Sposoby na bezpieczne drogi
Zmusić kierowcę do spokojnej jazdy i zminimalizować prawdopodobieństwo wypadku - temu służą nowoczesne rozwiązania stosowane przez drogowców.
Pieszy po zmroku przechodzący przez pasy, nawet w miejscu oświetlonym tradycyjnymi latarniami, bywa słabo widoczny lub zauważany przez kierowcę zbyt późno. W takich warunkach może dojść do wypadku. Pewnym rozwiązaniem jest instalowanie specjalnych lamp, które bardzo mocno oświetlają przejście dla pieszych, przez co człowiek jest widoczny z daleka, a kierowca ma szansę w porę zahamować.
Odpowiednio skonfigurowana sygnalizacja świetlna ma ograniczyć korki i zapewnić płynną jazdę. Jej pracą steruje komputer, biorąc pod uwagę natężenie ruchu, priorytet dla danych ulic czy porę dnia. Taka sygnalizacja zmusza kierowców do jazdy zgodnie z przepisami.
Jeśli przekroczą prędkość, będą musieli zatrzymywać się przed każdym sygnalizatorem, aby za chwilę ruszyć.
Jednym z najbardziej niebezpiecznych zachowań na drodze jest przejeżdżanie na czerwonym świetle. Dotychczas to policjant stał w okolicy połączenia dróg i zatrzymywał za niebezpieczny manewr. Coraz częściej funkcjonariusza zastępują fotoradary. Aparat uaktywnia się po zapaleniu czerwonego światła i po przekroczeniu linii zatrzymania (ruch wykrywa zatopiona w asfalcie pętla indukcyjna).
Śluza to miejsce między sygnalizatorem a linią zatrzymania dla samochodów, gdzie rowerzyści mogą ustawić się przed innymi pojazdami na całej szerokości pasów ruchu. Dzięki temu mają być lepiej widoczni w czasie oczekiwania na zmianę świateł. Z punktu widzenia kierowców rozwiązanie jest dość dyskusyjne.
W teorii zastąpienie tradycyjnego skrzyżowania dróg rondem powinno zapewnić sporą przepustowość, a przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo w miejscu połączenia ulic. W praktyce jednak dość często dochodzi do stłuczek - to wina kierowców, którzy chcąc opuścić rondo zajeżdżają innym drogę. Rozwiązaniem takiej sytuacji jest coraz popularniejsze rondo turbinowe, z wyznaczonymi pasami ruchu, które kierują do odpowiedniego zjazdu. Jeśli kierowca zwraca uwagę na linie poziome, podczas zjazdu z ronda nie powinno dojść do kolizji.
Informują nie tylko o pogodzie czy warunkach na drodze. Mogą także wskazywać miejsce ważenia pojazdów ciężarowych czy zwracać uwagę na przekroczenie prędkości przez dany pojazd wraz z podaniem jego numeru rejestracyjnego.
Drogowcy wciąż eksperymentują z nowymi nawierzchniami. Mogą one wytrzymywać większe obciążenia (np. bitufor), co zapobiega powstawaniu kolein, lub oferują lepszą przyczepność, skracają drogę hamowania i powodują zmniejszenie hałasu (tzw. gumo-asfalt).
Na drogach coraz częściej można spotkać znaki elektroniczne. W odróżnieniu od tradycyjnych, oferują one zmienną treść, np. pokazują ograniczenie prędkości podczas deszczu, natomiast przy suchym asfalcie są wyłączone.
Zbyt szybka jazda w okolicy przejść dla pieszych czy skrzyżowań to spory problem. Drogowcy jednak potrafią ostudzić zapędy piratów drogowych, łącząc radar z sygnalizacją świetlną. Jeśli urządzenie wykryje, że pojazd porusza się zbyt szybko, zapala się czerwone światło na najbliższym sygnalizatorze.
Zegary odliczają czas do zmiany świateł z zielonego na czerwone lub odwrotnie. Dzięki temu kierowca wie, kiedy przygotować się do ruszenia oraz czy zdąży jeszcze przejechać przez dane skrzyżowanie nie łamiąc przepisów.
Sebastian Sulowski