Najlepsze samochody do LPG
Silnik Volkswagena 1.6 8V jest stary jak świat, ale oferuje się go do dnia dzisiejszego. Ze względu na szczegóły konstrukcji idealnie nadaje się do LPG.
Do wtryskowego, sekwencyjnego zasilania LPG można przystosować prawie każdy silnik benzynowy, ale są jednostki, które znoszą taką transformację znacznie lepiej niż inne. Jedną z najlepszych konstrukcji do przeróbki jest zbudowany przez Volkswagena silnik 1.6 8V. Oto jego najważniejsze zalety.
- Prosta, 8-zaworowa głowica. W razie wypalenia gniazd zaworowych, koszty ich regeneracji są niskie (ok. 600 zł).
- Hydrauliczna kompensacja luzu zaworowego - redukuje czynności obsługowe do minimum. W samochodach wyposażonych w instalację LPG, luz zaworowy należy kontrolować nawet co 15 tys. km. Hydrauliczna kompensacja zwalnia kierowcę z tego obowiązku.
- Kolektor ssący z tworzywa sztucznego - ułatwia wykonanie otworów na dysze wtryskiwaczy bez demontażu kolektora.
- Dobre zaopatrzenie w tanie części zamienne. Chroni to użytkownika przed niespodziewanymi wydatkami.
- Jednostka nie jest wyżyłowana, sprzyja łagodnej eksploatacji. To bardzo ważne, bo najwięcej problemów z zestrojeniem instalacji sprawiają tzw. stany przejściowe, czyli to co dzieje się z silnikiem w chwili gwałtownego przyspieszania.
- Olbrzymia popularność na rynku. Wiele firm opracowało specjalne zestawy instalacji do tej jednostki wraz ze szczegółową instrukcją montażu. Ogranicza to do minimum prawdopodobieństwo wystąpienia błędów montażowych i nieprzewidzianych usterek po wykonaniu przeróbki.
Poniżej prezentujemy najpopularniejsze auta z tym silnikiem na rynku wtórnym.
Lata produkcji: 1996-2003
Zbiornik LPG:* 37 l
Zasięg na LPG: 350 km
Konstrukcja bazuje na sprawdzonych rozwiązaniach VW Golfa IV. Dzięki temu auto jest doskonale zaopatrzone w tanie części zamienne. Auto ma bardzo proste konstrukcyjnie i wyjątkowo trwałe zawieszenie. Jak na swoje lata ten samochód jest dość drogi w zakupie. Ceny wersji 5d rozpoczynają się od 11 tys. zł (za rocznik 1999).
Audi A3 I 1.6 8V: plusy
- bardzo dobre zabezpieczenie przed korozją,
- wysoka jakość wykonania
Audi A3 I 1.6 8V: minusy
- aż do 1999 roku produkowano wyłącznie mało funkcjonalne wersje trzydrzwiowe
Lata produkcji: 2003-2012
Zbiornik LPG:* 41 l
Zasięg na LPG: 390 km
Krewniak Golfa V. Oferuje wyższy komfort jazdy niż A3 I, ale ma droższe w serwisowaniu tylne, wielowahaczowe zawieszenie. Przez rok produkowano wyłącznie wersję 3d. Pięciodrzwiowy Sportback dołączył do gamy w 2004 r. (ceny od 26 000 zł). Podczas poszukiwania aut można się pomylić - na rynku są dostępne także wersje 1.6 FSI, które nie lubią LPG.
Audi A3 II 1.6 8V: plusy
- bardzo dobre właściwości jezdne
- świetne wyciszenie,
- auto nie rdzewieje
Audi A3 II 1.6 8V: minusy
- wysokie ceny egzemplarzy używanych
- mała powierzchnia okien
Lata produkcji: 1995-2005
Zbiornik LPG:* 37 l
Zasięg na LPG: 380 km
Klon Golfa IV zasługuje na uznanie, ponieważ jest oferowany w przystępnych cenach i wyróżnia się niezłym poziomem wyposażenia. Wersję 1.6 8V można okazyjnie tanio kupić. Wszystkie hatchbacki mają pięcioro drzwi. Alternatywą jest praktyczny sedan - Toledo II. Przed zakupem warto sprawdzić oświetlenie (szwankuje) i stan osłony pod silnikiem.
Seat Toledo II 1.6 8V: plusy
- ponadczasowa stylizacja,
- szerokie zaplecze części zamiennych,
- niezła jakość wykonania
Seat Toledo II 1.6 8V: minusy
- brak wersji kombi,
- ograniczona przestrzeń na tylnych fotelach,
- niski prześwit
Lata produkcji: od 2005 r.
Zbiornik LPG:* 41 l
Zasięg na LPG: 390 km
Auto bazuje na Golfie V, co gwarantuje dobre zaopatrzenie w części zamienne. Leon wciąż wygląda nowocześnie. Produkowano go aż do tego roku praktycznie bez zmian (niewielki lifting z 2009 roku można pominąć). Wszystkie wersje mają pięciodrzwiowe nadwozie. Główną zaletą Seata Leona - oprócz stylizacji - są dobre właściwości jezdne.
Seat Leon II 1.6 8V: plusy
- staranne wykonanie,
- bogate wyposażenie,
- dobre właściwości jezdne
Seat Leon II 1.6 8V: minusy
- wysokie ceny egzemplarzy używanych,
- przeciętne wyciszenie odgłosów pracy silnika
Lata produkcji: od 2004 r.
Zbiornik LPG:* 41 l
Zasięg na LPG: 380 km
Altea debiutowała rok wcześniej od modelu Leon II, dzięki temu wyjściowe ceny obu modeli są identyczne. Samochód występuje w dwóch wersjach - zwykłej i przedłużonej. Uzupełnieniem gamy jest Toledo III (Altea z wyraźnie zaznaczonym, powiększonym bagażnikiem). Ciekawostka: na rynku wtórnym można spotkać wersje wyposażone w instalację GNG (na gaz ziemny).
Seat Altea 1.6 8V: plusy
- niskie koszty serwisowania (prawie wszystko pasuje od Golfa V lub Seta Leona II)
Seat Altea 1.6 8V: minusy
- ograniczona przestronność wnętrza (jak na kompaktowego minivana)
Lata produkcji: 1996-2010
Zbiornik LPG:* 37 l
Zasięg na LPG: 360 km
Dzięki prostocie obsługi i bardzo funkcjonalnemu wnętrzu Octavia I wciąż cieszy się olbrzymim zainteresowaniem na rynku wtórnym. Jest dość droga i jeśli znajduje się w dobrym stanie - sprzedaje się w ekspresowym tempie. Sprawdziliśmy - zadbana Octaviia 1.6 z 2008 roku z instalacją LPG i przebiegiem ok. 150 tys. km. za 23 tys. zł czekała na kupca tylko 4 dni.
Skoda Octavia I 1.6 8V: plusy
- olbrzymi bagażnik,
- bardzo niskie koszty serwisowania,
- szerokie zaplecze części
Skoda Octavia I 1.6 8V: minusy
- ograniczona ilość miejsca na tylnych fotelach,
- niska jakość wykończenia wnętrza
Lata produkcji: od 2004 r.
Zbiornik LPG:* 41 l
Zasięg na LPG: 390 km
To jeden z najlepszych rodzinnych samochodów używanych. Jeśli ktoś szuka egzemplarza tańszego w zakupie, zamiast 1.9 TDI radzimy wybrać wersję 1.6 8V i zlecić montaż LPG. Nabywca zaoszczędzi na inwestycji w turbosprężarkę i sprzęgło z kołem dwumasowym, które w 1.9 TDI wytrzymują ok. 150 tys. km. Technicznie Octavia II to Golf V, tyle że z większym bagażnikiem.
Skoda Octavia II 1.6 8V: plusy
- jeszcze większy bagażnik niż w Octavii I,
- znacznie więcej miejsca dla pasażerów
z tyłu
Skoda Octavia II 1.6 8V: minusy
- drobne niedoskonałości w wykończeniu nadwozia,
- wysokie ceny egzemplarzy używanych
Lata produkcji: 1997-2003
Zbiornik LPG:* 37 l
Zasięg na LPG: 350 km
Mimo upływu lat to wciąż atrakcyjny samochód, na którym można polegać. Nie wolno jedynie żałować gotówki w chwili zakupu - warto zainwestować w drogi, zdbany egzemplarz. Trwały silnik 1.6 8V jest lepszym wyborem niż wyeksploatowany 1.9 TDI. Będzie wiernie służył przez lata. Naprawi go każdy mechanik, nie występują problemy z częściami.
Volkswagen Golf IV 1.6 8V: plusy
- olbrzymi wybór aut używanych,
- szerokie zaplecze części,
- niskie koszty serwisowania
Volkswagen Golf IV 1.6 8V: minusy
- mało miejsca dla pasażerów siedzących
z tyłu, - duże zużycie oferowanych aut
Lata produkcji: 2003-2008
Zbiornik LPG:* 41 l
Zasięg na LPG: 390 km
Większość nabywców szuka wersji 1.9 TDI, co winduje ich ceny. Przeciętny Golf V 1.6 8V (nie mylić z bardzo popularnym 1.6 FSI, który nie toleruje LPG) ma mniejszy przebieg, jest w lepszym stanie i kosztuje o 3-4 tys. zł mniej. Ta oszczędność z nawiązką wystarcza na zakup instalacji LPG. Golf góruje nad Octavią jakością, ale ustępuje jej ilością miejsca we wnętrzu.
Volkswagen Golf V 1.6 8V: plusy
- solidne wykonanie,
- skuteczne wyciszenie wnętrza,
- wzorowe zaplecze części zamiennych
Volkswagen Golf V 1.6 8V: minusy
- ubogie wyposażenie,
- duże ryzyko kradzieży,
- niezbyt porywająca stylizacja
Lata produkcji: od 2005 r.
Zbiornik LPG:* 45 l
Zasięg na LPG: 390 km
Na rynku wtórnym dominują diesle i odmiany z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Ale trafiają się także wersje 1.6 8V. Bez wątpienia warto ich poszukać, bo tylko one po przeróbce na LPG gwarantują tanią, niezawodną eksploatację przez długie lata. Uwaga - na rynku występują także wersje 1.6 FSI, których oczywiście do przeróbki na LPG stanowczo nie polecamy.
Volkswagen Passat B6 1.6 8V: plusy
- wysoki komfort jazdy,
- bardzo trwałe i tanie w naprawach zawieszenie
Volkswagen Passat B6 1.6 8V: minusy
- przeciętne zabezpieczenie antykorozyjne,
- polecany silnik 1.6 8V ma słabe osiągi
SKODA FELICIA 1.6
Lata produkcji: 1994-2001
Zbiornik LPG:* 26 l
Zasięg na LPG: 260 km
Jeśli ktoś faktycznie musi ciąć koszty, powinien wziąć pod uwagę zakup Skody Felicii. Jedynym wrogiem tego samochodu jest korozja. Jeśli trafi się egzemplarz w dobrym stanie - będzie jeździł i jeździł. Do wyboru: hatchback i kombi.
VOLKSWAGEN NEW BEETLE 1.6
Lata produkcji: 1997-2010
Zbiornik LPG:* 37 l
Zasięg na LPG: 340 km
Można jeździć oszczędnie i z fasonem. Ze względu na ograniczoną funkcjonalność New Beetle nie cieszy się zbytnim zainteresowaniem i można dość tanio kupić egzemplarz w niezłym stanie. Technicznie auto bazuje na płycie VW Golfa IV.
VOLKSWAGEN PASSAT B4 1.6
Lata produkcji: 1993-1997
Zbiornik LPG:* 41 l
Zasięg na LPG: 370 km
Ten samochód swoje najlepsze lata ma już dawno za sobą, ale wciąż można trafić na zadbany egzemplarz. Auto jest bardzo trwałe, tanie w serwisowaniu i ponadprzeciętnie pakowne. Do LPG oprócz silnika 1.6 8V polecamy także 1.8 8V.
Jacek Ambrozik
*Dotyczy zbiornika toroidalnego montowanego we wnęce na koło zapasowe.