BMW 435d xDrive - test

Choć BMW 435d xDrive jest napędzane przez silnik wysokoprężny, w klasie średniej nie ma lepszego samochodu przeznaczonego do wielkiej turystyki.

Lektura cennika BMW serii 4 zaskakuje. Jeśli nie brać pod uwagę niemal wyczynowej odmiany M4, pod maską topowej "czwórki" pracuje... diesel. BMW 435d xDrive ma 313-konny silnik i kosztuje 262 900 zł - o 21 tys. więcej niż 435i xDrive ze słabszą o 7 KM jednostką benzynową.

Czy warto tyle dopłacać do diesla? I czy w ogóle warto kupować coupe z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdziliśmy to na przykładzie bogato wyposażonego auta z pakietem M.

Z zewnątrz o tym, że jest to mocniejsza wersja informuje tylko podwójna końcówka układu wydechowego (wspomniany pakiet M można dokupić do każdej "czwórki"). To jednak nie zarzut. Wszystkie coupe serii 4 wyglądają świetnie - dynamicznie i elegancko.

Reklama

Kokpit jest bardzo starannie wykonany i perfekcyjnie ergonomiczny, a jego obsługa - intuicyjna i łatwa. Z przodu miejsca nie zabraknie nikomu. Nisko zamontowane i świetnie wyprofilowane fotele pozwalają zająć właściwie idealną pozycję za kierownicą. Z tyłu usiądą tylko dwie osoby. A w miarę wygodnie - dwie niskie osoby.

To naprawdę diesel?

To wszystko można jednak napisać także o bazowej "czwórce". Te najdroższe kupuje się dla czegoś innego - dla ich napędu. Trzylitrowy diesel, nawet bardziej niż mocą 313 KM, imponuje swoim momentem obrotowym. Już przy 1500 obr./min do dyspozycji jest 630 Nm. Dzięki temu każdy mocniejszy ruch prawej stopy kierowcy wręcz katapultuje samochód do przodu. 100 km/h pojawia się na liczniku już po 4,8 s, a 160 km/h - 12 s od startu. Wysokoprężne BMW ma osiągi mocniejszego i aż o 300 kg lżejszego Porsche Caymana S. Także w próbach elastyczności - wyprzedzanie tą "czwórką" na trasie jest wręcz błahostką.

Silnik testowanego auta z łatwością wkręca się znacznie powyżej 5000 obr./min i błyskawicznie reaguje na dodanie gazu. W połączeniu z szybkim, 8-biegowym automatem i sprawnym, preferującym tylną oś napędem 4x4 xDrive daje to naprawdę dobry zestaw do dynamicznej jazdy. Auto chętnie podąża za ruchami kierownicy i daje się "układać" w zakrętach przy pomocy gazu. A do tego zaskakująco dobrze brzmi. Czasem trudno uwierzyć, że to silnik Diesla.

Wielka turystyka

Gran turismo, w skrócie GT, to auta stworzone do wielkiej turystyki - takiej, która odbywa się z dużą prędkością i na sporych dystansach. Zwykle oznacza się tak duże, luksusowe i szybkie coupe.

Ale testowana "4" bardziej zasługuje na to miano. A to dlatego, że podczas dalekich wojaży można się w niej skupić na frajdzie z jazdy, a nie na szukaniu najbliższej stacji benzynowej. Średni zasięg na pełnym baku wynosi bowiem aż 900 km, a w trasie można tankować nawet rzadziej niż co 1000 km (uśrednione zużycie paliwa to 6,3 l na 100 km).

BMW 435d xDrive - podsumowanie

Ten samochód jest wręcz idealnym gran turismo. I to nie pomimo, lecz właśnie dzięki silnikowi Diesla.

BMW 435d xDrive: plusy

  • świetne prowadzenie,
  • zaskakująco duży komfort jazdy na kołach 19'',
  • atrakcyjne nadwozie,
  • małe zużycie paliwa,
  • duży zasięg na jednym tankowaniu


BMW 435d xDrive: minusy

  • bardzo wysoka cena zakupu,
  • stosunkowo nieduży zakres użytecznych obrotów

Dane techniczne: BMW 435d xDrive

 BMW serii 4
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa2993 cm3
Układ cylindrów/zaworyR6/24
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna313 KM/4400
Maks. moment obrotowy630 Nm/1500
Napęd4x4
Skrzynia biegówaut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość464/183/138 cm
Rozstaw osi281 cm
Średnica zawracania11,8 m
Masa/ładowność1625/520 kg
Poj. bagażnika445 l
Poj. zbiornika paliwa57 l (ON)
Opony225/50 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h4,7 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h4,8 s
Przyspieszenie 0-160 km/h12,0 s
Przyspieszenie 0-200 km/h20,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)36,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h67,2 dB →
Rzeczywista prędkość*98 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,1
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)6,4/4,9/5,4
Teoretyczny zasięg1060 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)7,2/5,4/6,3
Rzeczywisty zasięg900 km
Cena wersji podstawowej**262 900 zł
Cena262 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński

BMW 428i xDrive - TEST

BMW 420d Gran Coupe - TEST

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy