Alfa Romeo 147
Wtorek, 5 września 2023 (10:33)
Aktualizacja Środa, 10 stycznia 2024 (15:10)
W katalogu włoskiej marki Alfa Romeo w latach 2000-2010 znajdował się model 147 – kompaktowe auto z segmentu C, które konkurowało między innymi z Audi A3. Samochód był dla marki bardzo istotny. Już rok po wejściu do produkcji otrzymał pierwszą nagrodę, i to nie byle jaką, bo tytuł Samochód Roku 2001. Auto zastąpiło modele 145 i 146, a samo zostało wycofane ze względu na wprowadzenie do sprzedaży Giulietty.
Alfa Romeo 147 - najważniejsze informacje
-
Marka:
-
Rozpoczęcie produkcji:
2000
-
Zakończenie produkcji:
2010
Alfa Romeo 147 – historia
Marka Alfa Romeo od lat uchodzi za jedną z niewielu, która na zawsze pozostała wierna sportowym tradycjom. Model 147 jest tego kolejnym przykładem. Samochód zastąpił wersje 145 (trzydrzwiową) i 146 (pięciodrzwiową), produkowane od 1994 do 2001 roku. Tym razem jednak było nieco inaczej – nazwa 147 odnosiła się zarówno do nadwozia 3-drzwiowego, jak i 5-drzwiowego, zawsze jednak w wariancie hatchback.
Nad projektem karoserii czuwał sam Walter de Silva, niezwykle znany projektant, którego prace można podziwiać na ulicach całego świata. Spod jego skrzydeł wyszły takie pojazdy jak Audi R8, A3, A4 czy A6, a także Volkswagen Scirocco, Jetta oraz Golf. Alfa Romeo 147 czerpie całymi garściami z modelu 156 i tym samym dzieli z nią mnóstwo elementów mechanicznych, w tym także całą płytę podłogową.
Alfa Romeo 147 – generacje
Pierwsza generacja Alfy Romeo 147 (2000-2010) – Alfa Romeo 147 została zaprezentowana światu na Salonie Samochodowym w Genewie w 2000 roku. Spotkała się z ciepłym przyjęciem ze strony odwiedzających. Z tego też powodu auto, w zasadzie tuż po wejściu do produkcji, otrzymało szereg nagród.
Przyznano mu m.in. prestiżową Złotą Kierownicę w konkursie czasopisma BILD (2000), tytuł Samochodu Roku 2001, jak i pierwsze miejsce Auto Europa 2001. Nie bez znaczenia były także nagrody Trofea Designu 2000, jak i Autonis Design Award. Ten ostatni to konkurs realizowany przez magazyn Auto Motor Und Sport, w którym Alfa Romeo 147 wygrała aż czterokrotnie – w 2001, 2003, 2004 i 2005 roku.
Najpierw na rynku pojawił się model 3-drzwiowy, rok później dołączył do niego wariant 5-drzwiowy. W tym samym okresie pod maskę trafiły także nowoczesne jednostki napędowe. W 2002 roku Alfa Romeo wprowadziła na rynek także model GTA. Tak stworzyła de facto rasowego hot-hatcha z 250 KM pod maską, wyposażonego w potężny, sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,2 l.
Przez cały czas trwania produkcji 147 doszło do dwóch liftingów. Pierwszy nastąpił w 2004 roku. Wówczas zmianie uległy cały przedni zderzak oraz reflektory, tylne lampy i kokpit. Drugi lifting wprowadzono w 2006 roku. Wówczas zmiany obejmowały ponownie cały przód, a także wyposażenie, które nawet w standardzie stało się znacznie bogatsze niż dotychczas.
Alfa Romeo 147 – dane techniczne
- Pierwsza generacja Alfy Romeo 147 (2000-2010) – pojemność silników: 1,6-3,2 l; moc silników: 100-250 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczne 5b i 6b
Alfa Romeo 147 – ciekawostki
Alfa Romeo 147 występowała w wielu zupełnie różnych wersjach wyposażenia – Impression, Progression i Distinctive (kolejno: wersja podstawowa, komfortowa i luksusowa). Interesującym elementem mechanicznym tego auta była skrzynia półautomatyczna Selespeed. Jej nietuzinkowość polegała na konstrukcji, gdyż w praktyce była to skrzynia manualna, jednak obsługiwana przez zautomatyzowany system sprzęgła i przełożeń.
Auto nie ważyło zbyt wiele jak na swoje wymiary, bo jedynie od 1265 do około 1435 kg (zależnie od wersji). Miało 422 cm długości, 173 cm szerokości oraz 144 cm wysokości. W efekcie, dzięki kompaktowej konstrukcji i niskiej masie własnej, samochód był szybki i dynamiczny.
W najsłabszej wersji, wyposażonej w jednostkę 1,9 JTD o mocy 100 KM, Alfa Romeo 147 potrzebowała co prawda 12,1 s na osiągnięcie 100 km/h. Jednak każdy kolejny silnik znacznie skracał ten czas, aż do pułapu 6,3 s. Właśnie w takim czasie osiągał pierwszą „setkę” model 147 GTA wyposażony w silnik o pojemności 3,2 l. Wszystkie jednostki miały konstrukcję R4 – silniki czterocylindrowe w układzie rzędowym. Wyjątkiem był silnik o pojemności 3,2 l, który miały układ V6 (widlasta „szóstka”).
Interesującym detalem stylistycznym jest klamka drzwi dla pasażerów tylnego rzędu siedzeń, która znalazła się na słupku C. W efekcie element ten nie zaburza czystej linii nadwozia, które mimo czworga drzwi w dalszym ciągu wygląda jak model 3-drzwiowy.
Alfa Romeo 147 – opinie kierowców
Wielbiciele motoryzacji uznają Alfa Romeo 147 za model szczególnie interesujący. Był jednym z niewielu, w których montowano legendarny silnik autorstwa Giuseppe Busso (V6 3,2) i stanowił tym samym ukłon w stronę klasycznej motoryzacji opartej na radości z jazdy. Oczywiście słabsze silniki również dawały jej sporo, tym bardziej że czas do osiągnięcia 100 km/h powyżej 10 sekund występował wyłącznie w dwóch jednostkach silnikowych (1,9 JTD oraz 1,6).
Typowym problemem tego samochodu była korozja, która atakowała większą część karoserii. Niestety, częściowo był to problem nie do uniknięcia – szczególnie, gdy właściciel nie reagował w porę na pierwsze objawy. Kłopotliwe i zawodne były także elektryka, elektronika oraz zawieszenie o dość sportowym charakterze, które szybko się zużywa.
Tak czy inaczej, Alfa Romeo 147 to auto godne uwagi także w obecnych czasach, mimo że od jego pojawienia się na rynku mija niespełna ćwierć wieku. To wynik jego wyglądu, który, mimo upływu lat, w dalszym ciągu może się podobać i zwracać na siebie uwagę.
Więcej na temat Alfa Romeo 147
Alfa Romeo 147 - Wiadomości
-
Giulietta, milano, 149?
Poniedziałek, 30 listopada 2009 (00:05)Alfa romeo 147 ma już 9 lat. W dzisiejszych czasach, gdy czas życia samochodu wynosi przeciętnie 6 lat, to wiek niespotykany. -
147 jeszcze przez dwa lata
Czwartek, 4 sierpnia 2005 (15:22)Alfa Romeo 147, która pojawiła się na rynku w 2000 roku zachwycając znaczną część motoryzacyjnego światka, będzie zjeżdżać z linii produkcyjnych jeszcze przez dwa lata. -
Szybka i wytrzymała alfa
Poniedziałek, 16 maja 2005 (15:11)Alfa romeo 147 1.6 Twin Spark okazała się najlepsza w corocznych zawodach organizowanych przez włoski miesięcznik "Auto". -
Faul czy głupota?
Niedziela, 17 kwietnia 2005 (18:32)Leszek Kuzaj nie wystartował w Długodystansowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. Podczas treningów na torze w Poznaniu alfa romeo 147 GTA prowadzona przez rajdowego Mistrza Polski po... -
Astra kontra 147 czyli uczeń przerósł mistrza?
Piątek, 8 kwietnia 2005 (22:10)Kiedy w roku 2000 na rynku pojawiała się Alfa Romeo 147 miłośnicy "usportowionych samochodów rodzinnych", zachwycili się kształtem karoserii i stylizacją wnętrza. W roku 2002 "alfiści"... -
Piękna włoszka - wrażenia!
Środa, 25 sierpnia 2004 (13:32)Jest czerwona, piękna i piekielnie szybka - właśnie taka, jak być powinna. Na testy do naszej redakcji trafiła Alfa Romeo 147 GTA. -
Załoga INTERIA.PL na Barbórce!
Środa, 29 listopada 2000 (15:04)Miło nam poinformować, że w zbliżającym się rajdzie Warszawska Barbórka wystartuje załoga INTERIA.PL. Nasi ludzie, którzy zostali zaproszeni do udziału w słynnym już Kryterium Asów na... -
Pięć drzwi alfy 147
Środa, 29 listopada 2000 (08:07)Jak już informowaliśmy w styczniu znajdzie się w sprzedaży nowa alfa romeo 147. Będzie to wersja 3-drzwiowa dostępna w dwóch odmianach silnikowych - 1,6 i 2,0 l. - oraz w dwóch pakietach...