Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG Laureate – test
Logan MCV z małym silnikiem turbo i instalacją LPG to dobra alternatywa dla diesla 1.5 dCi – zwłaszcza w mieście.
Początkowo Dacia oferowała instalację gazową dla Logana MCV w wersji 1.2 16V (75 KM). Wolnossący silnik benzynowy z trudem radzi sobie jednak z napędzaniem sporego kombi, które długością i rozstawem osi nie odbiega np. od Kii Cee'd SW.
Teraz fabryczna, montowana jeszcze w Rumunii, instalacja LPG jest dostępna dla 3-cylindrowego silnika 0.9 TCe (z pośrednim, wielopunktowym wtryskiem). Turbodoładowana jednostka o mocy 90 KM umożliwia bezstresową jazdę nawet przy wykorzystywaniu dużych możliwości przewozowych Logana MCV (582 kg ładowności). Poniżej 2000 obr./min ma niewielką turbodziurę, ale - jak na 3 cylindry - pracuje gładko i cicho, a do tego zużywa mało paliwa. Spalanie gazu na 100 km jest o ok. 1 l wyższe niż benzyny - średnio Dacia potrzebuje 7,7 l LPG/100 km. Oznacza to, że dopłata do instalacji w wysokości 2500 zł zwróci się już po przejechaniu 15 tys. km. To dobra alternatywa dla droższego diesla 1.5 dCi, zwłaszcza do jazdy po mieście.
Największymi - dosłownie i w przenośni - atutami Logana MCV obok zespołu napędowego jest przestronne wnętrze i pakowny bagażnik. W kabinie swobodnie zmieszczą się cztery wysokie osoby. Pięciu będzie już ciasno ze względu na wąskie nadwozie.
Niska cena Dacii najbardziej daje o sobie znać na miejscu kierowcy: fotel jest niewygodny, kierownica reguluje się tylko na wysokość, i to w ograniczonym zakresie, a niektóre przyciski mają przypadkowe rozmieszczenie (np. sterowanie szyb i tempomatu na konsoli środkowej). Plus za prosty, ale kompletny system multimedialny (750 zł).
Także prowadzenie przypomina zamierzchłe czasy: zawieszenie mocno ugina się na długich nierównościach, a mało bezpośredni układ kierowniczy zdaje się oderwany od kół. Logana usprawiedliwia dobry komfort na drogach marnej jakości i spory prześwit.
+ pojemne wnętrze i bagażnik
+ zadowalające osiągi
+ dobre tłumienie dziur
+ niskie koszty eksploatacji i cena zakupu
+ 3-letnia gwarancja
- niewygodne fotele
- dyskusyjna ergonomia
- duże przechyły i nikła precyzja prowadzenia
Bardzo funkcjonalne i naprawdę tanie kombi ze sprawnym silnikiem. Szkoda, że prowadzenie Dacii reprezentuje poziom aut sprzed kilku dekad.
Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 28/2016
Używana Dacia Logan (2004-) – OPINIE O SAMOCHODACH