Używane BMW serii 3 E46 Compact (2000-2004)
Compact to uzupełnienie gamy modeli serii 3. Jego uroda budzi kontrowersje, ale pod względem technicznym to prawdziwe BMW. Tyle, że mniejsze i tańsze.
Pierwsza generacja modelu Compact pojawiła się w 1993 roku. Samochód był o tyle ciekawy, że pod względem stylistycznym bazował na modelu E36, ale zawieszenie przejął ze starszego E30. Druga, prezentowana na głównych zdjęciach generacja Compacta w pełni bazuje już na zwykłej E46, choć jest od niej o 21 cm krótsza. "Ucięto" jednak wyłącznie bagażnik, ponieważ rozstaw kół jest identyczny i wynosi 272 cm.
Do dziś największe kontrowersje budzi stylizacja - nie wszystkim podobają się tył oraz przednie światła. Do jakości wykonania, czy właściwości jezdnych trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia. Samochód ma tylny napęd i dość szeroką gamę silników z mocnym, 6-cylindrowym 2.5 192 KM na czele.
Co pod maską?
Benzynową gamę otwiera czterocylindrowy model 316 ti. Trudno go polecać - to bazowa jednostka, która jest trwała, ale nie imponuje ani osiągami, ani zużyciem paliwa. Znacznie ciekawszy jest kolejny - 318 ti. Ma 143 KM i z punktu widzenia zwykłego kierowcy jest najlepszym silnikiem w gamie - gwarantuje dobre osiągi, a podczas delikatnej jazdy potrafi być ekonomiczny. Topowa wersja 325 ti to już propozycja dla koneserów. Używanych egzemplarzy jest bardzo mało i niestety są drogie. Nic dziwnego, to w końcu szybki, sportowy model.
Nie polecamy diesli. Oba (318 td oraz 320 td) mają bezpośredni wtrysk paliwa, oba są oszczędne, wystarczająco dynamiczne, pracują także bardzo kulturalnie, ale okazują się awaryjne i drogie w naprawach - zwłaszcza 320 td.
Wszystkie wersje były oferowane w konfiguracjach z pięciobiegowymi skrzyniami manualnymi oraz automatycznymi. Pod koniec produkcji pojawiły się doskonałe "ręczne" szóstki oraz przekładnia SMG. To także skrzynia ręczna, tyle że z automatycznym sterowaniem (działa na tej samej zasadzie co skrzynia Selespeed w Alfie Romeo). Łatwo ją rozpoznać po napisie SMG na lewarku oraz po łopatkach pod kierownicą. Niestety - jest to rozwiązanie awaryjne i drogie w naprawach.
Instalacja LPG? Raczej nie!
Zdecydowana większość starszych silników BMW (tych z pośrednim wtryskiem benzyny) doskonale współpracuje z instalacjami LPG - oczywiście pod warunkiem, że są to instalacje przystosowane do systemu Valvetronic. Niestety Compact nie ma klasycznej wnęki na koło zapasowe. Pod podłogą podwieszono jedynie "dojazdówkę". Jeśli zamiast niej zastosuje się specjalny, nawet dość mały zbiornik - drastycznie zmniejszy on prześwit, co może być niebezpieczne.
Bez perspektyw
Niszowa koncepcja BMW serii 3 Compact nie sprawdziła się. W 2004 roku zastąpiła ją bardziej funkcjonalna "jedynka". Również Mercedes, który w owym czasie sprzedawał konkurencyjny model C Sportcoupe musiał dać za wygraną.
BMW serii 3 E46 Compact jest specyficznym autem. Ma szereg niepodważalnych zalet, ale ze względu na wygląd nie cieszy się zbyt dużym zainteresowaniem. Dzięki temu można go tanio kupić, ale kiedyś, będzie go bardzo trudno korzystnie odsprzedać.
BMW serii 3 E46 Compact: historia modelu
1993: BMW Compact 1. generacji.
1998: premiera BMW 3 E46.
2000: koniec produkcji modelu Compact I i początek produkcji modelu Compact II.
2004: koniec produkcji Compacta 2. generacji.
BMW serii 3 E46 Compact: typowe usterki i problemy
- Głośna praca zużytego mechanizmu różnicowego we wszystkich wersjach.
- Zużycie synchronizatora drugiego biegu w modelach 318 ti oraz 325 ti.
- W dieslach 320 td - psują się pompy wysokiego ciśnienia, wtryskiwacze oraz dwumasowe koła zamachowe.
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: BMW