Porównanie: BMW M235i, BMW 435i

Dwa coupe z tylnym napędem i ponad 300-konnymi silnikami pod maską. Dwa auta mocno różniące się charakterami. BMW M235i w starciu z 435i.

Świat BMW w ciągu ostatniego roku wyraźnie się rozrósł. Najpierw "trójkę" coupe zastąpiła "czwórka", a nieco później "jedynkę" coupe wyparła "dwójka".

Ale to był dopiero początek rewolucji, ponieważ w gamie modeli z cyfrą 4 w nazwie zadebiutowały jeszcze kabriolet oraz Gran Coupe, konkurujące na rynku m.in. z Audi A5 Sportback. Nie należy zapominać także o X-czwórce, czyli SUV-ie ze ściętym tyłem oraz o sportowym M4.

Serię 2 czeka jeszcze premiera odmiany z otwieranym dachem, natomiast w marcu tego roku publicznie pokazano model określany nazwą Active Tourer. To nie tylko pierwszy minivan, ale i pierwsze BMW z przednim napędem, przez co fani marki z miejsca uznali je najgorszym w historii.

Reklama

Duże i większe

Na szczęście "dwójka" coupe, szczególnie w najmocniejszej odmianie M235i, gra w zupełnie innej lidze. Takiej, w której liczą się osiągi, wrażenia z jazdy, emocje. Mimo że jest najmniejszym coupe BMW, mierzy sporo, bo 443 cm długości.

435i od zderzaka do zderzaka ma 464 cm. I to pięknie wystylizowanych, z charakterystycznym garbem na masce, delikatnie opadającą linią dachu i bardzo zgrabnym tyłem. Wyglądem wręcz rozkłada "dwójkę" na kolana.

Ale pod względem mocy dostępnej pod maskę musi uznać jej wyższość. Choć między przednimi kołami pracują praktycznie identyczne 3-litrowe silniki 6-cylindrowe, ten w serii 2 wytwarza 326 KM w zakresie 5800-6000 obr./min, a w "czwórce"- 306 KM pomiędzy 5800 a 6400 obr./min. Na dodatek jednostka napędowa M235i zmaga się z niższą o 145 kg masą własną (1455 wobec 1600 kg). Oznacza to, każdy koń mechaniczny ma do uciągnięcia 4,5 kg, a nie 5,3 kg.

Do 100 km/h w 5 s

W konkurencjach ze stoperem w ręku, lżejsze auto pokazuje rywalowi plecy. Różnice są jednak zaskakująco niewielkie. Seria 2 do 100 km/h rozpędza się w 4,9 s, czyli o 0,2 s szybciej niż "czwórka", a do 180 km/h - w 14,0 s (o 1,3 s wcześniej).

Turbodoładowane silniki obu modeli nie wykazują żadnych słabości przy niskich obrotach, a wraz z przesuwaniem się wskazówki obrotomierza w prawo mają coraz więcej chęci do działania. Wyśmienicie czują się nawet w okolicy czerwonego pola i bardzo szybko przekuwają ruchy stopy kierowcy w działanie. Owszem, są w stanie zużyć każdą ilość paliwa, ale podczas codziennej jazdy wcale nie mają ogromnego apetytu. 435i średnio w teście zadowalało się 9,9 l benzyny na 100 km, a M235i - 10,3 l/100 km. Przy bardzo spokojnym tempie poza miastem da się uzyskać wynik na poziomie, odpowiednio, 7,7 i 8,3 l/100 km.

Głośno, głośniej...

Tym, czego większe BMW powinno zazdrościć mniejszemu jest dźwięk silnika. Można wprawdzie na niego wpływać, zmieniając tryb jazdy (5 programów do wyboru), ale 435i nawet w ustawieniach Sport i Sport+ brzmi co najwyżej tak dobrze, jak M235i w Normal, Comfort czy Eco Pro. W obu "melodia" jest podobna, czyli soczysta z przewagą tonów wysokich, ale jej natężenie - już inne.

Głośniejsze, bardziej prowokujące do szybkiej jazdy jest najmniejsze coupe BMW. W trybach sportowych wydaje z siebie fantastyczne dźwięki i przy tym wcale nie męczy. Mimo to, podczas jazdy z prędkością 100 km/h wytwarza o 3 dB większy hałas - 67 wobec 64 dB.

435i, zaopatrzone w adaptacyjne sportowe zawieszenie (dopłata 5578 zł), zmieniające swoją charakterystykę za pomocą przycisku, szybko i całkiem łagodnie, niemal na poziomie serii 3, wybiera nierówności. Komfort nieco obniżają 18-calowe koła (225/45) z oponami typu Run Flat, hałasującymi na pojedynczych wyrwach w jezdni. Co zaskakujące, M235i z adaptacyjnym zawieszeniem (3818 zł) i oponami 225/40 R18, także Run Flat, wcale mocno od niego nie odstaje. Dlatego, jak na swoje rozwydrzone usposobienie, jest autem, które nadaje się nie tylko na torowe szaleństwa, ale i do jazdy na co dzień. Fakt, w trybie Sport wyraźnie się utwardza, ale nawet w nim nie bywa męczące.

8-stopniowe automaty to bardzo dobre urządzenia. Szybko zmieniają kolejne przełożenia, bez zwłoki reagują na kickdown i mają prawdziwy tryb ręczny. Co ciekawe, w M235i, niezależnie od programu jazdy, skrzynia nigdy sama nie zmieni biegu, a w 435i - tylko w Sport+.

Jak prowadzą się oba auta, jak obszerną są ich wnętrze i które stanowi lepszą ofertę? O tym - w dalszej części artykułu prezentowanej poniżej.

Nadwozie

Większe nadwozie to obszerniejsze wnętrze. Seria 4 jest modelem bardziej postawnym - o 21 cm dłuższym (464 cm) i o 6 cm szerszym (183 cm). Ma też o 12 cm większy rozstaw osi, wynoszący aż 281 cm. Jedynie wysokością karoserii przegrywa z M235i, od którego jest niższe o 4 cm (138 cm). I rzeczywiście, 435i okazuje się obszerniejsze od konkurenta niemal w każdym wymiarze. Fotel kierowcy daje się przesunąć do tyłu o 4 cm dalej (112 cm o pedałów), a przestrzeń nad jego głową i na wysokości barków jest większa o 1 cm (odpowiednio 100 i 139 cm). Kabina M235i jedyną przewagę nad serią 4 notuje w szerokości drugiego rzędu siedzeń (134 wobec 132 cm). Tyle tylko, że jest autem bardziej typu 2+2 niż czteroosobowym, jak konkurent. Dlaczego? Bo z tyłu dwie osoby mieszczą się dopiero, jeśli przednie siedzenia zostaną mocno przesunięte do przodu. W serii 4 jest znacznie więcej miejsca na kolana i tylko o 1 cm - nad głowami (88 cm). Nie zmienia to jednak faktu, że wysokim osobom z tyłu będzie w obu autach ciasno.

BMW M235i

*przy fotelu kierowcy odsuniętym metr od pedałów; Wymiary w cm, ładowność = masa całkowita minus masa własna

BMW 435i

*przy fotelu kierowcy odsuniętym metr od pedałów; Wymiary w cm, ładowność = masa całkowita minus masa własna

Jazda

M235i jest bardziej zwarte, poręczne i zwrotniejsze. Ma też lepszy układ kierowniczy niż 435i, z szybszym przełożeniem - 14,5:1 zamiast 15,0:1. Większe coupe pozwala sobie na chwilę zwłoki w położeniu środkowym, a jego układ kierowniczy nawet w ustawieniu Sport+ nie przekazuje tak dużo sygnałów z kół, co konkurent.

BMW M235i mocno angażuje kierowcę i chętnie "zamiata" tyłem. By wprowadzić je w kontrolowany poślizg nawet nie trzeba się mocno starać. Wystarczy na wejściu w zakręt odjąć gaz i po chwili mocno go wcisnąć. Nadsterowność pojawia się szybko i na tyle łagodnie, by nawet niezbyt wprawny kierowca mógł bawić się poślizgami. Układ jezdny małego coupe charakteryzuje się niewielką podsterownością.

435i ma daleko przesuniętą granicę przyczepności, jednak potrafi zaskoczyć nagłym, dość niespodziewanym płużeniem przodem. Prowadzi się bardzo pewnie przy dużych prędkościach, ale jest o wiele mniej zorientowane na zabawę niż M235i. Znacznie trudniej sprowokować je do poślizgów, choć większy rozstaw osi pozwala je dłużej i łatwiej utrzymać.

Wyposażenie

Aż dziw bierze, że w samochodzie za kwotę ponad 200 tys. zł trzeba dopłacać choćby za automatyczną klimatyzację. W M235i kosztuje ona dodatkowe 2763 zł. Ponadto, Niemcy poskąpili swojemu najmniejszemu coupe takich elementów, jak choćby tempomat czy zestaw głośnomówiący. Z drugiej strony w aucie znajdziemy reflektory biksenonowe, należące także do wyposażenia 435i.

Większe coupe ma zdecydowanie dłuższą listę opcji, obejmującą m.in. trzy linie stylistyczne (Sport, Modern, Luxury), wiele różnych obręczy oraz systemy bezpieczeństwa niedostępne w "dwójce". Są to aktywny tempomat i radar martwego pola. W obu autach trzeba dopłacić za czujniki cofania.

Wyposażenie: BMW M235i, BMW 435i

 M235i435i
Cena podstawowa205 900 zł230 900 zł
Poduszki czołowe/boczne/kurt.
System ESP
Elektr. sterowane szyby
Klimatyzacja automatyczna2763 zł
Kierownica wielofunkcyjna
Sportowa kierownica skórzana M1014 zł
Tempomat1557 zł
Fotele regulowane elektrycznie4773 zł
Zestaw głośnomówiący3265 zł
Radio CD/MP3
Nawigacja satelitarna10 801 zł12 626 zł
Reflektory biksenonowe
Światła przeciwmgielne
Sportowa przekładnia automat.11 303 zł11 916 zł
Adaptacyjne zawieszenie3818 zł5578 zł
Sportowy układ kierowniczy1521 zł
18-calowe obręcze aluminiowe4310 zł
Opony typu Run Flat
Lakier metalik3316 zł4259 zł
Cena po zrównaniu wyposażenia247 496 zł272 124 zł
standard

Dane techniczne

Dane techniczne: BMW M235i, BMW 435i

 M235i435i
Silnikbenzynowy, turbobenzynowy, turbo
Pojemność skokowa2979 cm32979 cm3
Układ cylindrów/zaworyR6/24R6/24
Zasilaniewtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredni
Moc maksymalna326 KM/5800326 KM/5800
Maks. moment obrotowy450 Nm/1300400 Nm/1200
Napędtylnytylny
Skrzynia biegówaut./8-biegowaaut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz. went.tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość443/177/142 cm464/183/138 cm
Rozstaw osi269 cm281 cm
Średnica zawracania11,3 m11,8 m
Masa/ładowność1455/510 kg1858/520 kg
Poj. bagażnika390 l445 l
Poj. zbiornika paliwa52 l (Pb 95)60 l (Pb 95)
Opony225/40 R18225/45 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna250 km/h250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h4,9 s5,1 s

Dane testowe

Dane testowe: BMW M235i, BMW 435i

 M235i435i
Przyspieszenie 0-80 km/h3,6 s 3,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h4,9 s 5,1 s
Przyspieszenie 0-160 km/h11,1 s 11,7 s
Przyspieszenie 0-200 km/h17,8 s 19,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)33,2 m 35,7 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)32,8 m 34,8 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h67,0 dB →64,0 dB
Rzeczywista prędkość*97 km/h97 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,12,1
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)10,3/5,9/7,610,2/5,5/7,2
Teoretyczny zasięg680 km830 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)8,3/12,3/10,37,7/12,1/9,9
Rzeczywisty zasięg500 km610 km
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;

BMW M235i, BMW 435i - punktacja

BMW M235i, BMW 435i - podsumowanie

BMW 435i to samochód o spokojniejszym charakterze, szybki i świetny w długie trasy. M235i jest typem rozrabiaki o wspaniałym układzie jezdnym, bardzo mocno angażującym kierowcę. Na dodatek, zaskakująco wygodnym. Jednak to świat 435i jest większy i bardziej dojrzały, dlatego to ono wygrywa porównanie.


Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Krzysztof Paliński

BMW 435d xDrive - TEST

BMW 420d Gran Coupe - TEST

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy