Kłopotliwa ikonka na konsoli. Co oznacza usterka EPC?
Kontrolka EPC (ang. Electronic Power Control) to żółta ikona z symbolem błyskawicy, która pojawia się na desce rozdzielczej wielu współczesnych samochodów. Jej zapalenie może oznaczać usterkę w układzie elektronicznym pojazdu, co często budzi niepokój wśród kierowców. W tym artykule wyjaśnimy, co oznacza kontrolka EPC, jakie mogą być przyczyny jej zapalenia się i jak należy reagować w takiej sytuacji.
Kontrolka EPC nie jest widoczna w każdym samochodzie, w przeciwieństwie na przykład do kontrolek silnika, oleju czy akumulatora. Najczęściej można ją zobaczyć w samochodach koncernu VAG, czyli Skodach, Volkswagenach, Audi czy Seatach. Niestety, zwykle oznacza ona poważną awarię. Diagnostykę na szczęście czasem da się przeprowadzić samemu podłączając auto do komputera, jeśli posiadamy stosowne urządzenie. Jeśli jednak przyczyna zapalenia się kontrolki EPC jest poważna, na naprawę będziemy musieli udać się do serwisu.
Zapalenie kontrolki EPC podczas uruchamiania zapłonu jest normalne. Kontrolka powinna zgasnąć po uruchomieniu silnika. Problem pojawia się, gdy kontrolka EPC świeci się na stałe podczas jazdy. W takiej sytuacji należy zachować ostrożność i jak najszybciej udać się do serwisu samochodowego w celu zdiagnozowania usterki. Co prawda żółty kolor oznacza, że problem nie wymaga zatrzymania samochodu i nie zabrania dalszej jazdy, jednak ignorowanie świecącej się kontrolki może doprowadzić do poważnych i kosztownych awarii.
Przyczyny zapalenia kontrolki EPC mogą być różne. Najczęstsze z nich to:
- Usterka czujnika - np. czujnika położenia wału korbowego, czujnika położenia wałka rozrządu, czujnika temperatury płynu chłodzącego, czujnika przepustnicy.
- Problem z układem zasilania - np. awaria pompy paliwa, nieszczelność w układzie paliwowym, zanieczyszczenia w filtrze paliwa.
- Awaria sterownika silnika - uszkodzenie sterownika może powodować różne problemy z pracą silnika, w tym zapalenie kontrolki EPC.
- Problem z przepustnicą - zabrudzenie lub uszkodzenie przepustnicy może powodować problemy z regulacją przepływu powietrza do silnika.
- Inne usterki - np. problemy z układem zapłonowym, układem wydechowym, immobilizerem.
- Awaria oświetlenia - np. przepalona żarówka światła STOP
W celu zdiagnozowania usterki, która spowodowała zapalenie kontrolki EPC, konieczne jest podłączenie samochodu do komputera diagnostycznego. Zwykle kosztuje to 100-150 zł. Komputer odczyta błędy zapisane w pamięci sterownika silnika i pomoże w zidentyfikowaniu problemu.
Naprawa usterki będzie uzależniona od jej rodzaju. W niektórych przypadkach może to być proste zadanie, takie jak wymiana czujnika lub czyszczenie przepustnicy. W innych przypadkach naprawa może być bardziej skomplikowana i wymagać specjalistycznej wiedzy i narzędzi.
Należy pamiętać, że jazda z zapaloną kontrolką EPC może być niebezpieczna. Usterka, która spowodowała zapalenie się kontrolki, może mieć wpływ na pracę silnika, co może prowadzić do pogorszenia osiągów, zwiększenia zużycia paliwa, a nawet do awarii silnika. Ignorowanie błędu EPC, który sygnalizuje kontrolka może prowadzić do unieruchomienia auta - np. niesprawny czujnik temperatury cieczy chłodzącej może doprowadzić do przegrzania silnika, a awaria czujnika położenia wałka rozrządu lub wału będzie prowadziła do regularnego gaśnięcia silnika. Z kolei jazda z niesprawnymi światłami stopu może skończyć się kolizją, bo kierowcy jadący za nami nie będą ostrzegani o tym, że hamujemy.