Peugeot 306

Środa, 9 sierpnia 2023 (12:08) Aktualizacja Wtorek, 9 stycznia 2024 (14:38)
Peugeot 306 jest dobitnym przykładem tego, jak wiele środków koncern PSA przeznaczał swego czasu na rozwój aut z segmentu C. Niewielki samochód występował w wielu zupełnie różnych wariantach nadwozia: jako 3- oraz 5-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi (SW), a nawet jako kabriolet – Peugeot 306 CC. Dokładając do tego sporą liczbę silników o dobrych parametrach technicznych i osiągach, otrzymujemy tak naprawdę pojazd kompletny. A przy tym także niedrogi.
Peugeot 306 - najważniejsze informacje
Pierwsza, i jedyna, generacja Peugeota 306 pojawiła się na rynku w 1993 roku. /materiały prasowe

Peugeot 306 - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1993

  • Zakończenie produkcji:

    2002

Peugeot 306. Historia modelu

Produkcja Peugeota 309 dobiegła końca w 1994 roku (od 1985 roku), przez co w ofercie tego koncernu zabrakło przedstawiciela segmentu C. Stał się nim w zasadzie od razu model 306 – znacznie nowocześniejszy, dopracowany i zmodernizowany, a także dość przystępny cenowo. Auto od początku miało ściśle określoną konkurencję – Forda Escorta, Opla Astrę czy Renault Megane.

Peugeot 306 opiera się na płycie podłogowej używanej dość szeroko w ramach całego koncernu PSA - między innymi w Citroenie Berlingo, aucie typu kombivan w Citroenie Xsara oraz w Peugeocie Partner. Można więc stwierdzić, że została ona dopracowana w zasadzie do perfekcji. Pozwoliło to koncernowi oszczędzić nieco funduszy na R&D (research & development), a klientom płacić za skądinąd zupełnie nowe auto znacznie mniej pieniędzy niż w konkurencyjnych produktach.

Peugeot 306 – generacje

Pierwsza generacja Peugeota 306 (1993-2002) – pierwsza, i jedyna, generacja Peugeota 306 pojawiła się na rynku w 1993 roku. Model najpierw oferowany był jako kompaktowy i niewielki 5-drzwiowy hatchback, a po 6 miesiącach – jako 3-drzwiowy. W kolejnym roku do oferty dołączyła wersja sedan oraz cabrio (CC). Pierwsza modyfikacja nastąpiła w 1997 roku, czyli cztery lata po rozpoczęciu produkcji. Koncern przygotował lifting „z przytupem”, wprowadzając do oferty bardzo popularną później wersję kombi (SW). 

Zmiany objęły jednak pełną gamę modelową. Przeprojektowano nieco cały front samochodu, w tym atrapę chłodnicy oraz przednie reflektory i zderzaki. Zmieniono także kształt i klosze świateł tylnych. Daleko idące zmiany objęły nawet ogólny zarys sylwetki (stała się bardziej obła) oraz całe wnętrze. W efekcie wiele osób uznawało ten lifting za tak naprawdę pokazanie światu zupełnie nowego samochodu. 

Kolejna modernizacja nastąpiła pod koniec 1999 roku. Wówczas po raz kolejny zmieniono reflektory. Projektanci zdecydowali także o pomalowaniu plastików na zderzakach pod kolor samochodu, a do oferty zostało wprowadzonych wiele nowych, nieużywanych wcześniej lakierów. Produkcja auta zakończyła się w 2002 roku, kiedy to na rynek wszedł następca – Peugeot 307, produkowany od 2002 do 2011 roku.

Peugeot 306 – dane techniczne

  • Pierwsza generacja Peugeota 306 (1993-2002) – pojemność silników: 1,1-2,0 l; moc silników: 60-163 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczne 4b.

Peugeot 306 – ciekawostki

Ciekawostką jest z całą pewnością model cabrio, a w zasadzie jego projekt, który w całości wykonało studio Pininfarina – jedno z najbardziej znanych biur projektowych, specjalizujące się w autach dość nieszablonowych. Marce udało się stworzyć samochód, który – mimo odciętego sztywnego dachu – zachował poprawne proporcje i nie wyróżniał się na ulicy niezbyt atrakcyjną stylistyką.

Należy także wspomnieć o bezpieczeństwie. W 1998 roku samochód przeszedł test Euro NCAP, w ramach którego otrzymał 3 na 5 możliwych gwiazdek na ochronę kierowcy oraz pasażera. W efekcie auto – mimo niewielkiej karoserii – charakteryzowało się dość dobrym poziomem bezpieczeństwa.

Peugeot 306 – opinie kierowców

Kierowcy uznają Peugeota 306 za samochód godny polecenia na rynku wtórnym. Sylwetka dobrze zniosła próbę czasu, podobnie jak trwałość całego modelu, dzięki której większość egzemplarzy jest w miarę dobrze zachowana. Dużą zaletą wspominaną przez wielu nabywców tego auta pozostaje zawieszenie – wygodne, dobrze tłumiące wszelkie nierówności zapewnia komfortową podróż nawet po niezbyt równych drogach. Duża ilość przestrzeni zachęca zresztą do jazdy. 

We wnętrzu znajdzie się miejsce dla dwójki rosłych osób z przodu oraz trójki z tyłu (zależnie od wersji). W upchnięciu bagaży na wielodniową podróż pomoże bagażnik, który nawet w przypadku hatchbacka oferuje niespełna 340 litrów, podczas gdy w sedanie – aż 463 l. W wariancie cabrio niestety zmieści się znacznie mniej, bo raptem 270 l bagaży. Natomiast w wersji kombi SW będzie to aż 442 l – co więcej, przestrzeń można zwiększyć do 1512 l, składając tylne fotele praktycznie na płasko.

Peugeot 306 - Wiadomości

  • Peugeot 306: Rozsądna kalkulacja

    Peugeot 306: Rozsądna kalkulacja

    Środa, 29 sierpnia 2007 (14:20)
    Czasy, kiedy Peugeot 306 kusił swoją linią nadwozia, mamy już chyba dawno za sobą.
  • Rajd Polski dla Włocha!

    Sobota, 29 maja 2004 (16:09)
    Włoch Luca Pedersoli, jadący z pilotem Daniele Vernuccio samochodem Peugeot 306 Maxi, wygrał w sobotę w Kłodzku 61. Rajd Polski, drugą eliminację mistrzostw Europy. Drugie miejsce, ze...
  • Rajd Polski dla Pedersoliego

    Sobota, 29 maja 2004 (16:02)
    Włoch Luca Pedersoli, jadący z pilotem Daniele Vernuccio samochodem Peugeot 306 Maxi, wygrał w sobotę w Kłodzku 61. Rajd Polski, drugą eliminację mistrzostw Europy. Drugie miejsce, ze...
  • Reklama
  • Grudniewski po Rajdzie Lubelskim

    Grudniewski po Rajdzie Lubelskim

    Środa, 17 marca 2004 (12:03)
    Załoga Dariusz Grudniewski i Piotr Ziarko ukończyła w ostatni weekend 26. Rajd Ziemi Lubelskiej. Zawodnicy startowali w znanym z zeszłorocznych występów Peugeot 306 S16. Start ten był...
  • Koselski i Hundla w RSMP'2003

    Koselski i Hundla w RSMP'2003

    Poniedziałek, 21 kwietnia 2003 (14:58)
    W tegorocznym cyklu RSMP pojawi się zupełnie nowa załoga rajdowa. Tomasz Koselski i Robert Hundla wystartują we wszystkich ośmiu eliminacjach MP samochodem Peugeot 306 S16 grupy N walcząc...
  • Koselski i Hundla w Rajdzie Agapit

    Koselski i Hundla w Rajdzie Agapit

    Czwartek, 27 marca 2003 (19:44)
    Po raz pierwszy podczas olsztyńskiego Rajdu Agapit stanowiącego eliminację Pucharu PZM-ot pojadą ze sobą Tomasz Koselski i Robert Hundla. Bydgosko-myślenicka załoga wystartuje w Olsztynie...
  • Reklama
  • Rajd Bułgarii: Kuzaj prowadzi po pierwszym etapie

    Sobota, 25 maja 2002 (10:55)
    Leszek Kuzaj i Erwin Mombaerts prowadzą po pierwszym dniu Rajdu Bułgarii - czwartej eliminacji mistrzostw Europy o najwyższym współczynniku dwadzieścia. Polsko-belgijska załoga, jadąca...
  • Na granicy ryzyka

    Na granicy ryzyka

    Piątek, 16 lutego 2001 (22:09)
    Pierwszy dzień 15 Dolnośląskiego Rajdu Zimowego przyniósł niespodziewanie dużo emocji. Upłynął pod znakiem wyrównanej, zaciętej walki pomiędzy czołówką polskich kierowców rajdowych....