnika. Największy popyt na te jednostki występuje zimą.
Cena silnika używanego: 3-3,5 tys. zł
POPULARNE MODELE Z SILNIKIEM 1.4 16V
Silnik pojawia się niemal we wszystkich małych i kompaktowych modelach z grupy VW.
Audi A2
Seat Arosa, Ibiza, Cordoba, Leon, Toledo
Skoda Octavia
Volkswagen Lupo, Polo, New Beetle
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: autor, materiały firmy BCS Trading, archiwum; "Motor" 20/2017
Olejowy problem silników 1.8 i 2.0 TSI – EKSPLOATACJA