"Szóstka" za sześć miesięcy
W połowie przyszroku na europejskie rynki trafia nowa mazda. "6" lub atenza - tak nazywa się na rynku japońskim - jest całkowicie nowym samochodem lokującym się w segmencie wyższym średnim. Nowe jest nie tylko nadwozie i jego wnętrze, ale także silniki i platforma podłogowa.Już przyglądając się z zewnątrz na agresywnie i dynamicznie zaprojektowane nadwozie odnosi się wrażenie, że jest to samochód o nieprzeciętnych parametrach jezdnych. Tutaj fotogaleria nowej mazdy 6.
Patrząc na mazdę 6 z przodu lub z tyłu można zauważyć, że górna część nadwozia spoczywa na nieco szerszej części dolnej, dodatkowo poszerzonej głęboko wyciętymi nadkolami. Takie uformowanie bryły samochodu potęguje odczucie pewności i stabilności jego prowadzenia oraz doskonałego trzymania się nawierzchni drogi.
Zuchwała stylistyka przodu jest ewolucyjną kontynuacją linii znanej z innych modeli o charakterystycznej pięciokątnej osłonie chłodnicy, z centralnie umieszczonym dużym logo Mazdy, a nowe wielosoczewkowe, wielofunkcyjne reflektory dodają drapieżności. Tył samochodu z zachodzącymi na boki nadwozia przezroczystymi kloszami lamp jest dopełnieniem dynamicznej stylistyki Mazdy 6. Wszystkie płaszczyzny miękko i łagodnie przechodzą jedna w drugą.
W podobnym stylu utrzymane jest wnętrz: eleganckie, ale z lekko sportowym odcieniem, zachęcające do zajęcia miejsca i oddania się radości jazdy. Uwagę zwraca całkowicie nowa deska rozdzielcza z chromowanymi i tytanowymi wykończeniami. Wnętrze zaskakuje swoją obszernością, zakresem ustawień i wygodą foteli, zapewniając komfortowe warunki podróżowania dla pięciu dorosłych osób.
Po złożeniu dzielonego w proporcji 40:60 oparcia tylnej kanapy otrzymujemy dodatkową zupełnie płaską powierzchnię bagażową. Stało się to możliwe dzięki zastosowaniu nowego zawieszenia tylnych kół typu E-link, które umożliwiło "spłaszczenie" podłogi, a także powiększenie objętości bagażnika.
Zadbano o pojemne schowki i miejsca na butelki lub puszki z napojami. Całości dopełnia wzorcowa ergonomia, intuicyjnie wyczuwalne rozmieszczenie przełączników, wysoka jakość materiałów i dokładność wykończenia.
Bezpieczeństwo jest jak zwykle nadrzędnym celem konstruktorów Mazdy. Znany już z poprzednich konstrukcji system wzmocnień i stref absorpcji MAIDAS zapewnia ochronę kabiny pasażerskiej przed deformacją spowodowaną kolizją, a układ sześciu poduszek powietrznych chroni pasażerów przed obrażeniami. Przednie poduszki czołowe mają kontrolowane dwustopniowe napełnienie w zależności od siły uderzenia, przednie poduszki boczne chronią klatkę piersiową, a boczne kurtyny powietrzne stanowią dodatkowe zabezpieczenie w przypadku kolizji bocznej dla pasażerów zajmujących przednie i tylne siedzenia. Przednie pasy bezpieczeństwa mają kontrolowaną siłę napięcia, a tylne siedzenia wyposażone są w dwa uchwyty ISO-FIX służące do mocowania fotelików dziecięcych. Dla zminimalizowania ryzyka obrażeń nóg kierowcy zastosowano "łamiące się" pedały sprzęgła i hamulca.
Bezpieczeństwo to także skuteczne hamulce z elektronicznie sterowanymi układami: antypoślizgowym ABS, rozdziału siły hamowania EBD i wspomagania hamowania awaryjnego. Opcjonalnie oferowany też będzie układ kontrolujący stabilność pojazdu w czasie jazdy DSC.
Prezentowana na zdjęciach "szóstka" napędzana jest nowym 4-cylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 2.3dm3 i mocy 121kW (165 KM), który jest reprezentantem nowej rodziny silników wykonanych prawie całkowicie z aluminium, o zmiennych fazach otwarcia zaworów, z dwoma wałkami w głowicy, komorą rezonansową wykorzystującą efekt doładowania dynamicznego i wałkiem wyrównoważającym. Dzięki zastosowaniu nowej konstrukcji zaworu recyrkulacji gazów spalinowych EGR i układu wydechowego osiągnięto znaczne zmniejszenie toksyczności spalin.
Przewidywany jest także nowy silnik wysokoprężny w technice common-rail DIREC-D o pojemności 2l i mocy 100kW (136KM) oraz maksymalnym momencie obrotowym 310 Nm przy 2.000 obr/min. Paliwo jest teraz wtryskiwane do cylindra pod ciśnieniem 180 Mpa, czyli o 1/3 wyższym niż w poprzedniej wersji tego silnika. Nowy kształt komory spalania i tłoka, sekwencyjny wtrysk paliwa i sprężarka o zmiennej geometrii pozwoliły na znaczne obniżenie zanieczyszczeń spalin, które spełniają mającą obowiązywać od 2005r. normę czystości Euro IV. Silnik charakteryzuje się wysoką kulturą pracy, niskim poziomem hałasu i drgań.
Mazda 6 będzie produkowana w trzech wersjach nadwozia: 4-drzwiowego sedana, 5-drzwiowego hatchbacka i 5-drzwiowego wagona. Rozpoczęcie sprzedaży w Europie planowane jest na połowę roku 2002.
Podstawowe dane Mazdy 6:
- długość 4.670 mm
- szerokość 1.780 mm
- wysokość 1.425 mm
- rozstaw osi 2.675 mm
- rozstaw kół 1.540 mm
- zawieszenie przód: układ podwójnych wahaczy i kolumna McPhersona
tył: zawieszenie wielowahaczowe typu E-link z niskimi sprężynami i amortyzatorami ustawionymi skośnie
- hamulce tarczowe, z przodu wentylowane
- silniki benzynowe:
1.8l DOHC o mocy 86kW (117 KM)
2.0l DOHC o mocy 105kW (143 KM)
2.3l VVT o mocy 121kW (165 KM)
wysokoprężne common-rail:
2.0l o mocy 88 kW (120 KM)
2.0l o mocy 100 kW(136 KM)