Niezwykły pojazd z 1908 roku. To... skoda!

Utyskując nad smutnym losem FSO patriotycznie usposobiona młodzież często stawia za wzór najnowszą historię Skody. Trzeba jednak mieć świadomość, że porównania polskiej fabryki do czeskiego potentata są dla naszych sąsiadów bardzo krzywdzące...

Laurin & Klement BSC
Laurin & Klement BSCInformacja prasowa (moto)

W Polsce mało kto pamięta, że producent Mlada Boleslav to dziś jedna z najstarszych istniejących motoryzacyjnych marek świata. Jej korzenie sięgają... 1895 roku.

Pierwszy samochód zbudowany przez firmę Vaclava Laurina i Vaclava Klementa (wcześniej przedsiębiorstwo produkowało rowery) wyjechał na drogę w 1905 roku - na 13 lat przed odzyskaniem przez Polskę niepodległości. Jeden z pojazdów pierwszych serii produkcyjnych podziwiać można właśnie w fabrycznym muzeum Skody w Mlada Boleslav.

Ekspozycję firmowego muzeum uzupełnił sportowy model BSC, który opuścił bramy czeskiego producenta równe 110 lat temu - w 1908 roku. Odbudowa pojazdu zajęła Czechom dwa lata. Obecnie jest to jedyny kompletny i w pełni sprawny egzemplarz. Rekonstrukcja wymagała tytanicznej pracy - w sumie powstało zaledwie 12 aut w tej specyfikacji. Zbudowano je między czerwcem a październikiem 1908 roku - na blisko 10 lat przed stworzeniem przez Tadeusza Tańskiego pierwszego polskiego samochodu - CWS-T1.

Modele serii BS były pierwszymi modelami budowanymi przez Laurina i Klementa wyposażonymi w rzędowe silniki. Wcześniejsze pojazdy - Voiturette serii A, B i B2 - napędzane były dwucylindrowymi silnikami w układzie V. Model BS otrzymał dwucylindrowy, chłodzony cieczą, rzędowy motor o pojemności 1399 cm3. Jednostka generowała moc blisko 12 KM.

Laurin & Klement BSC

Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 

Warto pamiętać, że wczesne lata ubiegłego wieku cechowały się niezwykłą możliwością personalizacji samochodów, z których każdy był na swój sposób wyjątkowy. Seria BS oferowana była np. z pięcioma różnymi rozstawami osi. Klienci mogli się zdecydować zarówno na "gołe" powozie do zabudowy, jak i w pełni wykończony samochód z "fabrycznym" - dostosowanym do potrzeb konkretnego nabywcy - nadwoziem. W sumie, w latach 1908-1909 powstało 66 egzemplarzy Laurin&Klement BS. Tylko 12 z nich opuściło fabrykę w konfiguracji "sportowej".

Laurin & Klement BSCInformacja prasowa (moto)

Przypominamy, że niewielka manufaktura Laurin&Klement przejęta została przez stworzony przez Emila Skodę koncern zbrojeniowy (noszący jego nazwisko) w 1925 roku. W tym samym czasie, na V Targach Wschodnich we Lwowie polskie społeczeństwo podziwiać mogło - w całości skonstruowany w naszym kraju - prototyp CWS T-1.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas