BMW X3 xDrive30d - test
Hasło reklamowe BMW to „Radość z jazdy”. To tylko slogan, ale bawarska marka podchodzi do niego poważnie. Nawet rodzinny SUV, jak X3, może mieć ogromną dawkę sportu w genach.
Rodzina SUV-ów BMW liczy już 6 modeli. Od kompaktowego X1 po potężne X6. Wybór jest więc ogromny, ale w tej szerokiej gamie jest złoty środek - to X3. Model, który jest wystarczająco duży, by pełnić rolę pełnowartościowego auta rodzinnego, a jednocześnie jego wymiary nie uprzykrzają eksploatacji w ruchu miejskim. Potwierdzają to zresztą polscy klienci BMW, bo X3 jest najczęściej kupowanym w kraju SUV-em tej bawarskiej marki.
X3 jest wyjątkowo praktyczne, co w świecie SUV-ów wcale nie jest takie oczywiste. Jedną z jego ważniejszych zalet jest obszerna kabina. Cztery osoby będą podróżować w bardzo komfortowych warunkach. Kierowca doceni dobrą widoczność i szeroki zakres regulacji fotela i kierownicy - dobór właściwej pozycji jest tu wyjątkowo łatwy.
Po stronie plusów trzeba też zapisać duży i ustawny bagażnik, w którym nie brakuje schowków i uchwytów na bagaże. Tylna klapa może być otwierana i zamykana elektrycznie, a na liście opcji jest również bezdotykowe otwieranie (ruchem stopy pod zderzakiem). Niestety nie jest dostępne z pakietem stylizacyjnym M.
Rodzinno-sportowy
To że BMW potrafi przenieść swoje sportowe geny do klasy SUV udowodniło już 15 lat temu, kiedy na drogi wyjechała pierwsza generacja X5. Przez te lata nic się nie zmieniło, czego dowodzą właściwości jezdne X3.
Jak na masywne auto z podwyższonym środkiem ciężkości prowadzi się rewelacyjnie. Błyskawicznie podąża za każdym ruchem kierownicy i zapewnia poczucie ogromnej precyzji prowadzenia. Siedząc za kierownicą X3, można odnieść wrażenie, że jedzie się autem mniejszym i lżejszym niż jest ono w rzeczywistości. O trakcję skutecznie dba napęd xDrive.
Osiągi GTI
Na długiej liście opcji BMW X3 znajduje się m.in. pakiet M, który nadaje X3 bardziej sportowego charakteru. A sportowego potencjału nie brakuje. Zwłaszcza w wersji xDrive30d, którą napędza 3-litrowy turbodiesel o mocy 258 KM. Według naszych redakcyjnych pomiarów przyspieszenie 0-100 km/h wynosi równo 6 sekund. To lepszy rezultat niż w przypadku większości kompaktowych GTI, nawet tych mocniejszych.
X3 imponuje błyskawiczną reakcją na gaz, przyjemnym brzmieniem silnika i niskim zużyciem paliwa. W trasie przy spokojnej jeździe bez problemu można uzyskać wynik na poziomie 6,0 l/100 km, przy jeździe autostradowej zużycie wzrasta do 9 l/100 km, a w ruchu miejskim nie przekracza 10 l/100 km. Takie wyniki to w dużej mierze zasługa seryjnej, automatycznej 8-biegowej skrzyni, która imponuje szybkością i płynnością działania.
BMW X3 xDrive30d
BMW X3 xDrive30d (czytaj test)
BMW X3 xDrive30d: podsumowanie
Nie za duży, nie za mały, wystarczająco komfortowy i bardzo szybki. X3 to jeden z najlepszych SUV-ów.
BMW X3 xDrive30d: plusy
- funkcjonalne i przestronne wnętrze;
- duży bagażnik ze świetnym dostępem i licznymi udogodnieniami;
- bardzo dobre osiągi;
- rozsądne zużycie paliwa;
- skrzynia biegów.
BMW X3 xDrive30d: minusy
- wysoka cena zakupu, która może wzrosnąć o 100 tys. zł po dokupieniu opcji.
BMW X3 xDrive30d | |
---|---|
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2993 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R6/24 |
Zasilanie | wtrysk common rail |
Moc maksymalna | 258 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 560 Nm/1500 |
Skrzynia biegów | aut./8-biegowa |
Napęd | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarcz. went. |
Dług./szer./wys. | 466/188/166 cm |
Rozstaw osi | 281 cm |
Średnica zawracania | 11,9 m |
Masa/ładowność | 1820/590 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 550/1600 l |
Poj. zbiornika paliwa | 67 l (ON) |
Opony | 225/60 R17 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 232 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,9 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,0 s ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 42,5 m ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 42,6 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64,6 dB ↑ |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta* | 6,2/5,4/5,7 |
Teoretyczny zasięg | 1170 km |
Dane testowe* | 10,0/6,4/8,2 |
Rzeczywisty zasięg | 810 km |
Cena | 234 900 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby |
Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Krzysztof Paliński