FCA nagradza polskich studentów i doktorantów

14 doktorantów, magistrów i inżynierów, którzy zaproponowali w swoich pracach dyplomowych najciekawsze i najbardziej innowacyjne pomysły dla przemysłu motoryzacyjnego, zostało laureatami 20. konkursu dla młodych polskich naukowców, zorganizowanego przez Grupę Fiat Chrysler Automobiles (FCA).

article cover
Informacja prasowa (moto)

Łącznie od pierwszej edycji konkursu roku Grupa FCA w Polsce nagrodziła już prace 358 studentów i doktorantów, przeznaczając na ten cel prawie 1,5 mln złotych.

Konkurs o Nagrodę FCA jest wyrazem zaangażowania koncernu w rozwój polskiego przemysłu oraz współpracę z krajowymi uczelniami. Projekt jest realizowany w ramach współpracy naukowo-technicznej pomiędzy Centrum Badawczym FIATA (CRF), spółkami grupy FCA (FCA Poland S.A., FCA Powertrain Poland Sp. z o.o., Magneti Marelli Poland Sp. z o.o., Teksid Iron Poland Sp. z o.o.) oraz trzema polskimi uczelniami: Politechniką Warszawską, Politechniką Śląską w Gliwicach i Akademią Techniczno-Humanistyczną w Bielsku-Białej.

Podczas uroczystych ceremonii, które odbyły się 15 i 16 kwietnia 2019 roku w Bielsku-Białej i w Warszawie, nagrody odebrali:

- dr Paweł Krawczyk i Michał Nowaczyński z Politechniki Warszawskiej,

- Pola Gwiaździńska, Danuta Zając, Kamil Miesiączek, Krystian Molasy, Jakub Hyla oraz dr Przemysław Snopiński z Politechniki Śląskiej,

- dr Dawid Kurczyk, Konrad Czarniecki, Patryk Fijak, Dawid Holisz, Wojciech Madyda i Marzena Zubel z Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej.

Specjalną nagrodę imienia Giovanniego Agnelli, założyciela firmy FIAT, otrzymał Michał Nowaczyński z Politechniki Warszawskiej za pracę magisterską na temat koncepcji wizyjnego, adaptacyjnego tempomatu pojazdu samochodowego.

Henryka Bochniarz, członek Rady Nadzorczej FCA Poland, podczas uroczystej gali na Politechnice Warszawskiej powiedziała, że konkurs jest szansą dla studentów na zdobycie doświadczenia i zapoznanie się z aktualnymi zagadnieniami nurtującymi branżę motoryzacyjną. "Idziemy w kierunku samochodów elektrycznych, autonomicznych. Te prace być może przybliżą nas do tych rozwiązań" - mówiła Henryka Bochniarz.

Ambasador Włoch w Polsce Aldo Amati przypomniał, że dobra współpraca na polu motoryzacji pomiędzy Polską a Włochami ma długą tradycję. "To wyjątkowy rok, obchodzimy setną rocznicę włosko-polskich stosunków dyplomatycznych. Jak dotąd współpraca ekonomiczna między nami była wyjątkowa, a w Polsce działa ponad trzy tysiące firm włoskich. Współpraca między Fiatem i polskim rządem sięga 10 dekad, stanowiąc dobry przykład dla wielu firm, które w Polsce pojawiły się w późniejszym czasie" - mówił.

Prof. dr hab. Rajmund Bacewicz, prorektor Politechniki Warszawskiej ds. nauki podkreślił, że współpraca z koncernem FCA ma dla uczelni ogromne znaczenie. "To jest działanie dwukierunkowe: my dostarczamy talenty, młodych ludzi, którzy piszą prace i prowadzą badania w obszarach zdefiniowanych przez FCA, natomiast koncern może korzystać z ich osiągnięć" - powiedział prof. Bacewicz.

Prof. Iwona Adamiec-Wójcik, prorektor Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej również uznała, że konkurs jest ważnym elementem życia uczelnianej społeczności. "Wielu naukowców, obecnie znajdujących się we władzach Politechniki Śląskiej czy ATH w Bielsku-Białej, było kiedyś laureatami tych nagród" - powiedziała.

Jedną z takich osób jest prof. Marek Pawełczyk, prorektor ds. nauki i rozwoju Politechniki Śląskiej. "Nagroda to ważna pozycja w moim CV. A konkurs FCA jest istotnym elementem misji naszej uczelni, jednym z naszych zadań jest bowiem inicjowanie współpracy z firmami, które prowadzą badania rozwojowe" - powiedział prof. Pawełczyk.

"Dzięki współpracy z Grupą FCA, studenci mają możliwość bezpośredniego kontaktu z pracodawcą oraz możliwość realizacji swoich pomysłów w fabrykach koncernu. Angażowani są również nasi pracownicy, czyli promotorzy, co generalnie poszerza współpracę" - podkreślił prof. Pawełczyk.

"Grupa FCA jest obecna w Polsce od 100 lat. Zatrudniamy w naszych fabrykach ponad 9 tys. osób. Przywiązujemy ogromną wagę do współpracy z uczelniami. Wierzymy, że wiedza i umiejętności naszych pracowników stanowią podstawę przyszłych działań"- powiedział Tommaso Giunti, dyrektor działu badań i innowacji w Grupie FCA podczas uroczystości w Bielsku-Białej.

Według niego, wyjątkowo silna konkurencja w przemyśle motoryzacyjnym sprawia, że projektowanie i produkcja muszą iść w stronę najbardziej zaawansowanych technologii. "Dlatego tak ważna jest współpraca z uczelniami, która jest w pewnym sensie stawianiem mostów pomiędzy nauką i przemysłem, by rozwijać się w kierunku innowacyjnej i zrównoważonej produkcji" - powiedział Tomasso Giunti.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas