Opel Signum

Środa, 9 sierpnia 2023 (12:05) Aktualizacja Wtorek, 9 stycznia 2024 (13:32)
Opel zastąpił modelem Signum wysłużoną już Omegę – duży samochód osobowy segmentu E, produkowany od 1986 do 2003 roku. Opel Signum kontynuował myśl przewodnią poprzednika. To duży, wygodny pojazd przeznaczony dla wymagających klientów, produkowany od 2003 do 2008 roku. Jego następcą został Opel Insignia.
Opel Signum - najważniejsze informacje
Opel Signum został zbudowany na tej samej płycie, co Vectra C. /Giuseppe Cacace/Getty Images /

Opel Signum - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    2003

  • Zakończenie produkcji:

    2008

Opel Signum – historia

Opel, wchodzący w skład holdingu General Motors aż do 2017 roku, miał dostęp do wielu dopracowanych w najmniejszych szczegółach płyt podłogowych. 

Jedną z nich była płyta Epsilon, wykorzystywana szeroko w różnych pojazdach holdingu. Nawet w pozornej konkurencji, w tym w Vectrze C, Saabie 9-3 oraz Cadillacu BLS. Płyta była odpowiednim wyborem z uwagi na szeroki rozstaw osi – aż 283 cm – która zapewniała mnóstwo komfortu podróżującym pasażerom oraz kierowcy.

Koncern zaprezentował wersję przedprodukcyjną modelu Signum. Najpierw w 1997 roku, zatem jeszcze w trakcie produkcji Omegi, później  w 2001 roku, a kolejny raz – tym razem ostatecznie – w 2003 roku. Wtedy też rozpoczęła się aktywna sprzedaż samochodu.

Auto było sytuowane jako wyższa klasa średnia z uwagi na nową koncepcję wnętrza FlexSpace, które to cechowało zastosowaniem dwóch oddzielnych siedzeń na tylnej kanapie. W stosunku do standardowych pełnych kanap, rozwiązanie to zapewniało wysoki poziom komfortu dla obu pasażerów z tyłu. W ten sposób marka wypełniła lukę w ofercie pozostałą po wycofaniu z produkcji Opla Omegi B.

Opel Signum – generacje

Opel Signum (2003-2008) powstał jako następca Opla Omegi B, lecz nie doczekał się kolejnej generacji. Został bowiem zastąpiony przez zupełnie nowy samochód – Opla Insignię pierwszej generacji. 

Model został zaprezentowany w wersji produkcyjnej na frankfurckiej wystawie samochodowej w 2003 roku i od razu wszedł do produkcji.

Występował wyłącznie w jednej wersji nadwozia – jako 5-drzwiowe kombi. Nadwozie to nie zostało wybrane bez powodu. Marka Opel chciała bowiem udowodnić, że da się połączyć luksusowe i komfortowe wnętrze z ponadprzeciętną praktycznością. Znacznie przewyższającą standardowe, typowe limuzyny. 

W 2005 roku doszło do face liftingu, w ramach którego przeprojektowano nieco auto z zewnątrz. Zmianie uległ cały pas przedni, w tym grill oraz światła i reflektory. Na właścicieli wersji bazowej czekało wiele ciekawych udogodnień i systemów chroniących bezpieczeństwo. Każdy samochód wyjeżdżał z fabryki z 6-cioma poduszkami powietrznymi, ABS oraz ESP, tempomatem oraz elektrycznym sterowaniem wszystkich szyb i lusterek. Wyposażenie dodatkowe obejmowało tapicerkę pokrytą skórą oraz w pełni elektrycznie regulowane fotele. Auto miało konkurować z Renault Vel Satis i innymi samochodami z tego samego segmentu.

Opel Signum – dane techniczne

  • Pierwsza generacja Opla Signum (2003-2008) – pojemność silników: 1,8-3,2 l; moc silników: 100-250 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczne 5b i 6b.

Opel Signum – ciekawostki

Opel, projektując model Signum, postawił przede wszystkim na pełen komfort podróży. Z tego też powodu zamiast tylnej kanapy do dyspozycji były dwa oddzielne fotele z możliwością przesuwania ich w zakresie 15 cm, a z przodu – fotel z funkcją MultiContour. Ten cechował się komfortem znacznie wyższym niż u konkurencji, gdyż miał ergonomiczny projekt odpowiadający wymaganiom ludzkiego ciała. 

Bezkompromisowe podejście względem wygody widać także po przestrzeni we wnętrzu. Do dyspozycji kierowcy i pasażera dostępnych jest wiele schowków na różne przedmioty.

Opel Signum – opinie kierowców

Opel Singum był i w dalszym ciągu jest dobrym samochodem w swojej kategorii cenowej. Wnętrze jest odporne na trudną eksploatację i rzadko ulega nadmiernemu zużyciu, nawet w przypadku skóry. Jej stan jednak zależy w głównej mierze od poprzedniego właściciela, gdyż materiał ten wymaga ogromnego zaangażowania w kwestii pielęgnacji i konserwacji.

Nabywcy dobrze oceniają miękkie zawieszenie, jednostki napędowe, w tym modele EcoTec i CDTI, które cechują się zadowalającym spalaniem przy minimalnym ryzyku awaryjności. Klienci za usterkowe uznają zawory EGR oraz pompy wtryskowe, a za wadę z reguły dość duże zużycie paliwa.

Więcej na temat Opel Signum