Nissan Terrano
Środa, 9 sierpnia 2023 (10:32)
Aktualizacja Wtorek, 9 stycznia 2024 (13:12)
Historia Nissana w kwestii samochodów terenowych oraz SUV jest bardzo bogata. Jednym z najpopularniejszych w jej katalogu od lat pozostaje model Terrano. Bezkompromisowy, wysoko zawieszony SUV był produkowany od 1987 do 2003 roku i w tym czasie doczekał się dwóch generacji. Następnie został zastąpiony przez Nissana X-Trail, będącego nowym modelem, lecz czerpiącym wiele ze swojego pierwowzoru.
Nissan Terrano - najważniejsze informacje
-
Marka:
-
Rozpoczęcie produkcji:
1987
-
Zakończenie produkcji:
2003
Nissan Terrano. Historia modelu
Początek historii Nissana Terrano to 1985 rok. Właśnie wtedy został zaprezentowany po raz pierwszy szerokiej publiczności. Stanowił bezpośredni ukłon w stronę osób zainteresowanych zakupem wygodnego, wysokiego auta terenowego. Marka Nissan do jego produkcji wykorzystała platformę z Pathfindera – samochodu sprzedawanego równorzędnie na pozostałych rynkach, w tym także w USA.
Model Terrano był w praktyce konstrukcją bliźniaczą, jednak troszkę zmienioną w stosunku do amerykańskiego brata i dostosowaną do wymogów stawianych przez klientów ze Starego Kontynentu.
Auto, podobnie jak wiele innych modeli marki Nissan, miało dość zawiłą historię w kwestii nomenklatury. Terrano powstał jako europejski odpowiednik Pathfindera, podczas gdy w Chinach był oferowany jako Mistral.
Samochód miał dość skonkretyzowany cel. Był dużym, stosunkowo luksusowym autem typu SUV, czyli z nieco wyższym niż w przypadku osobówek zawieszeniem, zdolnym do pokonywania niewielkich tras off-roadowych. Miękkie zawieszenie uprzyjemnia jazdę po nierównych ulicach, a ogromna ilość miejsca we wnętrzu kabiny pozwala zabrać ze sobą w zasadzie cały dobytek. I to nawet na dalekie trasy – w tym na zagraniczne wakacje.
Nissan Terrano – generacje
Pierwsza generacja Nissana Terrano (1987-1993) pozwalała na nawiązanie bezpośredniej walki z modelem 4Runner marki Toyota. Tak też się stało. Terrano wprowadzony na rynek USA pod nazwą Pathfinder stawał się coraz bardziej rozpoznawalny, a jego popularność i powszechność na ulicach rosła z miesiąca na miesiąc.
Podobnie było w Europie, gdzie jednak poza stosunkowo dużymi wymiarami zewnętrznymi istotna była także kwestia spalania i akcyzy. Z tego też powodu w Europie prym wiódł silnik 2,7 TD, podczas gdy w USA – benzynowy 3,0 V6. Samochód miał typową dla ówczesnych czasów kanciastą linię. Występował w dwóch wersjach nadwozia – jako model 4-drzwiowy oraz 2-drzwiowy. Ten drugi był wybierany głównie przez singli bądź pary, podczas gdy pierwszy przez duże rodziny oraz do pracy zarobkowej.
Druga generacja Nissana Terrano (1993-2003). Tą generacją koncern Nissan udowodnił, że dobry pojazd w dalszym ciągu da się poprawić. Samochód był oparty na tej samej płycie podłogowej, zachowano także podobną gamę jednostek napędowych oraz skrzyń biegów. Diametralnej zmianie uległa natomiast karoseria, która stała się nowoczesna, bardziej obła, a przy tym także nieco masywniejsza. Samochód spotkał się z ciepłym przyjęciem i stanowił dobry wybór w swojej kategorii cenowej. Auto przez okres jego produkcji było aktualizowane w zasadzie cały czas.
Pierwszy lifting pojawił się już po trzech latach od rozpoczęcia produkcji, czyli w 1996 roku, kiedy to standardowe prostokątne lampy koncern Nissan wymienił na okrągłe. Aktualizacji zostało poddane także wnętrze, które zyskało nieco nowocześniejszy charakter. Kolejny lifting nastąpił w 1999 roku, gdy marka Nissan zmodyfikowała cały pas przedni. Następna metamorfoza przypadła na 2002 roku, czyli kolejne 3 lata później. Co ciekawe, niektóre części tego samochodu są tożsame z Dacią Duster.
Nissan Terrano – dane techniczne
- Pierwsza generacja Nissana Terrano (1987-1993) – pojemność silników: 2,4-3,0 l; moc silników: 99-148 KM; napęd na tylne lub wszystkie koła; skrzynie biegów: manualne 5b, automatyczne 4b.
- Druga generacja Nissana Terrano (1993-2003) – pojemność silników: 2,4-3,0 l; moc silników: 100-154 KM; napęd na tylne lub wszystkie koła; skrzynie biegów: manualne 5b, automatyczne 4b.
Nissan Terrano – ciekawostki
Nissan Terrano mimo muskularnej, pełnej sylwetki, nie miał tak naprawdę wymiarów uniemożliwiających komfortową podróż, także po ciasnych uliczkach w Europie. Miał jedynie 175 cm szerokości oraz 180 cm wysokości. Długość zależała od wersji, wynosiła od 410 cm do 473 cm. Auto ważyło od 1760 do 1920 kg, co czyniło je dobrze prowadzącym się nawet w przypadku lekkiego off-roadu i zarazem także znakomicie oceniane wśród nabywców. Tym bardziej że moda na SUV-y rosła z dosłownie każdym kolejnym rokiem.
Auto nie było zbyt żwawe w połączeniu z większością dostępnych jednostek napędowych. Dla przykładu wariant 2,7 TD rozpędzał samochód do 100 km/h w ciągu 18 sekund, podczas gdy jedna z najmocniejszych – V6 o pojemności 3,0 – w 12,6 sekundy. Nissan Terrano został zastąpiony pośrednio przez dwa modele marki Nissan – X-Trail oraz Qashqai.
Nissan Terrano – opinie kierowców
Przez nabywców Nissan Terrano jest samochodem ocenianym nad wyraz dobrze. Klienci zauważają przede wszystkim doskonałe właściwości terenowe, dzięki którym pojazd świetnie sobie radzi także podczas jazdy po zaśnieżonej i oblodzonej drodze, a także dużą ilość miejsca do wnętrza. Auto dobrze znosi bardzo trudne warunki terenowe, niską i wysoką temperaturę. To wszystko sprawia, że jest chętnie sprowadzane do krajów, w których nie było dostępne w sprzedaży oficjalnej.
Za wadę uznaje się duże, dość paliwożerne silniki o niewielkiej mocy w stosunku do masy samochodu oraz skrzynie biegów z czterema lub pięcioma przełożeniami. Istotny jest także reduktor, który rekompensuje niewielkie niedostatki mocy w terenie. Wnętrze jest oparte głównie na plastikowych elementach, te jednak dobrze znoszą mycie i wieloletnie użytkowanie.