Kierowcy tak jeżdżą i nie mają pojęcia, że ryzykują poważne usterki

Skrzynia biegów to jeden z najbardziej skomplikowanych elementów w samochodzie, który wymaga odpowiedniego traktowania. Aby zapewnić jej długą żywotność, warto zwrócić uwagę na nawyki, które mogą prowadzić do jej uszkodzenia, i starać się je eliminować, zanim będzie za późno.

Złe nawyki dotyczące eksploatacji samochodu mogą prowadzić do szybszego zużycia wielu elementów i podzespołów, co może być kosztowne w naprawie. Skrzynia biegów jest jednym z tych urządzeń, które należy traktować odpowiedzialnie, ponieważ niedbałe obchodzenie się z nią może spowodować nawet jej zatarcie. 

Poniżej przedstawiamy kilka prostych złych nawyków, które mogą szybko uszkodzić skrzynię biegów – automatyczną i manualną. Warto ich unikać.

Trzymanie dłoni na drążku skrzyni biegów

To najczęstszy nawyk u kierowców poruszających się samochodami z mechaniczną skrzynią biegów. Trzymanie dłoni na drążku zmiany biegów, nawet w delikatny sposób, doprowadzi do szybkiego zużycia wybieraka w skrzyni biegów. Z czasem biegi będą wchodzić mniej precyzyjnie, a coraz częściej włączenie jednego z przełożeń będzie problematyczne lub niemożliwe.

Reklama

Jazda na półsprzęgle

Trzymanie stopy na pedale sprzęgła lub jazda na półsprzęgle doprowadzi do szybkiego zużycia tego elementu. Nawet niewielki, ale regularny nacisk doprowadzi prędzej czy później do awarii. Nieprawidłowo działające sprzęgło to najszybsza droga do uszkodzenia i awarii skrzyni biegów.

Zmiana biegów z niepełnym wysprzęgleniem (z powodu zbyt słabo wciśniętego pedału sprzęgła), a do tego zbyt gwałtowna i nieskoordynowana, spowoduje powstawanie zgrzytów w przekładni, co przekłada się na szybsze zużycie kół zębatych.

Jazda na niskich obrotach

Mechaniczne skrzynie biegów niezbyt dobrze znoszą jazdę na zbyt niskich obrotach w stosunku do prędkości. Najbardziej szkodliwe są próby mocnego przyspieszania w takich momentach. Wielu kierowców stosuje taką metodę, żeby potencjalnie zmniejszyć zużycie paliwa. W praktyce spalanie jest marginalnie niższe, a obciążenia jednostki i skrzyni biegów mogą się przyczynić do późniejszych awarii.

Zbyt raptowna zmiana przełożeń

Automatyczne skrzynie biegów to drogie i bardzo skomplikowane urządzenia. Nie wymają wielkiego doświadczenia w obsłudze, ale nieprawidłowe traktowanie może doprowadzić do ich szybkiego uszkodzenia. Jednym z najgorszych nawyków jest zbyt szybkie przełączanie poszczególnych trybów w skrzyni biegów.

Automatyczne skrzynie biegów są najbardziej wrażliwe na zmianę kierunku jazdy - np. z trybu R (cofanie) do trybu D (jazda do przodu). Zbyt szybkie przełączanie połączone z mocnym wciśnięciem pedału gazu może doprowadzić do występowania bardzo dużych obciążeń w układzie.

Podobnie wygląda kwestia z włączaniem trybu N (neutralny), a następnie trybu D (jazda do przodu) podczas postoju np. na światłach. Wielu kierowców przełącza tryb i wciska gaz, zanim skrzynia zdąży zmienić przełożenie. To najszybsza droga do zużycia i zniszczenia sprzęgieł.

Włączanie trybu P przed zatrzymaniem

Wiele osób zapomina, że tryb P w automatycznej skrzyni biegów można włączyć tylko po całkowitym zatrzymaniu pojazdu. Jednak niektórzy kierowcy próbują przełączyć skrzynię na P, jeszcze zanim samochód całkowicie się zatrzyma. Takie postępowanie może prowadzić do uszkodzenia zęba w przekładni, odpowiedzialnego za blokowanie skrzyni biegów, co może prowadzić do jej usterki. Dlatego tak ważne jest, aby pamiętać o tym, by włączyć tryb P tylko po zatrzymaniu pojazdu.

Włączanie trybu N podczas jazdy

Mniej popularnym, ale równie szkodliwym nawykiem jest włączenie luzu (tryb N) podczas jazdy samochodem ze skrzynią biegów. Niektórzy kierowcy robią to podczas zjazdu ze wzniesienia, zupełnie tak jakby prowadzili samochód z mechaniczną skrzynia biegów.

Przełączanie "automatu" w tryb N w niczym nie pomaga, a może tylko doprowadzić do szybkiego zużycia wałów napędowych. W ten sposób można doprowadzić do całkowitego zniszczenia skrzyni już w kilka miesięcy po zakupie samochodu.

Holowanie samochodu ze skrzynią automatyczną

Automatyczne skrzynie biegów nie są przystosowane do ruchu samochodu bez uruchomionej jednostki napędowej. Dlatego kwestia holowania takiego pojazdu to często dyskusyjny temat, który najlepiej potwierdzić w instrukcji obsługi.

Wielu producentów ma w tym względzie indywidualne wytyczne. Bardzo często skrzynia umożliwia holowanie, ale tylko w specjalnym trybie z odłączonym napędem i ograniczoną prędkością maksymalną i dystansem. Warto to sprawdzić, ponieważ możemy bardzo szybko doprowadzić do zatarcia skrzyni biegów.

***

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy