Czy FSO się uratuje?
Zarząd Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie prowadzi rozmowy z inwestorami o rozpoczęciu nowej produkcji na Żeraniu.
Nie ujawnia jednak żadnych szczegółów. Pracownikom Fabryki wręczono już pierwsze wypowiedzenia; spółce kończą się zamówienia w lutym 2011 r.
"Prowadzone są rozmowy z potencjalnymi partnerami; żadnych szczegółów w trakcie negocjacji nie ujawniamy. Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych jest jedną z instytucji, z którą utrzymujemy kontakty" - powiedział rzecznik FSO Roman Bugaj.
Media informowały ostatnio, że do marca przyszłego roku wypowiedzenia otrzyma prawie cała załoga FSO. Chodzi o ponad 1800 pracowników. Powodem zwolnień ma być brak zamówień od marca 2011 r. na samochody Chevrolet Aveo. A model ten, poza niewielką liczbą zestawów do montażu Lanosa, to podstawowa produkcja zakładu.
Bugaj poinformował, że od stycznia do października br. fabryka wyprodukowała blisko 40 tys. samochodów i zespołów montażowych. W całym ubiegłym roku było to 60 tys., a rok wcześniej ponad 149 tys.
Zarząd FSO wypowiedział pod koniec czerwca zakładowy układ zbiorowy pracy, który funkcjonował w fabryce od 1995 roku. Spółka zapowiadała wówczas, że będzie on obowiązywał do końca czerwca 2011 roku.
Rzecznik FSO, pytany przez PAP, kiedy nastąpią planowane zwolnienia pracowników, powiedział: "Pierwsze wypowiedzenia zostały wręczone 18 listopada 2010. Otrzymali je pracownicy, których jednostki organizacyjne przestaną pełnić swoje funkcje w momencie wstrzymania produkcji". Nie ujawnił jednak liczby osób.
Przewodniczący NSZZ "Solidarność" w FSO Franciszek Piotrowski powiedział, że chodzi o około 1300 pracowników, czyli 70 proc. zatrudnionych. "To są pracownicy działów, bezpośrednio zajmujących się montażem samochodów. W zakładzie pozostali pracownicy, którzy na podstawie przepisów prawa podlegają ochronie, w tym m.in. będący w okresie przedemerytalnym" - powiedział. Piotrowski poinformował, że fabryka ma zamówienia od koreańskiej firmy GM DAT do końca lutego przyszłego roku. Dotyczą one montażu samochodu Chevroleta Aveo.
Bugaj, pytany o poziom zadłużenia FSO, który przyczynił się do trudnej sytuacji fabryki, powiedział: "Poziom zadłużenia spółki jest informacją, której nie podajemy do publicznej wiadomości; większość zadłużenia spółki to niewielkie zobowiązania krótkoterminowe, które będą regulowane w momencie uwolnienia środków".
Rzecznik FSO poinformował, że "obecnie prowadzone są rozmowy dotyczące sprzedaży lub dzierżawy majątku nieprodukcyjnego oraz aktywów, które posiada spółka na terenie kraju, a które nie są wykorzystywane do prowadzenia bieżącej działalności operacyjnej".
Produkcja samochodów w FSO ruszyła w 1951 r.
Zostań fanem naszego profilu na Facebooku. Tam można wygrać wiele motoryzacyjnych gadżetów oraz już niebawem... samochód na weekend z pełnym bakiem! Wystarczy kliknąć w "lubię to" w poniższej ramce.