Chcą zsynchronizować 141 sygnalizacji świetlnych
W Gdańsku rozpocznie się w listopadzie wdrażanie zintegrowanego systemu zarządzania ruchem Tristar, który ma usprawnić transport w Trójmieście.
System ma być gotowy do końca 2013 r. Koszt inwestycji to ok. 170 mln zł, z czego większość sfinansuje UE.
W Gdańsku odbyła się w czwartek prezentacja systemu w ramach wizyty studyjnej poświęconej projektom współfinansowanych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Zintegrowany system zarządzania ruchem Tristar będzie działał na głównych ciągach komunikacyjnych Trójmiasta, od Traktu św. Wojciecha w Gdańsku do granicy Gdyni i Rumi.
System obejmie 141 istniejących sygnalizacji świetlnych, w tym 67 w Gdańsku. Celem projektu jest usprawnienie ruchu pojazdów indywidualnych i transportu publicznego w Trójmieście. Tristar pozwoli na sterowanie ruchem dzięki wykorzystaniu kilku tysięcy czujników (m.in. rejestratorów, kamer i tablic). Na jego potrzeby położone ma być ok. 115 km światłowodów.
Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych (GIK), które realizują projekt, podkreślił, że w listopadzie "wykonawca systemu nie ma obowiązku natychmiastowego polepszenia ruchu". Zapewnił jednak, że zarówno wykonawca, jak i GIK "będą się starać już na tym początkowym etapie poprawić szybkość przejazdu".
Rzeczniczka GIK Magdalena Skorupka-Kaczmarek poinformowała, że do systemu Tristar w listopadzie włączone będą skrzyżowania głównego ciągu komunikacyjnego na odcinku od Opery Bałtyckiej do ul. Abrahama. Dlatego zmieniono na nich m.in. sygnalizatory świetlne, zamontowano kamery nadzoru wizyjnego, a na części skrzyżowań już są lub będą włączone tzw. lewoskręty.
W ramach budowy systemu na drogach zostanie zamontowanych 59 rejestratorów wykroczeń, z tego 31 w Gdańsku. Urządzenia rejestrujące, np. przekroczenie prędkości czy przejazd na czerwonym świetle, mają zacząć działać pod koniec 2013 roku.
W Trójmieście zostanie zamontowanych też 14 drogowych stacji meteorologicznych, których zadaniem będzie dostarczanie m.in. służbom drogowym informacji np. o gołoledzi.
Łutowicz tłumaczył, że ma być 26 tablic drogowych, na których będą się wyświetlały informacje m.in. czy jechać np. do Sopotu lub Gdyni głównym ciągiem przez miasto albo wybrać obwodnicę. "Będą podane czasy przejazdu obiema trasami i kierowca sobie wybierze drogę" - dodał.
Poinformowano, że obraz z kamer działających w ramach systemu będzie widoczny też na stronie internetowej. Ma on pokazywać np. obciążenie dróg i średni czasu przejazdu na danej trasie. Łutowicz podkreślił, że możliwe będzie np. zaplanowanie podróży i obliczenie czasu przejazdu przy wykorzystaniu różnych środków komunikacji.
Zakłada się, że po wdrożeniu zintegrowanego systemu przepustowość ulic Trójmiasta może zwiększyć się o ok. 20 proc. Będzie to efekt m.in. lepszego ustawienia świateł na skrzyżowaniach oraz informowania na bieżąco kierowców o nagłych zdarzeniach na ulicach.
W Gdańsku system ma objąć główny ciąg komunikacyjny od Traktu św. Wojciecha do granicy z Sopotem oraz m.in. ulice: Marynarki Polskiej, Jana z Kolna, Słowackiego, Sucharskiego, Armii Krajowej i Podwale Przedmiejskie. W Gdyni systemem objęte mają być ulice: Wielkopolska, Droga Gdyńska, 10 Lutego i Trasa Kwiatkowskiego. W Sopocie Tristar będzie działał oprócz Al. Niepodległości także na ul. 3 Maja.
Tristar opracowali naukowcy z Politechniki Gdańskiej.
Projekt realizuje firma Qumak-Sekom z Warszawy, która wygrała przetarg na wykonanie systemu. Spółka jest jednym z czołowych integratorów polskiego rynku teleinformatycznego.