Opel Omega

Środa, 9 sierpnia 2023 (12:05) Aktualizacja Wtorek, 9 stycznia 2024 (13:29)
Opel Omega to przedstawiciel segmentu E, produkowany nieprzerwanie od 1986 do 2003 roku w dwóch zupełnie różnych od siebie generacjach. Samochód powstał jako następca Opla Rekord, po czym został zastąpiony w 2003 roku przez Opla Signum. Opel Omega był bezpośrednią konkurencją dla Forda Scorpio, Saaba 9000 czy Renault Safrane.
Opel Omega - najważniejsze informacje
Opel Omega był reprezentantem segmentu E. /Opel /

Opel Omega - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1986

  • Zakończenie produkcji:

    2003

Opel Omega. Historia modelu

Historia Opla Omegi rozpoczyna się w 1986 roku, kiedy nowy model został zaprezentowany całemu motoryzacyjnemu światu jako następca wysłużonego już modelu Rekord. Auto miało być odpowiedzią na oczekiwania europejskich klientów, którzy poszukiwali dużych i wygodnych samochodów, lecz oferowanych w stosunkowo korzystnej cenie. 

Taka też była Omega. Duża, przestronna i występująca w dwóch wersjach nadwozia wybieranych wówczas zdecydowanie najczęściej: jako standardowy 4-drzwiowy sedan oraz jako 5-drzwiowe kombi (Caravan).

Samochód od początku pierwszej generacji był oferowany na wielu zupełnie różnych rynkach. W Europie jako Opel Omega, w Wielkiej Brytanii jako Vauxhall Carlton, a nawet jako Chevrolet Omega i Suprema w Ameryce Południowej (w Brazylii). 

Opel Omega – generacje

Opel Omega. Pierwsza generacja (1986-1994). Opel Omega występował w dwóch zupełnie oddzielnych wizualnie i technicznie generacjach. Pierwsza została zaprezentowana światu w 1986 roku i spotkała się z ciepłym przyjęciem – głównie za sprawą komfortowego wnętrza i dużych wymiarów zewnętrznych. Przy niespełna 470 cm długości oraz 177 cm szerokości, pojazd zapewniał mnóstwo miejsca dla pasażerów oraz kierowcy. Ponadto okazał się niezwykle praktyczny – we wnętrzu pojemnego bagażnika mogło zmieścić się od 520 l do nawet 1850 l bagażu. 

Auto występowało w wielu wariantach i nie bez powodu zdobyło tytuł Europejskiego Samochodu Roku 1987. Pierwszy i zarazem także ostatni lifting nastąpił w 1990 roku. Zmianie uległ cały front samochodu oraz tylne światła. W efekcie model stał się nowocześniejszy i bardziej przystępny dla ówczesnych klientów.

Opel Omega drugiej generacji (1994-2003) zmienił się nie do poznania. Samochód zachował swoje duże wymiary zewnętrzne oraz masę. W zamian stał się bardziej opływowy i atrakcyjny wizualnie, szczególnie dla nieco młodszych klientów. Spłaszczone światła wyglądały bardzo agresywnie, podobnie jak niska, lecz bardzo długa karoseria. 

Auto w dalszym ciągu występowało w dwóch wersjach nadwozia, jako 5-drzwiowe kombi oraz 4-drzwiowy sedan i zostało poddane licznym modyfikacjom. Te następowały cyklicznie i praktycznie przez cały czas trwania produkcji. Produkcja samochodu zakończyła się w 2003 roku, a miejsce w segmencie E koncernu Opel zajął Signum.

Opel Omega – dane techniczne

  • Pierwsza generacja Opla Omegi (1986-1994) – pojemność silników: 1,8-3,6 l; moc silników: 73-377 KM; napęd na tylne koła; skrzynie biegów: manualne 5b, automatyczne 4b

  • Druga generacja Opla Omegi (1994-2003) – pojemność silników: 2,0-5,7 l; moc silników: 101-310 KM; napęd na tylne koła; skrzynie biegów: manualne 5b, automatyczne 4b

Opel Omega – ciekawostki

Opel Omega to samochód duży i luksusowy, lecz nie można go nazwać nudnym. Występował w dwóch ciekawych wersjach silnikowych, których nie mógłby się powstydzić samochód stricte sportowy. 

Pierwszym był Opel Lotus Omega – powstały na bazie ówczesnej Omegi miał aż 377 KM z 3,6-litrowego silnika, dzięki któremu był w stanie osiągnąć 100 km/h w ciągu jedynie 5,4 s. To doskonały wynik wśród aut sportowych, a wśród limuzyn – wręcz zaskakujący.

Kolejnym ciekawym silnikiem, tym razem dostępnym w drugiej generacji Omegi, była ośmiocylindrowa jednostka o pojemności równej 5,7 l i mocy 315 KM. Pochodziła ona z Chevroleta Corvette i cechowała się nietuzinkową barwą dźwięku, ogromną mocą oraz konstrukcją, która uniemożliwiała jej zastosowanie w aucie seryjnym. Okazało się, że silnik miał zbyt mało miejsca w grodzi, przez co mógł ulec przegrzaniu. 

Opel Omega – opinie kierowców

Opel Omega to auto doskonale znane z naszych krajowych ulic. Mocne, duże i wygodne od początku przyciągało mnóstwo klientów, którzy nie chcieli (bądź nie mieli wystarczających funduszy) kupić auta z wielkiej, niemieckiej trójcy (BMW, Audi, Mercedes). Samochód jest przede wszystkim wygodny, dobrze się prowadzi po nierównościach. Ze względu na nieskomplikowaną konstrukcję łatwo go naprawić. 

Nie bez znaczenia jest także duża liczba dostępnych jednostek napędowych, dzięki którym każdy kierowca mógł wybrać jednostkę dostosowaną do siebie. Szybką i mocną, jak V6 o pojemności 3,2 l lub oszczędną, np. 2,0 DTI.

Więcej na temat Opel Omega

Opel Omega - Wiadomości

  • Odwołanie...

    Wtorek, 30 maja 2006 (15:27)
    Niniejszym oświadczam, że jako współwłaściciel samochodu osobowego marki Opel Omega o nr rej ZS ******dnia 13.08.2005 o godz. 14.13 w miejscowości Śliwin na ul Spacerowej 8 osobiście...
  • Testujemy używane: opel omega B

    Testujemy używane: opel omega B

    Sobota, 22 października 2005 (00:31)
    Każdy szanujący się producent ma w swojej ofercie pojazd klasy wyższej. Wymagania, jakim sprostać musi samochód tego segmentu są proste. Po pierwsze, auto powinno być reprezentacyjne, po...
  • Mondeo i Vectra - pojedynek na szczycie

    Mondeo i Vectra - pojedynek na szczycie

    Wtorek, 18 lutego 2003 (13:20)
    Samochody klasy Mondeo, Vectry, czy Peugeota 406 i Laguny traktowane są w Europie jako "rodzinne limuzyny". Za bardziej ekskluzywne uważane są Peugeot 607, Opel Omega, czy Renault Vel...
  • Reklama
  • Opel bez omegi?

    Poniedziałek, 5 lutego 2001 (06:19)
    Firma Opel, z koncernu General Motors Corp, zaprzestanie w ciągu 2 lat produkcji samochodów "Opel Omega" wytwarzanych w niemieckich zakładach Opla w Ruesselsheim