Reklama

Toyota Supra

Toyota Supra /materiały prasowe
  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1978

Toyota Supra jest doceniana – zwłaszcza przez miłośników tuningu – za sportowy design i szybkość. Auto jest legendą japońskiej technologii motoryzacyjnej.

Historia Toyoty Supry

Samochód po raz pierwszy pojawił się na japońskim rynku pod koniec lat 70., występując pod nazwą Celica XX. Osobliwa nazwa była wynikiem zapożyczenia konstrukcji i poszczególnych części od Toyoty Celica.

Przełomowy moment w historii tego pojazdu nastąpił 6 lutego 1986 roku. Wtedy japoński koncern postanowił rozdzielić ścieżki modelu, w wyniku czego w katalogu znalazły się zarówno Toyota Celica, jak i Toyota Supra. 

Chwilę, w której sportowy model wyzbył się krzywdzącego przedrostka, wielu miłośników motoryzacji traktuje jako początek jego historii.

W latach 90. miał miejsce złoty okres Supry. Ze względu na właściwości jezdne, zapewniała wiele frajdy nie tylko kierowcom, lecz także drifterom. Jej niepowtarzalny sportowy wizerunek był wykorzystywany m.in. w grach komputerowych czy amerykańskim filmie „Szybcy i wściekli”.

Produkcję samochodu zakończono dopiero w 2003 roku w wyniku słabnącego zainteresowania modelem. Okazało się jednak, że jego historii nie zakończono definitywnie. W katalogu Toyoty po 16 latach jest dostępna nowa wersja Supry, która zachwyca wyglądem i mocą.

Toyota Supra – generacje

Pierwsza odsłona legendarnego auta pojawiła się w 1978 roku. Choć Supra była dostępna jedynie na rynku japońskim i amerykańskim, notowała wysokie wyniki sprzedażowe. W samym USA sprzedano ok. 500 tys. jej egzemplarzy.

W latach 1981–1986 Toyota produkowała drugą generację Supry. Była dostępna już nie tylko w Japonii i Stanach Zjednoczonych, lecz także w wybranych krajach europejskich. Ta wersja wyróżniała się kanciastą sylwetką i rozkładanymi lampami.

W 1986 roku azjatycka marka wyprodukowała przełomową trzecią odsłonę auta. Z linii produkcyjnej nowa Supra zeszła dopiero w 1992 roku. Rok później pojawiła się jej długo wyczekiwana czwarta wersja, uważana za tą najbardziej udaną. Charakteryzowała się opływowym kształtem oraz kabiną, w której wszystkie elementy były skierowane do kierowcy.

W 2019 roku, po wieloletniej przerwie, ukazała się piąta generacja auta – Toyota GR Supra. Najnowsza odsłona swoimi kształtami i wnętrzem nawiązuje do poprzedniczek, a zarazem jest symbolem nowoczesnej motoryzacji.

Toyota Supra – dane techniczne

Japońscy inżynierowie byli niezwykle systematyczni w kwestii dobierania komponentów i kształtowania nadwozia. Supra w ciągu całej swojej historii była dostępna jako coupé i targa.

W każdej wersji auta używano wyłącznie benzynowych silników R6 z turbodoładowaniem. Jedynie w najnowszej wersji zastosowano silnik R4. To, co charakteryzuje Supry do czwartej generacji, to napęd na tylną oś oraz silniki o mocach od 175 do 280 KM.

Nowa wersja jest jeszcze szybsza niż jej poprzedniczki. Toyota GR Supra występuje w katalogu z silnikami o mocy od 258 do 340 KM. W przypadku najmocniejszej opcji samochód osiąga 100 km/h w zaledwie 4,6 sekundy.

Toyota Supra – opinie kierowców

Na polskich drogach można spotkać głównie Supry trzeciej i czwartej generacji. Chwalą sportowe auto za to, że świetnie się prowadzi, a opływowe kształty przyciągają uwagę.

Równo pracujący 6-cylindrowy silnik o charakterystycznym dźwięku to coś, za co Toyotę Suprę kocha wielu miłośników motoryzacji. Wnętrze, choć jest minimalistyczne, pozwala na długie podróże w komfortowych warunkach.

Problemem są jednak konieczne naprawy, wynikające z produkcji tych aut w latach 80. oraz 90. Nabywcy tego samochodu skarżą się także na słabą dostępność poszczególnych części, ponieważ w wielu przypadkach komponenty można nabyć jedynie z rynku japońskiego i amerykańskiego.

Wiadomości