Ile kosztuje wiosenny serwis klimatyzacji? To zależy od naklejki
Klimatyzację należy serwisować przynajmniej raz, a najlepiej dwa razy w roku – wiosna to dobry moment, aby udać się do odpowiedniego serwisu i sprawdzić, czy wszystko z układem wentylacji jest w porządku. Ile będzie kosztować serwis klimatyzacji na wiosnę 2024? To zależy nie tylko do miasta, ale i tego, z jakiego czynnika chłodzącego korzysta układ klimatyzacji w naszym aucie.
Przed rozpoczęciem sezonu letniego warto sprawdzić stan układu klimatyzacji. Koszt wizyty w serwisie może wynosić kilkaset złotych, ale zapewnia to efektywne chłodzenie wnętrza i minimalizuje ryzyko negatywnego wpływu na zdrowie.
Używanie klimatyzacji zarówno latem, jak i zimą pozytywnie wpływa na jej żywotność i komfort jazdy. Stałe użytkowanie zapobiega wysychaniu i niszczeniu uszczelek, które są kluczowe dla szczelności układu. Gdy czynnik chłodniczy nie jest w obiegu, uszczelki szybciej tracą swoje właściwości, co może prowadzić do wycieków i spadku wydajności klimatyzacji. Zimą, gdy wilgotność powietrza jest wysoka, klimatyzacja pomaga osuszać powietrze w kabinie, co przeciwdziała parowaniu szyb, zapewniając lepszą widoczność i bezpieczeństwo jazdy. Dodatkowo, suche powietrze zmniejsza ryzyko rozwoju pleśni i bakterii, które mogą powodować nieprzyjemne zapachy i alergie.
Pod maską samochodu znajduje się naklejka informująca o rodzaju używanego czynnika chłodzącego. Do wyboru są dwa rodzaje: starszy, stopniowo wycofywany R134a oraz nowszy R1234yf, który jest standardem od kilku lat. Starszy czynnik jest tańszy i bardziej wydajny, ale bardziej szkodliwy dla środowiska. Nowszy wymaga częstszej wymiany i specjalistycznego sprzętu do jego obsługi - jak podaje motofocus.pl, nawet co trzeci serwis klimatyzacji nie jest w niego wyposażony.
Oprócz napełnienia klimatyzacji warto przeprowadzić jej pełen serwis, obejmujący odgrzybianie i dezynfekcję układu. Koszt tej usługi to zwykle około 100 zł. Wymiana filtra kabinowego, która kosztuje od 50 do 100 zł, jest również niezbędna.
Nabijanie klimatyzacji polega na uzupełnieniu czynnika chłodniczego i oleju oraz sprawdzeniu szczelności układu. Proces ten trwa około godziny i wymaga użycia specjalistycznego urządzenia. Najpierw usuwany jest stary czynnik i olej, a układ poddawany jest próbie podciśnienia w celu wykrycia nieszczelności. Jeśli nieszczelności są stwierdzone, muszą być usunięte przed dalszym napełnianiem. Po upewnieniu się, że układ jest szczelny, napełnia się go odpowiednią ilością nowego czynnika chłodniczego oraz środka smarującego, zgodnie z dokumentacją techniczną danego modelu auta. Na końcu sprawdza się działanie klimatyzacji, aby upewnić się, że chłodzi prawidłowo.
Cena nabicia klimatyzacji zależy od rodzaju używanego czynnika oraz pojemności układu w danym samochodzie. Starszy czynnik R134a kosztuje od 120 do 150 zł za pierwsze 100 gramów, a kolejne są tańsze - około 40 zł za każde 100 gramów. Nowszy czynnik R1234yf kosztuje około 250 zł za pierwsze 100 gramów i 80 zł za każde kolejne 100 gramów. Układy klimatyzacyjne współczesnych samochodów mieszczą około 500-600 gramów czynnika, co oznacza, że koszt nabicia klimatyzacji w starszym pojeździe wynosi 250-400 zł, a w nowszym 500-700 zł.