Mazda Premacy

Czwartek, 9 lutego 2023 (10:31) Aktualizacja Wtorek, 5 września 2023 (17:03)
Mazda Premacy była kompaktowym minivanem produkowanym w trzech generacjach w latach 1999-2015. Samochód od drugiej generacji był oferowany na rynku międzynarodowym (w tym w Europie) pod nazwą Mazda 5. Nazwa Premacy była stosowana do końca produkcji tylko w Japonii. Pojazd odznaczał się funkcjonalnością i przystosowaniem do potrzeb rodziny.
Mazda Premacy - najważniejsze informacje
Mazda Premacy /materiały prasowe

Mazda Premacy - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1999

  • Zakończenie produkcji:

    2016

Mazda Premacy – historia

Mazda Premacy pojawiła się na rynku w 1999 r. Jej konstrukcja opierała się w znacznej mierze na modelach 323 i 626 tego samego producenta. Był to 5-osobowy minivan z dość przestronnym wnętrem i pojemną przestrzenią bagażową, którą dzięki złożeniu tylnych foteli można było powiększyć do 2745 litrów. Auto oferowało ciekawy design i dobrą jakość wykończenia, a także wysoką funkcjonalność. 

W Europie (i na innych rynkach eksportowych marki Mazda) począwszy od drugiej generacji model był znany jako Mazda 5. Swoją pierwotną nazwę zachował tylko w rodzimej Japonii. Auto otrzymało nowocześniejszą stylizację, było bogato wyposażone i nadal tak samo funkcjonalne. 

Trzecia generacja charakteryzowała się bardziej opływowym kształtem, który miał minimalizować opór powietrza podczas jazdy. Dzięki temu model zyskał wręcz futurystyczny wygląd. Jego wnętrze także zostało unowocześnione i uzupełnione o najnowsze technologie. Premacy wycofano z rynku w 2016 r. (z Europy Mazda 5 znikła już rok wcześniej) i nie otrzymała ona następcy. Tym samym producent wycofał się z segmentu minivanów, stawiając w zamian na samochody osobowe, crossovery, a następnie także SUV-y.

Mazda Premacy – generacje

Pierwsza generacja Mazdy Pramacy (1999-2005) była kompaktowym minivanem o dość nowoczesnym wyglądzie. Samochód otrzymał m.in. kokpit wzorowany na tym użytym w modelu Mazda 323, który był bardzo funkcjonalny i estetyczny. W przestronnym wnętrzu znalazło się miejsce dla 5 osób, mimo iż samochód miał dość kompaktowe wymiary. Auto było dostępne z dwoma silnikami benzynowymi (1.8/100 KM, 1.8/114 KM, 2.0/131 KM) oraz z silnikiem wysokoprężnym (2.0/90 KM i 2.0/101 KM). 

W 2001 roku auto przeszło niewielki lifting, a w 2003 r. pojawiło się w Polsce.

Druga generacja Mazdy Premacy (2005-2010) to jeszcze nowocześniejszy wygląd. Otrzymała też lepsze silniki benzynowe i wysokoprężne o mocy od 110 do 165 KM oraz zaawansowane wyposażenie. Na europejskim rynku występowała jednak jako Mazda 5.

Trzecia generacja Mazdy Premacy (2010-2016) była tym samym drugą generacją Mazdy 5. Nie zaoferowała ona dużych zmian, ale samochód otrzymał opływowy, futurystyczny wygląd. Był bardzo zgrabny, a jednocześnie pojemny i kontynuował tradycję zapoczątkowaną przez dwie poprzednie generacje.

Mazda Premacy – dane techniczne

Pierwsza generacja Mazdy Premacy miała napęd na przednią oś lub AWD. Dostępne silniki benzynowe miały pojemności 1,8-2l i moc 100-131 KM, a silniki wysokoprężne 2l i 90-101 KM. Samochód był dostępny w wersji ze skrzynią manualną lub automatyczną.

Druga generacja Mazdy Premacy również miała napęd na przód lub AWD. Oferowane silniki benzynowe miały pojemność od 1,8 do 2l oraz moc 100-135 KM. Silniki wysokoprężne ponownie były dostępne tylko w jednej pojemności (2l) i mocy 90-100 KM. Do wyboru była przekładnia manualna lub automatyczna.

W trzeciej generacji Mazda Premacy była dostępna z silnikiem benzynowym (1,8-2l, 115-150 KM) lub wysokoprężnym (1,6-2l 110-143 KM). Przekładnie były manualne (6-biegowe) lub automatyczne (5-biegowe).

Mazda Premacy – opinie

Mazda Premacy (znana również jako Mazda 5) była znana jako praktyczny samochód rodzinny. Cieszyła się dobrymi opiniami na temat pojemnego wnętrza i bagażnika. Kierowcy cenili też wygodną centralną konsolę zaadoptowaną z modelu 323. 

Niestety po latach ujawniło się kilka problemów tego modelu – m.in. z korozją czy mało trwałą powłoką lakierniczą. Silniki Diesla były natomiast kosztowne w naprawach. Wiele do życzenia pozostawiało też działanie klimatyzacji, szczególnie z tyłu.

Niewątpliwym atutem Mazdy Premacy była jednak elastyczność w aranżacji wnętrza. Siedzenia pasażerów w zależności od wersji i generacji można było składać, wyjmować lub przesuwać, co dawało wiele możliwości. Modelowi nie można też odmówić praktyczności, dlatego nowsze egzemplarze jeżdżą po ulicach do dziś.

Więcej na temat Mazda Premacy