Autonomiczne pojazdy po rosyjsku. Bezzałogowa Łada wyjechała na ulice
Technologia jazdy autonomicznej staje się coraz popularniejsza, w związku z tym nie dziwi fakt, że swoje prace nad tym rozwiązaniem prowadzą również Rosjanie. Właśnie pochwalili się, że bezzałogowa Łada przechodzi testy na drogach publicznych.
Technologia jazdy autonomicznej jest stale rozwijana i staje się coraz popularniejsza. Przykładem mogą być choćby Stany Zjednoczone, w których od lat działają już autonomiczne taksówki. Wiele osób podchodzi do tej technologii z dystansem, jednak producenci starają się ich z nią oswoić. Tutaj warto wspomnieć o Hyundaiu, który postanowił wysłać autonomiczną taksówkę zbudowaną na bazie swojego elektrycznego modelu na egzamin na prawo jazdy w amerykańskim stanie Nevada. Auto musiało przejść szereg testów podobnych do tych, z którymi muszą zmierzyć się ludzie ubiegający się o uprawnienia do kierowania.
W prace nad technologią jazdy autonomicznej zaangażowani są również Rosjanie. Mają oni już pewne doświadczenie, jeśli chodzi o tego typu rozwiązania. Przykładem może być choćby program Buran, w ramach którego bezzałogowy prom kosmiczny w 1988 roku odbył lot (jak się później okazało, jedyny) po ziemskiej orbicie, a następnie automatycznie wylądował na kosmodromie.
Rosjanie prowadzili prace nad tego typu technologią również, jeśli chodzi o samochody. Takim przykładem są autonomiczne ciężarówki Kamaz, które latem zeszłego roku były testowane na autostradzie M-11 między Moskwą i Petersburgiem. Ale Rosjanie prowadzą prace związane również z samochodami osobowymi. Za projekt odpowiada rosyjski instytut badawczo-rozwojowy przemysłu motoryzacyjnego, NAMI. Do testowania nowej technologii wykorzystano Ładę Vestę.
Prace przybierają już dość zaawansowany etap, ponieważ, jeśli wierzyć rosyjskiej agencji informacyjnej TASS, samochód wyjechał na drogi publiczne. W oszczędnym komentarzu Denis Endaczew ze wspomnianego instytutu poinformował agencję, że testowany system wykazuje "stabilność działania" i z powodzeniem radzi sobie w ruchu miejskim.
Endaczew stwierdził również, że tego typu rozwiązania pozwolą na obniżenie kosztów przewożenia podróżnych taksówkami, a także kosztów związanych z transportowaniem ładunków. Wyraził także przekonanie, że podobne technologie będą aktywnie wykorzystywane przez większość producentów w niedalekiej przyszłości.
Trudno przewidywać, czy takie rozwiązanie w rosyjskim wydaniu faktycznie wejdzie w życie. Warto tutaj jednak przypomnieć inne pomysły, które miały ukazać niezależność kraju odciętego od dostaw z Zachodu. Przykładem może być Łada e-Largus, czyli elektryczna wersja auta bazującego na Dacii Logan MCV (trafiła na rynek w 2006 roku). Elektryczny wariant zbudowany został na wykorzystywanej w samochodach grupy Renault nieco zmodyfikowanej platformie B0. Jej początki sięgają 2004 roku. Warto dodać, że prezentacja tego konceptu miała miejsce w 2022 roku.