Bez martwego pola

Volvo zaprezentowało nowe rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa jazdy, które w najbliższym czasie będą wprowadzane w produkowanych przez firmę modelach samochodów.

Jedną z nowości jest BLIS (Blind Spot Information System) – - system eliminujący za pomocą kamer martwe pola widoczności z tyłu samochodu.

Mimo dużych powierzchni przeszklonych i skutecznych lusterek wstecznych, wokół samochodu zawsze istnieją tzw. martwe pola widoczności. Za ich przyczyną może dochodzić do wypadków, zwłaszcza przy zmianie pasa ruchu.

Aby ograniczyć ryzyko tego typu sytuacji, Volvo - jako pierwsza firma na świecie - wprowadziło w 1979 roku w swoich samochodach szerokokątne lusterka wsteczne po stronie kierowcy. Następnym krokiem jest ostatnio opracowany system monitorujący z użyciem kamer wizyjnych, pozwalający obserwować obszar wzdłuż boków i z tyłu samochodu.

Reklama

Kiedy w monitorowanej strefie pojawi się inny pojazd, zapala się lampka ostrzegawcza przy zewnętrznym lusterku wstecznym, po odpowiedniej stronie samochodu. W ten sposób kierowca otrzymuje wyraźny sygnał, że bardzo blisko jego samochodu podąża inny pojazd. System ostrzega kierowcę zarówno o pojazdach zbliżających się z tyłu, jak i znajdujących się z przodu – podczas manewru wyprzedzania. Dzięki temu rosną szanse podejmowania właściwych decyzji w takich sytuacjach.

W obu zewnętrznych lusterkach wstecznych zamontowane są cyfrowe kamery, wykonujące 25 zdjęć na sekundę. Porównując obrazy na zdjęciach, system potrafi rozpoznać, czy w monitorowanych po obu stronach samochodu strefach, o długości 9,5 m i szerokości 3 m, pojawił się jakiś pojazd.

System reaguje zarówno na samochody, jak i motocykle, tak przy świetle dziennym, jak i w ciemnościach. Natomiast nie reaguje na zaparkowane pojazdy, krawężniki, barierki drogowe, postumenty lamp ulicznych itp.

System BLIS zaczyna działać po przekroczeniu prędkości 10 km/h. Przewidziany został do ostrzegania kierowcy o obiektach poruszających się nie więcej niż o 20 km/h wolniej i nie więcej niż o 70 km/h szybciej od samochodu, w którym jest zamontowany. BLIS można wyłączać przyciskiem na środkowej konsoli.

Z myślą o większym bezpieczeństwie podczas jazdy w deszczu Volvo zastosowało specjalny rodzaj szkła na zewnętrzne lusterka wsteczne oraz szyby w przednich drzwiach. Dzięki temu osiadające na ich powierzchni krople wody nie ograniczają widoczności.

Woda na specjalnie przygotowanych szybach bocznych zbiera się w drobne kropelki, które zostają zdmuchnięte pędem opływającego powietrza, pozostawiając suchą powierzchnię i nie ograniczając w ten sposób widoczności. A ponieważ do suchej powierzchni trudniej przywierają zabrudzenia, szyby boczne łatwiej jest utrzymać w czystości. Są one też mniej podatne na oblodzenie. Zastosowanie tego rozwiązania jest możliwe tylko w stosunku do szyb laminowanych.

W przypadku lusterek zastosowano nieco inna metodę poprawy wyrazistości odbicia. Woda jest rozpraszana równomiernie na całej powierzchni lusterka, tworząc przejrzystą warstwę, która nie zakłóca odbicia. W niektórych sytuacjach efekt ten można przyspieszyć, włączając ogrzewanie lusterek wstecznych.

Efekt utrzymania dobrej widoczności przez szyby boczne oraz wyrazistości odbicia przez zewnętrzne lusterka wsteczne uzyskano poprzez specjalne zabiegi powierzchniowe. W przypadku szyb, w celu zachowania pełnej skuteczności, zabieg ten wymaga powtórzenia po trzech latach, a następnie odnawiania co roku. Natomiast lusterka wsteczne nie wymagają żadnych zabiegów regeneracyjnych, ponieważ ich powierzchnie są mniej narażone na ścieranie i uszkodzenia.

Zobacz ostatnie wydanie naszego biuletynu.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: szyby | Pojazd | Volvo | martwe pole
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy