Opel Astra 1.6 CDTI 136 Elite - test
Czołówka segmentu ostatnio nieco przegoniła Opla Astrę pod względem dopracowania i zastosowanych technologii. Nowy model odrobił straty.
Projektując piąte wcielenie produkowanej w Gliwicach Astry, Opel nie zdecydował się na rewolucję. Ale i w ewolucji można wykonać duży krok, co potwierdził nasz pierwszy test nowej Astry z benzynową jednostką turbo - auto okazało się bardzo udaną konstrukcją.
Czas sprawdzić, jak radzi sobie wersja wysokoprężna 1.6 o mocy 136 KM.
Astra po diecie
Samochód powstał na zupełnie nowej platformie. Jest trochę krótszy i niższy od poprzedniej Astry (odpowiednio o 5 i 2,5 cm), ma też o ok. 2 cm mniejszy rozstaw osi.
Przestronność z przodu właściwie się nie zmieniła. Nadal mieszczą się tu nawet wysokie osoby. Tył jest teraz o 3 cm szerszy, ale ubyło 3 cm miejsca na nogi i 2 cm na wysokość. Wciąż go jednak nie brakuje - nawet przy 185 cm wzrostu.
Ale zmienione wymiary wnętrza nie są w nowej Astrze najważniejsze. W końcu już w poprzedniej generacji nie można było narzekać na ciasnotę. Cierpiała ona jednak na inną przypadłość - nadwagę. A także jej skutki uboczne - przeciętne osiągi i spore zużycie paliwa.
Ale koniec ze zbędnymi kilogramami. Nowy model, w zależności od wersji, "schudł" o 120-200 kg. Teraz waży mniej więcej tyle co Ford Focus.
Testowane auto jest dokładnie o 138 kg lżejsze od poprzednika z tym samym silnikiem.
Niższa masa pozwoliła lepiej zestroić zawieszenie. Co prawda teraz Astra jest nieco sztywniejsza, przez co podróżni wyraźniej odczuwają krótkie poprzeczne nierówności, ale do braku komfortu jeszcze daleko. Tym bardziej że z pofałdowaniami i koleinami Opel radzi sobie bardzo dobrze, a pracy jego zawieszenia właściwie nigdy nie słychać.
A na dodatek teraz Astra znacznie lepiej się prowadzi i daje sporo frajdy z jazdy. Auto jest zwinniejsze i sprawniej przekłada ruchy kierownicy na zmiany toru jazdy. Nieduże wychylenia nadwozia i dobre wyważenie pozwalają zachować stabilność nawet podczas gwałtownych manewrów, jak awaryjne omijanie przeszkody.
Rekord oszczędności
Pod maska testowanego Opla kryje się silnik 1.6 CDTI o mocy 136 KM. Póki co, to najmocniejsza wysokoprężna wersja Astry (160-konny diesel biturbo dołączy nieco później). Opisywana jednostka ma właściwie tylko jedną słabą stronę - niezbyt przyjemny dźwięk, szczególnie przy wyższych obrotach. Nie jest to jednak żadna dyskwalifikująca wada. Zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę zalety tego silnika.
Już przy pierwszym kontakcie robi wrażenie jego ogromna chęć do pracy. Przyspieszanie zaczyna się już w okolicy 1000 obr./min i trwa aż do ogranicznika przy 5000 obrotów (najwyraźniejsze jest mniej więcej w zakresie 1600-3800 obr.).
Nie można też narzekać na osiągi. O wiele cięższy poprzednik z tą samą jednostką rozpędzał się do 100 km/h w 10,3 s, nowej Astrze wystarcza 9,3 s. Elastyczność imponuje jeszcze bardziej.
Ale i tak tę wersję najbardziej docenia się podczas wizyty na stacji benzynowej. W trakcie testu Astra zużywała zaledwie 5,3 l ON na każde 100 km przejechane spokojnie po mieście. W trasie, przy prędkości nieprzekraczającej 100 km/h, testowe spalanie okazało się wręcz rekordowo małe - wystarczyło zaledwie 3,8 l/100 km. Tylko nieliczni rywale (jak Renault Megane 1.6 dCi czy Peugeot 308 1.6 HDi) potrafią się zbliżyć do takiego wyniku. Lepszy nie okazał się jeszcze żaden testowany przez nas model tej wielkości (nie licząc hybrydowych).
Ceny Astry ze 136-konnym dieslem są bardzo rozsądne (79,5-88 tys. zł). U Forda cenowym odpowiednikiem jest Focus ze 120-konnym dieslem, a w salonie VW - wysokoprężny Golf o mocy tylko 110 KM, i to z zaledwie pięciostopniową skrzynią biegów.
Opel Astra 1.6 CDTI 136 Elite | |
---|---|
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Zasilanie | wtrysk common rail |
Moc maksymalna | 136 KM/3500 |
Maks. moment obrotowy | 320 Nm/2000 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | manualna/6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcze wentylowane/tarcze |
Długość/szerokość/wysokość | 437/181/149 cm |
Rozstaw osi | 266 cm |
Średnica zawracania | 11,4 m |
Masa/ładowność | 1275/600 kg |
Pojemność bagażnika | 370/1210 l |
Poj. zbiornika paliwa | 48 l (ON) |
Opony | 225/45 R17 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 205 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,6 s |
Dane testowe* | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,3 s ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 39,6 m → |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 39,8 m → |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 66,2 dB → |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta** | 4,5/3,5/3,9 |
Teoretyczny zasięg | 1230 km |
Dane testowe** | 5,4/3,8/4,6 |
Rzeczywisty zasięg | 1040 km |
Cena | 88 000 zł |
* pomiary na oponach zimowych, nawierzchnia sucha, temperatura 8 st. C; ** miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby |
OPEL ASTRA 1.6 CDTI 136 ELITE: PLUSY I MINUSY
+ przestronna, nieźle wykończona kabina+ bardzo dobre prowadzenie+ świetne aktywne światła LED+ bogate wyposażenie+ rozsądna cena zakupu+ oszczędny silnik+ dobre osiągi
- nieprzyjemny dźwięk silnika- ograniczony komfort jazdy na zniszczonej nawierzchni
OPEL ASTRA 1.6 CDTI 136 ELITE: PODSUMOWANIE
Nowa Astra to jeden z najlepszych kompaktów na rynku. W testowanej wersji należy też do najoszczędniejszych.
Opel Astra 1.6 CDTI 136 Elite
Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 53/2015