Citroen C4 Aircross
Czwartek, 9 lutego 2023 (09:28)
Aktualizacja Wtorek, 5 września 2023 (12:38)
Citroën C4 Aircross to stosunkowo niewielki crossover z segmentu C, produkowany przez markę Citroën w latach 2012 - 2017. Pojazd powstał przy bliskiej współpracy koncernu PSA z Mitsubishi, na bazie znanego i modelu ASX, a konkretniej na platformie Mitsubishi GS. Za pierwowzór i poprzednika modelu Citroën C4 Aircross można uznać Citroëna C-Crosser, podczas gdy za następcę – Citroëna C5 Aircross.
Citroen C4 Aircross - najważniejsze informacje
-
Marka:
-
Rozpoczęcie produkcji:
2012
-
Zakończenie produkcji:
2017
Citroën C4 Aircross – historia
Pierwsze wzmianki na temat Citroëna C4 Aircross pojawiły się w 2011 roku. To właśnie wtedy koncern PSA oficjalnie potwierdził przypuszczenia wielbicieli motoryzacji, że samochód nie będzie sprzedawany na kilku wyselekcjonowanych rynkach. Tak też się stało. Auto nie zawitało do Wielkiej Brytanii i Irlandii, gdyż – wedle koncernu PSA – sprzedawany na nich model Peugeot 3008 jest konstrukcją zbyt podobną.
Citroën C4 Aircross oficjalnie zadebiutował w 2012 roku w salonie samochodowym w Genewie, lecz nie wzbudził nadmiernego zainteresowania. Potwierdzają to pośrednio liczby. Dla przykładu w 2012 roku, czyli w momencie zaprezentowania auta szerokiej publiczności, na całym świecie sprzedało się jedynie 17 000 sztuk, a rok później 13 600 sztuk, mimo że koncern PSA proponował pojazd zmotoryzowanym na wielu zupełnie różnych krajach.
Mimo niezbyt wysokich wyników sprzedażowych Citroën C4 Aircross był dopracowanym technicznie samochodem i oferowanym w wielu zupełnie różnych wersjach wyposażeniowych i silnikowych.
Jednostka napędowa zawsze znajdowała się z przodu, a moc przenoszona była na koła na przedniej osi lub na obie osie. Samochód ma budowę 5-drzwiowego, niewielkiego SUVa, dlatego dobrze sprawdzi się zarówno do jazdy codziennej poza miastem, jak i w mieście. Ze względu na nieco większy prześwit niestraszne mu wysokie podjazdy czy krawężniki.
Citroën C4 Aircross – generacje
Pierwsza generacja Citroën C4 Aircross (2012-2017) to jednostkowy model. Nie doczekał się następcy bezpośredniego, a pośredniego – mianowicie C5 Aircross.
Samochód od chwili wejścia na rynek był produkowany w japońskiej fabryce w Okazaki, należącej do MMC – Mitsubishi Motors Corporation. Klienci mogli zdecydować się na wersję Seduction lub Exclusive. Warianty różniły się oczywiście zakresem wyposażenia, jak i ceną zakupu. W poszczególnych wersjach do dyspozycji były również dodatkowe poduszki powietrze, manualny system klimatyzacji, radio z funkcją MP3 oraz CD, jak i elektryczne lusterka. Koncern PSA postawił na wygodę.
W C4 Aircross znajdziemy także tempomat utrzymujący zadaną prędkość, klimatyzację w wersji automatycznej oraz dodatkowe światła przeciwmgielne.
W linii Exclusive wyposażenie obejmowało wiele ciekawych dodatków, w tym kamerę cofania z asystentem, nawigację GPS oraz elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele przednie.
Citroën C4 Aircross – dane techniczne
- pojemność silników: 1.6-2.0 l;
- moc silników: 114-150 KM;
- napęd na przednie koła lub na obie osie;
- skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczne 6b.
Citroën C4 Aircross – ciekawostki
Citroën C4 Aircross to samochód, który mimo stosunkowo dobrej jakości wykonania, nie był wolny od wad produkcyjnych. Pierwszą wykrytą usterką było błędne działanie sprężyn gazowych tylnej klapy pojazdu.
Drugą ryzyko zatarcia i uszkodzenia silniczków wycieraczek przedniej szyby ze względu na podejrzenie możliwości zalania ich wodą. Wieść o tych skądinąd niewinnych usterkach nie obiła się w mediach szerokim echem. To pozwoliło marce PSA kontynuować sprzedaż bez łatki niedopracowanego auta wypuszczonego na rynek bez jego przetestowania.
Citroën C4 Aircross – opinie kierowców
Recenzenci oraz właściciele Citroëna C4 Aircross oceniali ten samochód stosunkowo dobrze. Jednak poza dość słabymi jednostkami napędowymi, które (szczególnie przy czterech pasażerach i załadowanym pod kurek bagażniku) okazywały się nie dysponować odpowiednią dla tego auta mocą. Za silnik o zbyt niskiej mocy można uznać wariant 115-konny, który zapewniał co prawdą dobrą dynamikę, lecz wyłącznie podczas jazdy z samym kierowcą.
Na plus warto uznać duży, pojemny i ustawny bagażnik ze względu na foremny kształt, jak i ergonomicznie wyprofilowane, wygodne fotele, które dawały optymalne podparcie dla ciała przez nawet najdłuższe podróże. Recenzenci podkreślali również niskie zużycie paliwa. Uzyskane wartości zależały jednak w głównej mierze od umiejętności kierowcy.
Nie można także pominąć wad. Wygłuszenie komory silnika było wystarczające do jazdy po mieście. Nie dawało jednak optymalnego komfortu w trakcie pokonywania dużych odległości po autostradzie z prędkością wyższą od 130 km/h. Zmotoryzowani źle oceniali również cenę – ta była w opinii większości osób zbyt wysoka w stosunku do tego modelu samochodu. Ciekawostką jest wizualne podobieństwo do znacznie droższego i sytuowanego wyżej DS4.
Citroen C4 Aircross - Wiadomości
-
Citroen C4 Aircross. Francuz z Japonii
Wtorek, 3 grudnia 2013 (22:22)Ostatnio mieliśmy okazję testować nowy samochód należący do rodziny Citroena C4 - Aircross. To kompaktowy crossover, który ma bezpośrednio konkurować z Nissanem Qashqai. -
Porównanie: kompaktowe SUV-y i crossovery
Piątek, 22 listopada 2013 (13:30)Słowo teren jest im raczej obce. Wszystkie mają bowiem przedni napęd, podstawowe silniki benzynowe i chcą zjednać sobie klientów przede wszystkim niewygórowaną ceną. Oto porównanie 6...