Blaski i cienie

Gigant w przemyśle motoryzacyjnym, amerykański koncern DaimlerChrysler z jednej strony przeżywa chwile glorii z drugiej jednak zmaga się z codziennymi problemami. Najnowsze auto tej marki, Chrysler Sebring Sedan oraz amerykański Samochód Roku PT Cruiser znalazły się na ekskluzywnej liście trzynastu najlepszych samochodów 2001 roku na rynku północnoamerykańskim. Lista "Top Cars" co roku publikowana jest przez amerykańską organizację motoryzacyjną AAA. Tymczasem DaimlerChrysler zapowiedział, że zwolni 26 tys. pracowników zatrudnionych w amerykańskiej części koncernu.

Eksperci AAA wybrali 12 najlepszych samochodów w poszczególnych przedziałach cenowych oraz dodatkowo auto w specjalnej kategorii "Cool Car". Sebring Sedan wygrał rywalizację w kategorii cenowej 15-20 tys. dolarów. W uzasadnieniu podkreślono, że auto stanowi najlepszą kombinację osiągów, stylistyki, jakości oraz wartości rynkowej. Uznanie jurorów zdobyła przestronna, starannie wyciszona kabina pasażerska. Wśród zalet modelu wymieniano też nowy silnik V6, nowoczesną stylistykę oraz komfortowe zachowanie na drodze.

Czterodrzwiowy sebring zaliczany do aut klasy wyższej średniej jest kolejną nowością DaimlerChrysler przedstawioną w ostatnich dwóch latach (po modelu 300M, nowym neonie i PT Cruiser). Stylistycznie łączy w sobie charakterystyczne dla Chryslera elementy jak chromowana osłona wlotu powietrza czy reflektory w kształcie kropli deszczu, znane z 300M.

Reklama

Wnętrze sebringa łączy europejską ergonomię z amerykańskim komfortem. Przykładem tej udanej syntezy jest umieszczenie panelu sterowania klimatyzacją centralnie, ponad radioodtwarzaczem co znacznie ułatwia regulację systemu nawiewu. Sterowanie komputerem znajduje się pomiędzy środkowymi nawiewami powietrza, dzięki czemu wygodny dostęp ma do niego zarówno kierowca, jak i pasażer.

Sebring wyposażony jest w silnik V6 o pojemności 2,7 litra, ten sam, który znajduje się w modelu 300M. Obecnie dysponuje on mocą 149 kW (o 29 kW więcej, niż silnik 2,5 litra, w który był wyposażony stratus). Na rynek europejski przewidziano również dwulitrowy, 16-zaworowy, czterocylindrowy silnik DOHC. W tej wersji auto dostępne będzie alternatywnie z ręczną lub automatyczną skrzynią biegów. W przypadku mocniejszego silnika W sebringu zrezygnowano z przekładni ręcznej.

PT Cruiser wygrał w specjalnej kategorii "Cool Car", nie związanej z ceną pojazdu. Oceniany jest w niej ogólny urok samochodu i jego unikalne cechy, wyróżniające go spośród pozostałych modeli sprzedawanych w danym roku.

W gronie utytułowanej trzynastki znalazł się również Dodge Grand Caravan, który zwyciężył w kategorii na najlepszego minivana.

Tymczasem DaimlerChrysler ma zamiar zwolnić 26 tys. pracowników zatrudnionych w amerykańskiej części koncernu.

Zwolnienia są częścią planu restrukturyzacji firmy i obejmą 20 proc. załogi w USA, w tym 19 tys. osób zatrudnionych bezpośrednio przy produkcji. Większość z nich odejdzie w ramach programów emerytalnych.

Koncern potwierdził również zamknięcie w 2002 roku sześciu amerykańskich zakładów. W pozostałych produkcja zostanie zmniejszona.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Samochód Roku | Chrysler | koncern | silnik | auto
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy