Czy można trzymać rękę na dźwigni zmiany biegów?
Trzymanie ręki na dźwigni zmiany biegów to temat, który regularnie przewija się na portalach motoryzacyjnych. Jak zwykle w takich przypadkach są tacy, dla których to po prostu wymyślony problem, dlatego zapytaliśmy mechaników, co sądzą na ten temat. Większość z nich jest zgodna co do tego, że nie powinno to wywołać poważnych awarii, ale drobną - jak najbardziej.
Trzymanie ręki na dźwigni to przyzwyczajenie wielu kierowców. W tym miejscu warto zaznaczyć, że prowadząc pojazd i zapewniając sobie możliwość najszybszej reakcji zawsze powinniśmy mieć obie ręce na kierownicy - w ten sposób będziemy w stanie odpowiednio skręcić, gdy zmusi nas do tego sytuacja na drodze. Nikt oczywiście nie jest jednak idealny i pewnie każdemu z nas, kierowców, zdarza się oprzeć rękę o dźwignię zmiany biegów. Czy w przypadku skrzyń mechanicznych może to wywołać problemy?
Najbardziej prozaicznym efektem częstego trzymania ręki na dźwigni zmiany biegów będzie jej wytarcie - im częściej dotykamy gałki, tym szybciej się ona zużyje. To jednak estetyka, dlatego zapytaliśmy mechaników, czy długotrwałe i częste trzymanie ręki na drążku może przynieść awarie mechaniczne.
Mechanicy kochają te nawyki kierowców. Zarabiają na nich krocie
Przedstawiciel serwisu Yaco Motorsport z Wrocławia w rozmowie z Interią powiedział, że samo trzymanie ręki na dźwigni nie powinno przysporzyć problemów, natomiast gdy będziemy wykonywać nią, czasem nieświadome, ruchy w górę i w dół, to po dłuższym czasie mogą zacząć szwankować synchronizatory i wybierak - te pierwsze spowodują zgrzytanie podczas zmiany biegów, a ten drugi będzie się zacinał i utrudniał wybranie odpowiedniego biegu. Kolejne na liście są widełki, które mogą mieć kontakt z piastą i zużyć się przedwcześnie. Podkreślmy jeszcze raz - mowa tu o sytuacji, w której mimowolnie ciągnięmy drążek zmiany biegów w górę lub w dół czy na boki. Samo delikatnie trzymanie ręki nie powinno być problemem.
Czy można pomijać biegi w skrzyni manualnej? Kluczowa jest jedna zasada
W innym wrocławskim warsztacie usłyszeliśmy natomiast, że trzymanie ręki na drążku zmiany biegów może spowodować zużycie się łożysk kulkowych - ten problem można zdiagnozować po hałasującej skrzynie biegów podczas jazdy. Przedwcześnie mogą się też zużyć wodziki, które odpowiadają w skrzyni za przesuwanie kół zębatych.
Wszyscy mechanicy podkreślają, że samo delikatnie opieranie ręki o dźwignię, poza samym zużyciem gałki, nie powinno spowodować problemów, jednak, szczególnie wtedy, gdy drążek jest pod kątem, kierowcy często nieświadomie naciskają na dźwignię i powodują szybsze zużywanie się podzespołów.