Projekt Izera nie trafił do kosza. Duże zmiany w firmie
Izera zostaje! Tak odbierać można decyzję Ministerstwa Aktywów Państwowych, które powołało nowy skład Rady Nadzorczej spółki ElectroMobility Poland odpowiedzialnej za stworzenie polskiego samochodu elektrycznego. Na jakim etapie są obecnie prace nad Izerą?
Spis treści:
Wygląda na to, że zwolennicy stworzenia polskiej marki samochodów elektrycznych Izera mogą wreszcie odetchnąć. Przejęcie nadzoru nad spółką przez Ministerstwo Aktywów Państwowych przełamało trwającą miesiącami stagnację. To dobrze, bo brak decyzji w kluczowych kwestiach działa na szkodę projektu - by utrzymać harmonogram prac ElectroMobility Poland pilnie potrzebuje np. nowej umowy inwestycyjnej. Sam harmonogram rzeczywiście uznać można za ambitny. Jak przekonują nas przedstawiciele spółki, prace nad samym autem posuwają się zgodnie z planem, co oznacza, że prototypowe egzemplarze testowe mogą trafić na drogi jeszcze przed końcem roku.
Trzęsienie ziemi w ElectroMobility Poland. Izera jednak zostaje?
20 marca walne zgromadzenie akcjonariuszy podjęło decyzję o wymianie członków Rady Nadzorczej. Przypominamy, że 90,8 proc. udziałów w ElectroMobility Poland ma Skarb Państwa. Pozostałe udziały (po 2,3 proc.) należą do czterech - również kontrolowanych przez Państwo - spółek energetycznych, które w 2016 roku powołały do życia ElectroMobility Poland. To: Polska Grupa Energetyczna, Enea, Energa i Tauron.
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy odwołało ze składu Rady Nadzorczej Jacka Partyka, przewodniczego Rady Nadzorczej, Wojciecha Szyszko, sekretarza Rady Nadzorczej, oraz trzech członków Rady: Adama Michczyńskiego, Ferdynand Reissa, Maciej Kośća. Jedyną pozostawioną na stanowisku osobą jest dotychczasowa wiceprzewodnicząca - Katarzyna Maj - reprezentująca w Radzie Kancelarię Prezesa Rady Ministrów.
Nowa Rada Nadzorcza ElectroMobility Poland. Zarząd bez zmian
W powszechnej opinii zmiana składu Rady Nadzorczej podyktowana była chęcią jej "odpolitycznienia". Rzeczywiście - w stosunku do nowego składu użyć można słowa "ekspercki. Na członków nowej Rady Nadzorczej powołani zostali: Maciej Mazur, Sławomir Miklaszewicz, Paweł Poneta, Agnieszka Szklarczyk-Mierzwa, Jarosław Więcek. Maciej Mazur to dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych czyli największej w Polsce organizacji lobbującej na rzecz elektromobilności i wiceprezes AVERE - największej europejskiej organizacji branżowej zajmującej się kreowaniem rynku elektromobilności. Jak czytamy w "Rzeczpospolitej" - Paweł Poneta jest dyrektorem wykonawczym ds. badań i innowacji w Tauron Polska Energia S.A. Agnieszka Szklarczyk-Mierzwa to prawniczka z Ministerstwa Aktywów Państwowych (odpowiadała za sektor paliwowy). Sławomir Miklaszewicz to prawnik i pracownik naukowy Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. W tym kontekście niezrozumiałym wydaje się jednak odwołanie ze składu Rady Nadzorczej Wojciecha Szyszko - motoryzacyjnej legendy, która przez wiele lat budowała w Polsce pozycję marki Kia. To postać doskonale rozeznana w meandrach działania branży automotive, której trudno przypisać konkretne sympatie polityczne.
Izera zyska nowe życie? Czekamy na konkrety
W ostatnim czasie resort Funduszy i Polityki Regionalnej podjął decyzję o przesunięciu wsparcia finansowego dla projektu Izera (4,7 mld zł) z części grantowej do preferencyjnych pożyczek. Wcześniej pytany o Izerę minister aktywów państwowych Borys Budka stwierdził, że resort będzie się starać "uratować tereny w Jaworznie dla dużej inwestycji, w nowym modelu biznesowym".
Powołanie nowej Rady Nadzorczej nie przesądza jeszcze o przyszłości projektu, ale w powszechnym odczuciu pojawienie się w jej składzie związanego z PSPA Macieja Mazura odczytywane jest jako krok na drodze do realizacji projektu. W podobnym tonie odbierana jest też decyzja o pozostawieniu na stanowiskach obecnego zarządu spółki ElectroMobility Poland.
Co dzieje się z Izerą? Znamy już nazwę kodową i harmonogram
W połowie marca ElectroMobility Poland podpisało list intencyjny z polskim potentatem budowlanym - firmą MIRBUD S.A. w sprawie wybudowania na terenach inwestycyjnych nieopodal Jaworzna fabryki polskiego samochodu elektrycznego Izera. Obiekt powstawać ma w formule "projektuj i buduj", a pierwsze samochody zjechać z taśmy montażowej najpóźniej w połowie 2026 roku (zakładany termin realizacji inwestycji to 23 miesiące). Jak poinformował Interię Łukasza Maliczenko - dyrektor do spraw rozwoju technicznego produktu w ElectroMobility Poland - w listopadzie 2023 roku spółka zakończyła drugą fazę projektową realizowaną we współpracy z Geely i Pininfariną oraz kluczowymi na tym etapie dostawcami komponentów związaną z pierwszym samochodem z gamy modelowej Izery, czyli kompaktowym SUV-em.
Etap ten ostatecznie potwierdził szczegółowe założenia techniczne, wykonalność oraz model biznesowy przedsięwzięcia. Zakończyliśmy również prace nad projektem stylistycznym pierwszego modelu - SUV-a. W wyniku prac zespołów inżynierskich i stylistów powstała szczegółowa dokumentacja techniczna która w jest obecnie wykorzystywana w dialogu technicznymi z dostawcami komponentów
Oznacza to, że z technicznego punktu widzenia projekt pierwszy model Izery jest już "zamknięty" i gotowy do produkcji. Ciężar przedsięwzięcia przesuwa się więc w stronę zapewnienia ciągłości dostaw niezbędnych do produkcji auta komponentów.
Już na początku przyszłego roku będzie można testować kluczowe funkcjonalności pojazdu przy pomocy wczesnych prototypów, które będą dojrzewały w kolejnych fazach (w których planowane jest m.in. również zastosowanie komponentów wyprodukowanych w seryjnych narzędziach)