Opel Astra 1.6 CDTI 136 Elite - test

Czołówka segmentu ostatnio nieco przegoniła Opla Astrę pod względem dopracowania i zastosowanych technologii. Nowy model odrobił straty.


Projektując piąte wcielenie produkowanej w Gliwicach Astry, Opel nie zdecydował się na rewolucję. Ale i w ewolucji można wykonać duży krok, co potwierdził nasz pierwszy test nowej Astry z benzynową jednostką turbo - auto okazało się bardzo udaną konstrukcją.

Czas sprawdzić, jak radzi sobie wersja wysokoprężna 1.6 o mocy 136 KM.

Astra po diecie

Samochód powstał na zupełnie nowej platformie. Jest trochę krótszy i niższy od poprzedniej Astry (odpowiednio o 5 i 2,5 cm), ma też o ok. 2 cm mniejszy rozstaw osi.

Przestronność z przodu właściwie się nie zmieniła. Nadal mieszczą się tu nawet wysokie osoby. Tył jest teraz o 3 cm szerszy, ale ubyło 3 cm miejsca na nogi i 2 cm na wysokość. Wciąż go jednak nie brakuje - nawet przy 185 cm wzrostu.

Reklama

Ale zmienione wymiary wnętrza nie są w nowej Astrze najważniejsze. W końcu już w poprzedniej generacji nie można było narzekać na ciasnotę. Cierpiała ona jednak na inną przypadłość - nadwagę. A także jej skutki uboczne - przeciętne osiągi i spore zużycie paliwa.

Ale koniec ze zbędnymi kilogramami. Nowy model, w zależności od wersji, "schudł" o 120-200 kg. Teraz waży mniej więcej tyle co Ford Focus.

Testowane auto jest dokładnie o 138 kg lżejsze od poprzednika z tym samym silnikiem.

Niższa masa pozwoliła lepiej zestroić zawieszenie. Co prawda teraz Astra jest nieco sztywniejsza, przez co podróżni wyraźniej odczuwają krótkie poprzeczne nierówności, ale do braku komfortu jeszcze daleko. Tym bardziej że z pofałdowaniami i koleinami Opel radzi sobie bardzo dobrze, a pracy jego zawieszenia właściwie nigdy nie słychać.

A na dodatek teraz Astra znacznie lepiej się prowadzi i daje sporo frajdy z jazdy. Auto jest zwinniejsze i sprawniej przekłada ruchy kierownicy na zmiany toru jazdy. Nieduże wychylenia nadwozia i dobre wyważenie pozwalają zachować stabilność nawet podczas gwałtownych manewrów, jak awaryjne omijanie przeszkody.

Rekord oszczędności

Pod maska testowanego Opla kryje się silnik 1.6 CDTI o mocy 136 KM. Póki co, to najmocniejsza wysokoprężna wersja Astry (160-konny diesel biturbo dołączy nieco później). Opisywana jednostka ma właściwie tylko jedną słabą stronę - niezbyt przyjemny dźwięk, szczególnie przy wyższych obrotach. Nie jest to jednak żadna dyskwalifikująca wada. Zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę zalety tego silnika.

Już przy pierwszym kontakcie robi wrażenie jego ogromna chęć do pracy. Przyspieszanie zaczyna się już w okolicy 1000 obr./min i trwa aż do ogranicznika przy 5000 obrotów (najwyraźniejsze jest mniej więcej w zakresie 1600-3800 obr.).

Nie można też narzekać na osiągi. O wiele cięższy poprzednik z tą samą jednostką rozpędzał się do 100 km/h w 10,3 s, nowej Astrze wystarcza 9,3 s. Elastyczność imponuje jeszcze bardziej.

Ale i tak tę wersję najbardziej docenia się podczas wizyty na stacji benzynowej. W trakcie testu Astra zużywała zaledwie 5,3 l ON na każde 100 km przejechane spokojnie po mieście. W trasie, przy prędkości nieprzekraczającej 100 km/h, testowe spalanie okazało się wręcz rekordowo małe - wystarczyło zaledwie 3,8 l/100 km. Tylko nieliczni rywale (jak Renault Megane 1.6 dCi czy Peugeot 308 1.6 HDi) potrafią się zbliżyć do takiego wyniku. Lepszy nie okazał się jeszcze żaden testowany przez nas model tej wielkości (nie licząc hybrydowych).

Ceny Astry ze 136-konnym dieslem są bardzo rozsądne (79,5-88 tys. zł). U Forda cenowym odpowiednikiem jest Focus ze 120-konnym dieslem, a w salonie VW - wysokoprężny Golf o mocy tylko 110 KM, i to z zaledwie pięciostopniową skrzynią biegów.

Dane tech., osiągi, dane testowe, zużycie paliwa: Opel Astra 1.6 CDTI 136 Elite

 Opel Astra 1.6 CDTI 136 Elite
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1598 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna136 KM/3500
Maks. moment obrotowy320 Nm/2000
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcze wentylowane/tarcze
Długość/szerokość/wysokość437/181/149 cm
Rozstaw osi266 cm
Średnica zawracania11,4 m
Masa/ładowność1275/600 kg
Pojemność bagażnika370/1210 l
Poj. zbiornika paliwa48 l (ON)
Opony225/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,6 s
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h9,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)39,6 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)39,8 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h66,2 dB →
Zużycie paliwa
Dane producenta**4,5/3,5/3,9
Teoretyczny zasięg1230 km
Dane testowe**5,4/3,8/4,6
Rzeczywisty zasięg1040 km
Cena88 000 zł
* pomiary na oponach zimowych, nawierzchnia sucha, temperatura 8 st. C; ** miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

OPEL ASTRA 1.6 CDTI 136 ELITE: PLUSY I MINUSY

+ przestronna, nieźle wykończona kabina
+ bardzo dobre prowadzenie
+ świetne aktywne światła LED
+ bogate wyposażenie
+ rozsądna cena zakupu
+ oszczędny silnik
+ dobre osiągi

- nieprzyjemny dźwięk silnika
- ograniczony komfort jazdy na zniszczonej nawierzchni

OPEL ASTRA 1.6 CDTI 136 ELITE: PODSUMOWANIE

Nowa Astra to jeden z najlepszych kompaktów na rynku. W testowanej wersji należy też do najoszczędniejszych.

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 53/2015

Używany Opel Astra: poradnik kupującego – OPINIE O SAMOCHODACH

Opel Astra III kontra Volkswagen Golf V – SAMOCHODY UŻYWANE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy